Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Golf GTE

Startet av Ssseee, tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:23

« forrige - neste »

emil

Alltid gøy å komme ut på morgenen og gjøre unna kjøringen som normalt i Leafen selv om det er glatt og masse snø og så komme frem og lese på lokalavisen at det vistnok er forferdelige kjøreforhold ute og man bør la bilen stå.

Nå skal ikke jeg skryte på meg ekstreme vinterkjøreferdigheter, men tror fører og kjørestil har mye mer å si enn bilen.

Husker en vinter jeg hadde en Nissan Sunny og kjørte ungen som normalt til skolen før jeg kjørte videre til universitetet uten problemer. En halvtime senere fikk jeg telefon fra den ene læreren om jeg kunne komme og hente henne siden ingen andre unger eller lærere hadde klart å komme seg frem.

Daeedor

Bilen oppleves helt fin på vinterføre , sammenlignet med andre biler av tilsvarende størrelse og med forhjulstrekk.
Når det gjelder "kilne" bremser som er vanskelig å dosere , prøv følgende før du reiser avgårde ( men etter at bilen er startet )  :  Klem bremsepedalen HELT i bunn, slipp ut. Kjør deretter som vanlig og se om bremsene nå er lettere å dosere..... 8)

Ebe

Eco-mode er undervurdert i bakkekjøring :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Trekkoppbil

Erfaringen min når bilen begynner å skli bakover, er at da gjelder det å sette den i revers så fort som mulig. Da stopper den gjerne å skli.

Ulempa med Leaf er dårlig sikt.
Ryggekamera er vidvinkla, og første gang man prøver det, kan det være litt vanskelig å orientere seg. Kommer man opp i litt fart, kan det være vedlig vanskelig å navigere etter ryggekamera, så det gjelder å bli kjennt med bilen og hva slags sikt man har, før man starter på bratte bakker.
  Om du ikke kommer opp en bakke, og du må slippe deg ned igjen, så kan det gå fort nedover. Da kunne det være nyttig å bremse litt på bakhjula, men jeg er ikke kjennt med hvordan man kan gjøre det med brekket i Leaf.
Går det fort bakover, så kan man være avhengig av å se bakover gjennom bakruta, for å orientere seg. Bakgruta blir fort møkkete og ugjennomsiktig på vinteren, så den må vaskes før man skal opp bakker. Kameralinsa blir ugjennomsiktelig enda fortere.
Bilen har godt grep når du rygger opp. Da kan du også ha behov for å ta fart.
Dersom du ser ut bakvinduet, så er det store dødvinkler. I høyresvinger ser du ikke stort, og du kan være avhengig av kamera for å se rundt svingen. Runder du bakketopper så er det heller ikke sikkert at du ser veien gjennom bakruta.

Med en automatisk bil har du ikke muligeter til å gjøre så mange triks når du kommer i vanskelige situasjoner. Det kan være et studium å finne ut av hvordan automatikken oppfører seg i ulike situasjoner, og hvordan du kan påvirke den til å gjøre det du vil.

Håndbremsen styrer du via en elektrisk bryter hvor du slår den av og på. Hvordan den kan brukes på vinterføre, er et mysterium for meg.

Med Hakkapelitta R2, synes jeg bilen tar seg ganske godt fram.

Kulde:
Varmeappratet på gamle leafer bruker mye strøm. Det er også mye forskning som skal til for å forstå hvordan automatikken til klimastyringen fungerer. Står du på hurtiglading, og du vil bruke kupevarmeren, så må AC stå på, for at du skal få varme. Endrer du på en innstilling, så endres gjerne mange andre ting også. Det gjelder typisk om du slår av og på AC eller velger mellom ny luft eller resirkulering, så endres gjerne helt andre innstillinger, da det er mange kombinasjoner som bilen ikke godtar.

Trenger du nødlading på 16A etter veien, som kan ta noen timer når hurtigladerene ikke fungerer, så kan det være nytteløst å kose seg i bilen med varmeappratet på. Varmeappratet bruker like mye effekt som du får fra en 16A-kabel. Kanskje litt mer, eller litt mindre. Da blir det ikke mye effekt igjen til lading.

Er det sprengkulde, så kan det tære på batteriene om du lader dem opp.
Har du batterivarmer, og du går fra bilen i kulda, så kan den ta 200 Watt, og etter noen dager har du tomt batteri.

tomrh

Med Hakka 8 pigg er Leafen vår nesten på nivå med firehjulstrekkerne vi har hatt. Er faktisk imponert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

klawrenc

Denne er min første vinter, og akkurat nå er den første gangen jeg får problemer med glatte føre. Hva er "antiskrens" og hvordan slår jeg den av?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Marius Engel


Sitat fra: klawrenc på lørdag 31. januar 2015, klokken 19:35
Denne er min første vinter, og akkurat nå er den første gangen jeg får problemer med glatte føre. Hva er "antiskrens" og hvordan slår jeg den av?

Antiskrens er nok ikke mulig å skå av. Antispinn slår du av med å trykke noen sekunder på antispinnknappen til venstre for rattet.

Spiffster

Jeg er enig med de som setter den i eco modus. Det fungerer supert! Motorkraften reduseres og det skal mye mer til før den spinner.

iglooo

Kjører kun i eco modus jeg, og bruker "eco" knappen som en slags turbo funksjon, hehe. Da for forbikjøringer eller komme meg raskt opp i fart ut på motorvei, etc.

Setter den ofte i B modus når jeg vil ha den til å bremse ekstra mye nedover også.

Syns den er knall på vinterføre, men kjører selvfølgelig med pigger! Bodd for lenge på bygda til at jeg orker å kjøre piggfritt!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: iglooo på fredag 06. februar 2015, klokken 11:13
Syns den er knall på vinterføre, men kjører selvfølgelig med pigger! Bodd for lenge på bygda til at jeg orker å kjøre piggfritt!

Ehhh, piggdekk på en elbil?? Her begynner miljøgevinsten å minke, har du egentlig prøvd piggfrie dekk ??

smaug01

Hvordan kommer du fram til den konklusjonen? En elbil med piggdekk er da fortsatt en elbil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 00:13
Hvordan kommer du fram til den konklusjonen? En elbil med piggdekk er da fortsatt en elbil.
En elbil ja, men dekkene som skaper unødvendig mye svevestøv pga piggene + unødvendig slitasje på veiene.
Elbil + piggfrie dekk => minimalt med lokale utslipp av både svevestøv og avgasser.

sølv-pilen

Blir det mer miljøvennlig om noen må strø flere tusen tonn med salt på veiene for at man ikke skal bruke pigger på glatte veier?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Marius Engel

Jeg synes piggfritt er veldig bra! Moderne piggfrie dekk har ett vanvittig mye bedre grep på is og annet føre piggdekk var det eneste som hjalp før.

På alt annet føre enn is, er piggfrie overlegne. Er det mye is der man bor, så må man gjerne ha pigger. Selv om jeg er overrasket over hvor bra mine to biler med helt nye piggfrie degg griper på isføre!

Hvis noen bor ett sted de MÅ ha piggdekk, så kommer sikkerheten først. Svevestøv kommer i andre rekke.

De fleste av oss har vel mulighet til å kjøre piggfritt framfor pigg, opplever bedre kjøreegenskaper, og gjør dermed dette. Tror jeg...

K S

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:05
Blir det mer miljøvennlig om noen må strø flere tusen tonn med salt på veiene for at man ikke skal bruke pigger på glatte veier?

Helt enig med Finnøy!

Og hvis du ikke setter på nye piggdekk flere ganger i sesongen, så er sannsynligheten stor for at piggdekk er bedre, les her:

http://www.tv2.no/2015/02/05/broom/bremselengde/vinterdekk/6533616

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA