Ny DU - finnes det, eller er det "oppgraderte" gamle som innstalleres ennå???

Startet av Batteritralla, torsdag 01. januar 2015, klokken 16:49

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Kjærra på fredag 02. januar 2015, klokken 10:31
Jeg er på min fjerde DU nå, og bilen har gått bare 11500 km. Har nå hatt to av de nye DUene. Den siste, som jeg fikk rett før jul, er heller ikke patent. Betydelig klakking fra første tur.

Mistenker at disse DUene ikke er "nye", men dårlig overhalte, godt brukte enheter..
Var det havarier som gjorde at du måtte bytte, eller "bare" ulyder?

jazzwheel

Heh, får tankene tilbake på hjulstillingsproblematikken og utslitte dekk.

Kanskje var det noen et sted i verden som fikk 4-5 nye dekksett også før Tesla innså at feilen lå et annet sted og at de måtte endre hjulstillinga.

Skulle tatt seg ut om de hadde redusert motoreffekten fordi dekka ble slitt ut slik som de nå har gjort fordi noe i drivverket slites. Dessverre blir det like dumt for oss bileiere.

Kjærra

Alle byttene er gjort pga div ulyder. Første gang bare dager etter utlevering av bilen. Hørte ulyder, og hypotesen deres var defekt hjullager. Etter bytte av tre hjullager innså de at problemet var motoren..

Har også tenkt at det kan være relatert til drivknute/aksel. Uansett utrolig dårlig kvalitetssikring i Drammen. De burde hatt en skikkelig gjennomgang av bilen før de leverer den ut igjen. Særlig med track-recorden på denne bilen.
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Havebigfun

Kjærra

Første bytte pga humming noise ved 115 km/t +. Andre bytte pga klakking i lav hastighet samt tiltagende humming fra 115 km/t. Tredje bytte pga utpreget humming noise ved 30, 70 og 115 km/t (DU byttet uken etter forrige bytte..). Og nå forventer jeg fjerde bytte pga utpreget klakking, oppdaget allerede på første tur etter utlevering fra verkstedet.

Fikk for øvrig ny SW v.77 som nok bidro til å mer effektivt avsløre klakkingen ved siste bytte.
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

BMW850

Skal bytte DU for første gang 12 januar. Bilen har gått 8000km produsert sent februar d.å., utlevert 30 april. Ingen ulyder eller klunk. Fikk beskjed om at bilen min står på lista og de anbefaler proaktivt DU-bytte slik at jeg ikke får problemer i fremtiden. Regner med at dette er ny og ikke en overhalt driveunit. Tror jeg må ta en ekstra sjekk på dette.

Edit: Sendte avgårde en mail med spørsmål om DUene var nye eller overhalte. Fikk svar umiddelbart:

" Hei, og riktig godt nytt år!

Vi bytter ut DU-ene med helt nye enheter.

Om du lurer på andre ting, så kan du alltid ta kontakt med oss. Her er ingen spørsmål for store eller for små!

Regards,"

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel

Så da er det eneste vi fortsatt lurer på om de nye er designet på en ny måte, eller om de er like de første fra 2013, men med enkelte forsterkede komponenter?

Havebigfun

Sitat fra: Kjærra på fredag 02. januar 2015, klokken 15:03
Første bytte pga humming noise ved 115 km/t +. Andre bytte pga klakking i lav hastighet samt tiltagende humming fra 115 km/t. Tredje bytte pga utpreget humming noise ved 30, 70 og 115 km/t (DU byttet uken etter forrige bytte..). Og nå forventer jeg fjerde bytte pga utpreget klakking, oppdaget allerede på første tur etter utlevering fra verkstedet.

Fikk for øvrig ny SW v.77 som nok bidro til å mer effektivt avsløre klakkingen ved siste bytte.
Det jeg og sikkert flere lurer på er om DU-byttene har medført noe endring av symptomeme- eller har de bare blitt værre? Kanskje det ikke er DU men drivknutene eller annet som lager disse lydene- for meg høres det ut som om symptomene bare ble mere omfattende ettersom tiden gikk og DUene ble skiftet- i såfall ville jeg tenkt at DU- skifte ikke endrer noe fordi DU ikke er årsaken.

Kjærra

Har også tenkt litt i de baner. Hummingen er nå helt fraværende på den nye, til forskjell fra de tre forrige, noe som indikerer at den er DU-avhengig.

Klakkelyden rakk jeg ikke å vurdere på den tredje DUen, mulig den bare ble kamuflert av SW, og nå har kommet mer frem med v.77. på den siste enheten.
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

BMW850

Sitat fra: jazzwheel på fredag 02. januar 2015, klokken 15:35
Så da er det eneste vi fortsatt lurer på om de nye er designet på en ny måte, eller om de er like de første fra 2013, men med enkelte forsterkede komponenter?

Kundekontakten som svarte meg sa hun ikke var så "technically inclined" men at : "alt blir byttet og erstattet med nye motorer uten den feilen, istedenfor at de bare fikser den defekte motoren".

boppus

+1

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

BMW850

Sitat fra: Boppus på fredag 02. januar 2015, klokken 19:25

+1

Joda, den som venter får se ;)

Batteritralla

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

petersv

En total redesign er nok lite sannsynlig. Kanskje litt små endringer i dimensjoner etc, men tviler egentlig på det. Tror heller de skjerper toleransene i produksjonen. Den som lever får se. (Noen kommer nok til å åpne den før eller senere.)

Bjoris

Jeg hørte klakkelyd i min første gang i sommer på ca 8.000 km, det har ikke blitt nevneverdig verre og jeg har nå kjørt 21.000 km. Dersom det var akslingene i motoren som lagde denne lyden er det smått utrolig at ikke det har blitt merkbart verre på 13.000 km. Har mer tro på at det er noe annet...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA