Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av Batteritralla, mandag 19. januar 2015, klokken 20:45

« forrige - neste »

Batteritralla

Hvor utbredt er dette problemet, og hvor stort er egentlig problemet?

Jeg forstår problematikken rundt skjev last på nettet/trafo``er om mange lader 32A enfase og er koplet mellom samme fasene.

Jeg gjør ikke dette selv hjemme, men må innrømme at jeg hadde blitt kraftig provosert om linje eier hadde ilagt meg begrensninger på bruk av mitt 3x63A 230 inntak.

La gå at elbiler trekker effekt over tid, men var det noen som fikk skryt/fikk igjen penger når de innstallerte varmepumpe istedenfor å ha varmekablene på fullt hele tiden???

Svært mange har jo varmepumpe etterhvert, og dette reduserer jo fort strømtrekket til 1/4 i forhold til konvensjonelle ovner/varmekabler . . .

Jeg mener dette er bevisst propaganda fra linjeleverandørene for å få sluttbruker til å betale for noe de faktisk ikke har skyld i, og faktisk allerede har betalt for.

Kjør debatt!!!

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

shb

 :)
Har 400V hjemme.
Monter 32A trefase 230V. Denne er også veldig grei til annet bruk også. Everket trenger jo ikke vite hva en skal bruke den til. Kandre jo være krabber som skal kokes?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Batteritralla

Sitat fra: shb på torsdag 01. januar 2015, klokken 16:44
:)
Har 400V hjemme.
Monter 32A trefase 230V. Denne er også veldig grei til annet bruk også. Everket trenger jo ikke vite hva en skal bruke den til. Kandre jo være krabber som skal kokes?

Om du har en dårlig dag, og skal være skikkelig jævlig med linjeeier - lader du Tesla'en din på 32A enfase da, istedenfor 400V trefase???

;D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Havebigfun

Hvis man ser på nettet i Oslo virker det som om netteier prøver å utsette oppgradering av et gammelt, slitt og underdimensjonert nett i det lengste ved anvendelse av slike regler. For netteier er det en utgift som ikke "lønner seg" sålenge det skurer og går med det gamle. Det blir ikke bedre bunnlinje av slike investeringer.

shb

Nei jeg bruker 400V. De som har 230V må sette opp 3 fase. De trenger jo ikke si noe til everket om 1 fase.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jog

Jeg har satt opp 3x50amp i garasjen og lurer på å bruke 1 x50 til å lade med.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jkirkebo

Sitat fra: jog på torsdag 01. januar 2015, klokken 22:03
Jeg har satt opp 3x50amp i garasjen og lurer på å bruke 1 x50 til å lade med.

Da er det nill og niks igjen til andre forbrukere. Dessuten kjenner jeg ikke til noen bokser som støtter enfaselading over 32A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. januar 2015, klokken 05:15
Sitat fra: jog på torsdag 01. januar 2015, klokken 22:03
Jeg har satt opp 3x50amp i garasjen og lurer på å bruke 1 x50 til å lade med.

Da er det nill og niks igjen til andre forbrukere. Dessuten kjenner jeg ikke til noen bokser som støtter enfaselading over 32A...

Men rent teknisk lar det seg gjøre med en vanlig 3x32A type2-ladeboks, gjør det ikke? Bare å laske enfase inn på alle tre fasene på ladeboksen, så vil vel Model S lade med opptil 96A enfas? Eller?

Uansett, dette er ikke noe man BØR gjøre. Det er sikkert i strid med forskriftene, det er søknadsplikt på denne typen installasjoner, det kan føre til overoppheting av transformatoren og null strøm til hele nabolaget og erstatningskrav fra netteier.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Leif1

Nei, det lar seg ikke gjøre. Uten spesiell controller stopper den uansett på 32A last.
Var det ikke opp til rundt 44 A den kunne trekke på enfase Kirkebø?
Konvertitt fra S til X

Griffel

Sitat fra: fredag på fredag 02. januar 2015, klokken 13:23
Men rent teknisk lar det seg gjøre med en vanlig 3x32A type2-ladeboks, gjør det ikke? Bare å laske enfase inn på alle tre fasene på ladeboksen, så vil vel Model S lade med opptil 96A enfas? Eller?
Sitat fra: Leif1 på fredag 02. januar 2015, klokken 15:21
Nei, det lar seg ikke gjøre. Uten spesiell controller stopper den uansett på 32A last.
Var det ikke opp til rundt 44 A den kunne trekke på enfase Kirkebø?
Får håpe det det er slik Leif1 skriver. Dersom det mot formodning skulle virke er nok det være kortvarig før noe tar fyr eller ryker, i beste fall en sikring. N kretsen i ladestasjon, N pinner i pluggene, N leder i kabel, N kretsen i bilens lader ++ er dimensjonert for maks 32A. Det vil i et slik eksperiment om det ikke er beskyttet av design se 96 A fram til noe uønsket skjer
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 02. januar 2015, klokken 15:47
Får håpe det det er slik Leif1 skriver. Dersom det mot formodning skulle virke er nok det være kortvarig før noe tar fyr eller ryker, i beste fall en sikring. N kretsen i ladestasjon, N pinner i pluggene, N leder i kabel, N kretsen i bilens lader ++ er dimensjonert for maks 32A. Det vil i et slik eksperiment om det ikke er beskyttet av design se 96 A fram til noe uønsket skjer

Det vil ikke virke nei. Eneste muligheten til å få mer enn 32A 1-fase er følgende:

- Kontroller for 63A
- Type 2 3-fase kabel for 63A (16mm2 tverrsnitt, en rimelig tykk og uhåndterlig sak)
- Lasking av 2 ledere (dobbeltlader, 63A) eller 3 ledere (enkeltlader, 48A) i ladeboksen

Da får man inntil 63A 1-fase. Jeg kan i prinsippet levere dette men markedet er såpass lite at jeg ikke har sett noe poeng i å ta frem en slik boks og lagerføre delene.

Enkleste måte å laske på er vel inn på kontaktoren, der er klemmene ganske store og takler antageligvis dobbel 16mm2 endehylse. Dermed kan også 40A modulærkontaktor benyttes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA