Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Må jeg ha med egen type 2 ledning for å lade på Hovden?

Startet av Batteritralla, mandag 19. januar 2015, klokken 20:32

« forrige - neste »

Batteritralla

Fikk skiftet DU på min min bil i September pga av "klunk" i drivverk.

Mao før den generelle tilbakekallingen som pågår nå for tiden.

Rent ummiddelbart så merket jeg ikke noe forskjell på bilen, bortsett fra at klunk lyden blei borte - og at en svak summelyd ble montert istedenfor . .

Kort tid etterpå kom det en SW oppdatering (1.67.73) som ga annen gass respons, og også noen andre "bi effekter" som jeg ikke synes noe om.

Jeg har ikke tatt dette opp med Tesla - jeg regner ikke med å få noen klare svar derfra . . .

Symptomer:

- Initiell respons når man "klamper" pedalen i bunn i feks 50 km/t er vesentlig sløvere. Imponator effekten er bortimot fraværende i forhold til tidligere.

- I vinterhalvåret bruker jeg bilen lite, og føreforhold tillater ikke altfor aktiv kjørestil.

Jeg har registrert at det skal lite til for at bilen begrenser effekten, men har trodd at dette har vært grunnet lav batteri kapasitet, eller at batteriet ikke var varmt nok.

I går hadde jeg meg en kjøretur, der ingen av disse forholdene var til stede. Bilen ble tatt rett fra lading til høyerer SOC og kjørt en lengre tur med.

Selv med varmt batteri og bra SOC (60 %) så skal det ikke særlig mye effekt uttak over tid til før SW begrenser motor effekten (Stiplet linje kommer opp i display, og flytter seg nedover på skala om man fortsetter å gasse litt)

Er det noen andre som har registrert det samme, helst med samme version v SW (1.67.73)


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

jazzwheel

Har 1.67.73 og original DU.

Opplever begge deler. Momentet kommer ikke lenger momentant og dermed er "back to the seat" feelingen kraftig redusert.

Nevnte dette i en annen tråd også, men bilen min står i innendørs fellesgarasje hvor det er +5-6C. Når jeg tar ut bilen og kjører i 10 minutter med 80% SOC og så tråkker gassen i bånn så får jeg stiplet linje etter 2-3 sekunder.

Cowboystrekk

Jeg tror denne FWen er en kriseløsning for å unngå flere havarier mens de jobber med å bytte ut de med berørte DUer, når problemet er løst\kraftig redusert er jeg ganske sikker på at vi får en bedre FW igjen :) Merker sløvere respons ja, greier faktisk å ta løs med R2-dekk på våt veg nesten uten hjulspinn, det gikk ikke før. Dog er jeg veldig fornøyd med denne FWen, nå fungerer nettilkoblinga hele tiden :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jazzwheel

#3
Problemet er at jeg fikk beskjed om at min DU ikke er berørt og ikke skal byttes.

Likevel har jeg fått en SW som gjør at bilen er daffere. Jeg syns det rett og slett er helt på trynet.

Edit: Grunnen til at jeg ikke orker å mase noe på Tesla om dette er fordi jeg heller ikke tror jeg får noe fornuftig svar. Jeg håper og tror som de fleste andre at dette faktisk blir endret i en senere oppdatering. Akkurat gjennom vinteren spiller det ikke så stor rolle.

Muffinman

Jeg har .77, og er på min tredje DU. Det er ingen tvil om at responsen er betydelig sløvere, og minner nå mer om karakteristikken til en fossilbil ved pådrag. Kommer mer gradvis og ikke så brått.

jazzwheel

Jeg mener å huske at Teslanewbie sa at ved .77 og ny DU så var den bra (eller bare bedre) igjen?

Det jeg syns er så rart er at jeg når jeg spurte om de byttet DU når bilen var inne på verksted så svarte de at "Nei, bilen din er ikke på lista over berørte enheter. Men, har du klunkelyd? I så fall bytter vi."

Det virker ikke som om de har stålkontroll på problemet.

jazzwheel

Jeg finner faktisk ikke 1.67.73 andre steder enn på dette forumet. Er det kun vi i Norge som har fått den? Er det derfor ingen andre i resten av verden klager på det samme?

http://www.teslamotorsclub.com/showwiki.php?title=Model+S+software+firmware+changelog

Batteritralla

#7
Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. januar 2015, klokken 16:38
Jeg har .77, og er på min tredje DU. Det er ingen tvil om at responsen er betydelig sløvere, og minner nå mer om karakteristikken til en fossilbil ved pådrag. Kommer mer gradvis og ikke så brått.

Hmm .77 - du har sikkert fått en "extra sløv" version, fordi du er en slask som har klart å bruke opp 3 DU'er i en bil som er perfekt på alle måter...

Definitivt et fører problem!

Nå jeg kommer ut i garasjen så ligger nok .99 klar i min bil  ::)

Så faktisk ikke nedsiden i dette med "SW oppdateringer" over nettet....

Så enfoldig kan man være...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Er vel kvikkere med 77 enn den var, men sant og si har jeg ikke testet veldig mye. Men responsen i pedalen kjenner jeg god forskjell på selv om den ikke tråkkes i bunn.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. januar 2015, klokken 17:06
Er vel kvikkere med 77 enn den var, men sant og si har jeg ikke testet veldig mye. Men responsen i pedalen kjenner jeg god forskjell på selv om den ikke tråkkes i bunn.

.77 er  kvikkere  enn  den var etter v6 men ikke like kvikk som bilen var når den ble levert . Da fikk man kraften levert direkte nå er  det en liten latens og gradvis økning . Tidligere kom kraften momentant .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Høgis

Jeg har hevdet at bilen ble slik etter bytte av DU og har kommentert dette noen ganger tidligere. Skal ha bilen inn i februar så får vi se hva de gjør.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Batteritralla

Sitat fra: Høgis på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:04
Jeg har hevdet at bilen ble slik etter bytte av DU og har kommentert dette noen ganger tidligere. Skal ha bilen inn i februar så får vi se hva de gjør.

Og du har 1.67.73?

Har du fremsatt dette offisiellt mot Tesla?

Har du fått noen svar?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Høgis

De har vel ikke svart direkte på spørsmålet, annet en at jeg har fått bekreftelse på time i slutten av februar.
Har 1.67.73. Men fenomenet var også der før denne oppdateringen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Batteritralla

#13
Kan bekrefte at etter å ha installert 6.1 (2.2.92) så er responsen når man "flater" pedalen i 50-60 km/t tilbake  ;)

Det har ikke vært forhold som mulig gjør å evaluere om bilen reduserer effekten ved belastning over tid.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fonberg

Etter at jeg begynte å kjøre TMS, har Boeing 737 blitt stadig sløvere ved take off. Tallrike sw-oppdateringer av TMS-en har ikke hjulpet det spøtt; 737-ene blir bare sløvere og sløvere synes jeg. Makan.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA