Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny programvare

Startet av geirgp, mandag 19. januar 2015, klokken 19:48

« forrige - neste »

geirgp

Jeg må oppgradere anlegget hjemme da hovedsikringen nå er for liten uansett. Har sansynligvis mulighet til å bygge om til 400V anlegg, men ser att Tesla sin elektriker-veiledning henviser til 16A rødt vegguttak som gir 11kW. 

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Bilen min har dobbeltlader og skulle derfor greie 22kW. Jeg synes derfor det er rart at Tesla anbefaler installasjon av 16A uttak - betyr det at man ikke greier å utnytte mer enn 16A selv om man har dobbeltlader?

På den andre siden antyder lade-kalkulatoren at man kan lade med 400/32 og rødt adapter: http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Noen som har peiling? Dersom 400/16 er maks kommer jeg sansynligvis til å gå for 230/32 istedet og slippe ombygging av hele skapet til 400V..
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

Batteritralla

Tesla Umc klarer bare 16A - 11 Kw.

Med en annen dedikert 22 Kw lader vil du kunne utnytte at du har dobbelt lader. (32A kurs).

Du må vesentlig opp i tverrsnitt/pris på tilførsels kabel for 32A.

Om du er usikker på hva du trenger av tilgjengelig ladekapasitet, så ville jeg brukt bilen litt før jeg tok stilling til det.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sjokomelk

Ladekabelen som følger med bilen støtter bare 3x16A 400V eller 1x32A 230V. Skal du ha raskere lading enn dette må du ha en dedikert ladestasjon.
Hvis du kan få 400V trefas, bør du gå for dette uansett.

De fleste opplever at de klarer seg med en vanlig stikkontakt for å lade bilen hjemme. Den står tross alt i ro mesteparten av dagen.  :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

geirgp

Takk for raske svar!

SitatHvis du kan få 400V trefas, bør du gå for dette uansett.

De fleste opplever at de klarer seg med en vanlig stikkontakt for å lade bilen hjemme. Den står tross alt i ro mesteparten av dagen.

11kW (400/16) er sikkert fint, men 7.4kW (230/32) holder også til vårt bruk så det kommer egentlig an på merkostnader ifm oppgradering til 400V. Strømmåler må byttes uansett da den ikke kan ta høyere hovedsikring enn den jeg har idag (hovedsikring må oppgraderes da den er for svak), men jeg ser at Lyse bytter måler fortløpende i disse tider (gratis, eller iallfall innbakt i nettleien) ifm oppgradering til automatiske målere.
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

eadie

Jeg har 230/32 via Salto-boks på veggen i min sameiegarasje.
Prisen ble stiv, inkl montasje.

Hadde klart meg fint med et blåstikk istedet, og til og med 230/16a ville gått veldig bra.

De fleste ferske Tesla-eiere går i fella ved å overdimensjonrre og overinstallere ladeanlegg hjemme.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Olatho

Har 230/16A med type2-boks i fellesgarasjen. Først og fremst fordi borettslaget da kan utvide ladeløsninger på en fleksibel måte.
Må si det holder for oss med 16A. Nå i jula har det blitt en del kjøring, men erfaringen er at vi får nok i løpet av natta.
Eks 2. juledag om ettermiddagen kom vi hjem fra familiefeiring med 6 km typical igjen på batteriet. Dagen etter skulle vi videre til hytta med den andre delen av familien. Ca ti mil hver vei, og mellom ti og femten kuldegrader var jeg usikker på om vi måtte legge inn et ladestopp, men etter frokost tredjedag hadde vi godt over 300 km rekkevidde igjen, og var på hytta før lunsj, med god margin til å bli over et par dager, og likevel komme hjem igjen uten rekkeviddeangst.

Kennethh


eadie

Smukt, Kennethh
Jeg har lagt opp 4-leder 10mm2, slik at jeg senere kan benytte meg av 3-fas lading hvis det blir mulig i sameiet.
Foreløpig er ikke det mulig, så jeg sviver rundt på 1-fas 32A via Salto. Fungerer fint med de 7,3kw.
Foransikret med 40A i sameiets tavle, og jeg oppgraderte inntaksvernet fra 3x35A til 3x63A (inntakskabelen var stor nok) da anlegget ble installert. Seriemåler på kursen.
Synd det neppe blir 400V i dette utbygde boligfeltet. Står en gammel, godt utnyttet 230V trafo 100m unna, men det er kun i nye boligfelt det bygges 400V nå
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

mr.rs4

#8
Hvor langt kommer man med 10mm2 vis man skal koble opp 3fase 400v og 16amp?
Trenger vel ca 35-40m med 10mm2 kabel til sikring skap, så til evt til trafo osv.

Eller må man mer opp på tverrsnitt på inntakskabel?

Skal jeg få mer Lading enn 230v 16amp Lading må jeg trekke ny kabel, sikrings skapet, ny måler og sikringer og trafo.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

laumb

Jada ferske eiere overvurderer behovet for daglig lading, men etter 50'000km i Tesla har jeg sett at behovet for raskere enn 13A faktisk kommer til å dukke opp i ny og ne.

Det er derfor jeg installerte 2 stk 22kW kontakter (selv om jeg bare kan nytte 11kW) på nye huset. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg kunne (det var og rimelig når jeg likevel skulle bygge).
Ser at det er en verdifull greie når det kommer besøk med elbil. De kan til og med fylle såpass på en kort visitt at de slipper å stoppe på SC på returen hjem. Praktisk, rett og slett.

akseln

Ser i veiledningen til Tesla for installasjon av rødt adapter http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf) at det står følgende:

SitatOpplysninger for installering av uttak
• Uttak: : Rød 5-pin IEC 60309, 3P+N+E, 6h
• Spenning: 3-fase, 230/400 VAC, 50 Hz
• Strøm: 16 A
• Strømtilførsel: 11 kW

Hvorfor er det nevnt 230V her? Er det fordi 5 pins rød kontakt gir både 400V og 230V, eller er det rett og slett en feil? Rød kontakt skal vel ha 400V inn?

Muffinman

Sitat fra: laumb på fredag 09. januar 2015, klokken 14:38
Jada ferske eiere overvurderer behovet for daglig lading, men etter 50'000km i Tesla har jeg sett at behovet for raskere enn 13A faktisk kommer til å dukke opp i ny og ne.

Det er derfor jeg installerte 2 stk 22kW kontakter (selv om jeg bare kan nytte 11kW) på nye huset. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg kunne (det var og rimelig når jeg likevel skulle bygge).
Ser at det er en verdifull greie når det kommer besøk med elbil. De kan til og med fylle såpass på en kort visitt at de slipper å stoppe på SC på returen hjem. Praktisk, rett og slett.
Det er min erfaring også. Og det er jo greit å kunne lade raskt opp til høy SOC før avgang når man trenger det istedet for å la 13A ladingen holde batteriet på høy SOC i timesvis før det blir ferdig. I tillegg får man jo varmere batteri jo raskere man lader, og det er gode saker om vinteren.

Selv hadde jeg en enfase 20A ute, men har nå fått på plass en 32A trefase (IT) i tillegg. Overgang til enfase foreløpig, men om Zaptec``en skulle bli tilgjengelig uten å koste skjorta, trusa og halve skinka får jeg vel 11kw tilgjengelig her også.

Veggen

Sitat fra: akseln på fredag 09. januar 2015, klokken 15:10
Ser i veiledningen til Tesla for installasjon av rødt adapter http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf) at det står følgende:

SitatOpplysninger for installering av uttak
• Uttak: : Rød 5-pin IEC 60309, 3P+N+E, 6h
• Spenning: 3-fase, 230/400 VAC, 50 Hz
• Strøm: 16 A
• Strømtilførsel: 11 kW

Hvorfor er det nevnt 230V her? Er det fordi 5 pins rød kontakt gir både 400V og 230V, eller er det rett og slett en feil? Rød kontakt skal vel ha 400V inn?

400V mellom faselederne (P) og 230V mellom en fase (P) og nøytral (N).
Man kan få begge deler ut av en rød kontakt.

Teslaen bruker spenningen mellom P og N ved trefaselading.

akseln

Tenkte det, men det burde det stått at 230V ikke er 3-fase. Jeg ville fort tolket dette slik at teslaen kunne lade med 3-fase 230V via rød kontakt.

Øyvind.h

#14
Sitat fra: Muffinman på fredag 09. januar 2015, klokken 17:09
Sitat fra: laumb på fredag 09. januar 2015, klokken 14:38
Jada ferske eiere overvurderer behovet for daglig lading, men etter 50'000km i Tesla har jeg sett at behovet for raskere enn 13A faktisk kommer til å dukke opp i ny og ne.

Det er derfor jeg installerte 2 stk 22kW kontakter (selv om jeg bare kan nytte 11kW) på nye huset. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg kunne (det var og rimelig når jeg likevel skulle bygge).
Ser at det er en verdifull greie når det kommer besøk med elbil. De kan til og med fylle såpass på en kort visitt at de slipper å stoppe på SC på returen hjem. Praktisk, rett og slett.
Det er min erfaring også. Og det er jo greit å kunne lade raskt opp til høy SOC før avgang når man trenger det istedet for å la 13A ladingen holde batteriet på høy SOC i timesvis før det blir ferdig. I tillegg får man jo varmere batteri jo raskere man lader, og det er gode saker om vinteren.

Selv hadde jeg en enfase 20A ute, men har nå fått på plass en 32A trefase (IT) i tillegg. Overgang til enfase foreløpig, men om Zaptec``en skulle bli tilgjengelig uten å koste skjorta, trusa og halve skinka får jeg vel 11kw tilgjengelig her også.
Hadde 13A først. Det gikk fint, men var litt snaut nå og da. Det er ev veldig behagelig følelse å kunne lade fra tomt til fullt i løpet av natten. 32A 230V har jeg nå, og det fungerer fint. Verd noen kroner. Derimot er jeg ikke interessert i trafo som medfører tap i ladeprosessen, og betalingsviljen for ytterligere effekt er lav. Mao. tapet i Zaptec løsningen må være ekstremt lavt, og prisen meget lav (maks 1000-2000,-).
Men så kjører jeg bare 20-25 i året :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA