Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor fryse ved hurtiglading?

Startet av kvolle6, søndag 18. januar 2015, klokken 23:38

« forrige - neste »

kvolle6

Heller ikke B klasse Electric Drive får mulighet til å ha tilhengerfeste. Hvorfor ikke? Selvfølgelig er et vel ingen som ser for seg å dra på en campingvogn på campingferie med en slik elbil i dag, men det hade vært "nifty" å kunne henge på en liten henger til å kjøre utstyr og skrot. Eller? Og - siden chassiet er delt med fossile slektninger - så skulle en tro at styrken i chassiet også for ED modellen var til stede? Er det så enkelt som at man ikke ønsker å ta kostnaden med typegodkjenning (for det norske ¨sære¨markedet?

Jeg ser i Leaf-sammenheng at flere har montert hengerfeste. Ikke til å trekke noe, men til å ha sykler på. Slik sett så er det vel lov å montere hengerfeste, men ikke bruke? Det noteres noen astronomiske priser for hengerfeste til B-klassen (NOK 50000.-) orginalt, men ettermarkedet tilbyr jo noe for noen skarve tusenlapper. Er det noen andre som har tenkt på hengerfeste?

Sabohn

Deler tanken din fult og helt ang. hengerfeste.
Skulle tro at det ville være mulig å piggybacke litt på godkjenninga til fosil-utgaven.

Jeg ville gjerne montert dette selv om jeg hadde kunnet kjøpt for ettermarked. Og da hadde det blitt brukt til skrot-kjøring med eller uten godkjenning for å si det sånn.
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

kvolle6

Tja, det tror jeg faktisk blir ganske enkelt - jeg har sett ettermarkedskit til 2-3000. Enkle og greie instruksjoner - tror faktisk kroken var avtagbar til og med. Jeg tenkte jeg skulle sjekke at ikke batteriene kommer i veien for ettermarkeds-installasjonen, samt gjøre en vurdering av risiko i forhold til om kroken kan bli trygt inn i batterikassa.

Det er for å si det slik litt ukult å ødelegge disse batteriene, ikke bare fordi de er kostbare men også fordi det er ekstremt vanskelig å slukke en brann i et høykapasistetsbatteri. Jeg har sett det finnes helt spesielle brannslukkingsapparat å få kjøpt til å "drepe" brann i slike batterier, men de skal være ganske så dyre og helt sikkert ikke de som tilbys av BoS ved nykjøp av bil.

Dersom jeg kan bli overbevist om at styrken i chassiet er bevart i ED-utgaven, så kommer jeg garantert til å sette på en krok. Til sykler,  men gjerne til småkjøring av henger også..... :-)

krl

Hvis det ikke er lovlig, så hjelper det vel lite at det finnes sett for ettermontering... Iallfall for den lovlydige delen av befolkningen!

Får satse på at MB tar utfordringen og får godkjent bilen for hengerfeste så snart som mulig.

Ebola

Sjekket akkurat i delekatalogen til Mercedes. Ingen tilhengerfeste til B-electric der. Dersom man velger B-200NGT (som har samme chassisnr W242) kommer det opp tilhengerfeste. Derfor er det nok mulig (hvis det er plass), men blir nok aldri noen offisiell ettermontering fra Mercedes. Det må også legges opp ledningsnett helt frem i bilen, så er mye jobb samt at man må finne ut om styreenhetene er kompatible med dette.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

emil

Sitat fra: krl på fredag 02. januar 2015, klokken 15:15
Hvis det ikke er lovlig, så hjelper det vel lite at det finnes sett for ettermontering... Iallfall for den lovlydige delen av befolkningen!

Får satse på at MB tar utfordringen og får godkjent bilen for hengerfeste så snart som mulig.

Hengerfestet i seg selv er ikke ulovlig å montere, er mange som har gjort det på bl.a Leaf. Det er det å trekke henger etter bilen som er ulovlig. Og uansett hvor trygt det er å trekke noen hundre kg henger korte strekninger ryker lappen hvis onkel ser deg.

Hengerfestet egner seg derimot utmerket til sykkelstativ på flere typer elbiler.

krl

Det kunne vært praktisk med hengerfeste for sykler, hvis det er 100% sikkert at det er lovlig..

emil

Sitat fra: krl på lørdag 03. januar 2015, klokken 23:22
Det kunne vært praktisk med hengerfeste for sykler, hvis det er 100% sikkert at det er lovlig..

Så lenge du monterer en kule for sykkelstativ og ikke for trekking av tilhenger er det lovlig. At de i prinsippet er samme sak har ingenting å si.

Gordon Retriever

Et forbud mot å trekke tilhenger gjør det vel ikke nødvendigvis ulovlig å montere tilhengerfeste. ;) Dette forutsetter at karosseriet er forboret og forberedt for festet på samme måte som en fossil B-klasse. (Råtipp: Ja.)

Utfordringen er likevel montering av elnett, som normalt er tidkrevende siden det involverer omfattende demontering av deksler o.l. Et generisk sett frarådes siden det kan gi diverse feilkoder i bilens elektronikk.  Dersom et sett tilpasset B-klasse passer i elutgaven, antar jeg at bilen etter montering må kodes om hos et egnet verksted til å registrere tilhengerfeste-koblingen.

El Stig

Neste Tesla X kommer jo med "Måke vinger", -muligheten for å få med feks ski, vil være å montere hengerfeste med ski/ sykkel stativ. Dette er alt planlagt som tilleggsutstyr på denne bilen...

Lars-bgo

Du får et uorginalt fast hengerfeste til kr. 1.600.
Jeg vil anta et det går rett i forborrede hull og at det kan monteres "hjemme" på et par timer. (Håper noen prøver, hvis ikke får jeg være forsøkskanin.)

Jeg skal kun bruke det til sykler så el-sett er ikke aktuelt for meg, dette er og uten tvil det som er mest krevende å montere og bør overlates til et verksted.
I og med at det ikke er lovlig å koble tilhenger på bilen vil jeg tro at få vil ta investeringen med en komplett montering? Det kan være det blir vanskelig å få hjelp av et verksted av samme grunn...(lovlighet)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

krl

Selger hos BOS bekrefter at det finnes monteringshull for hengerfeste på B Electric Drive. Han hadde sjekket selv.

BOS ønsker imidlertid ikke å montere hengerfeste, da de kan komme opp i problemer. Jeg nevnte at jeg kun ønsket hengerfeste til bruk med sykler, men dette hjalp ikke.

Lars-bgo

Det var vel som forventet..flott at hullene er der.
Delen får du greit tak i, monteringen av kun hengerfeste , uten el settet, får du hjelp til av et rimelig verksted, neppe mer enn to timer vil jeg tro, om du ikke gjør det selv.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

kvolle6

Hum. Nå er det jo slik at selv om vi ønsker å bruke hengerfestet kun til sykler, så er det krav om synlighet på skilt og ballykter. Ofte må dette løses med eget skilt (lik bilens regnr), samt å koble til eluttaket til hengerfestet bak.

Er vi så sikre på at det blir vanskelig eller umulig å koble til el-uttaket til bilens system, uten feil og uten "fare"? Jeg har litt vanskelig for å tro det, selv her er noen utfordringer.......

kaiat

Her er monteringsanvisning for el-settet fra Westfalia:
http://web.monoflexdata.se/Shop/Home/GetFileData?FileName=313398300113&FileEnding=PDF

Som en ser, er det litt jobb med å kople det til, samt at en trolig må programmere inn at hengerfeste er montert med originalt diagnoseutstyr.

Monteringsanvising for selve hengerfestet:
http://web.monoflexdata.se/Shop/Home/GetFileData?FileName=313398N&FileEnding=PDF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA