Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Noen som har e-golf med Webasto?

Startet av Nuvolari, søndag 18. januar 2015, klokken 22:29

« forrige - neste »

BømloBjørn

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. november 2016, klokken 13:04
Nå har jeg prøvd litt forskjellig.

Bosh Icon (Original)
Disse sliter jeg med hopper på ruta når det bare regner og man ikke bruker spylevæske for å "smøre". Tar bra når de er nye men holdbarheten er ganske dårlig siden det fort kommer små striper etter litt bruk.

Biltema
Biltema sine viskerblad er bedre en de originale Bosh, de tar bra og hopper ikke på ruta, bra holdbarhet. Men det universal festet er en dårlig patent. Ser noen sier de har mistet de i fart som bygger opp på at det ikke er så bra. De bygger også høyere opp enn de originale så spyledysene treffer adapterte/visker på førersiden. Man kan justere de litt opp men synes ikke det ble optimal spyling av ruta da.

Michelin Stealth hybrid
Disse var veldig bra og tok best av alle. Men de bygget dessverre for mye opp så ble i veien for spyledysene og litt vel synlig fra inni bilen.

Lucas
Min klare favoritt. Disse tar bra, ikke noe antyding til at de hopper på ruta og bygger faktisk bittelitt lavere enn Bosh viskerne. (Har ikke noe erfaring med bruk over lengre tid enda, men er nok samme blad som Biltema)
For Lucas virker som å være samme produsent som Biltema kjøper sine viskere fra. Bare at disse får man med riktig feste for Tesla uten bruk av adapter.
De er også billige men man får ikke kjøpt de i Norge. De koster ca 290 kr for begge to ink frakt fra England. Og siden det er under 350 totalt slipper man moms.
http://www.lucaselectrical.co.uk/directfit-wiper-blades.html

Får kjøpt de her:
www.wiperblades.co.uk (vær obs på at mange viskere har spoiler som er designet for bare en vei så blir feil når man bestiller for høyre styrte biler. Lucas er universal og passer begge)

Dette er riktige for Tesla Model S. (28"/700mm førerside og 18"/450mm passasjerside) Top Push Button feste.

LWDF18A
http://www.wiperblades.co.uk/lucas-lwdf18a-clearvision-push-button-pinch-tab-flat-windscreen-wiper-blade/

LWDF28A
http://www.wiperblades.co.uk/lucas-lwdf28a-clearvision-push-button-pinch-tab-flat-windscreen-wiper-blade/

Så vil anbefale Lucas av disse  8)

Hadde kjøpt inn biltema viskere,  kjøpte også inn Lucas når jeg leste at biltema sine kunne hoppe av...

Her er noen bilder av de to side om side.  Lucas til venstre

minim

spent på å høre hva du synst om biltema viskerene. De hopper på ruten og bråker hos meg ca. 50% av tiden. Dette er i Bergen også så det står ikke på mangel av fuktighet :D Har bare hatt de på en uke, men bestiller meg noen fra Lucas nå for å prøve for dette var irriterende å kjøre med.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Muffinman

Har du behandlet ruten med rain-x eller vokset den? Det kan gjøre at viskerene hopper. Har kjørt Biltema siden 2013, det siste året på to biler og de fungerer veldig bra.

minim

Nei, ingen av delene. Har vasket den godt og det viser ikke antydning av belegg på den såvidt jeg kan se. Det virker som det er kun den lange som hopper/lager lyd. Har også prøvd å ta av "spoilerne" på viskerene etter tips i fra Biltema, men får fortsatt samme lyden. De originale laget ingen lyd, men de tok ikke vannet skikkelig lenger så måtte bytte de :S
-TMS 85D
-03 VW Polo

havardma

Kan virke som Biltema er av varierende kvalitet da muligens? Byttet til Biltema tidligere i høst og slet veldig med hopping og lyd. Det var den korte viskeren hos meg som var problematisk, så satt på den gamle igjen og er fornøyd nå med ny Biltema på førersiden og den gamle originale på passasjersiden.

Cookie Monster

Virker som hvor god suksess man har varierer fra bil til bil :P Sikker litt forskjell fra hvordan viserarmen er stilt inn.

Har nå fått litt mer erfaring med Lucas sine. En ulempe er at de bråker litt nå som det er rundt -7 grader. Men det gjorde mine Bosh også som i tillegg hoppet veldig.
Ser også ut som de sliter å ta saltlake på hele ruta i fart men er i det minste bedre enn de jeg hadde. Dette skylles nok mye de gamle stråledysene som ikke klarer å fordele skikkelig på ruta. For blir så og si helt rent når jeg står i ro og får spylevæsken til å treffe viskeren på tilbakeveien så det sprer seg bedre.
2015 P85D

Spinner

Må si meg godt fornøyd med mine standard-viskere som nå har gått over 40.000 km over litt over ett år.
Aldri hopping, ingen striper og visker fortsatt godt.

Spylerne sliter som vanlig i høyere hastigheter, men måten ting er innstilt på her gjør i hvert fall at førerens del av ruten blir ren og pen i alle hastigheter.

minim

På tide med en oppdatering fra meg her. Kastet Biltema viskerene ettersom de bråket/hoppet fælt på ruten og monterte de som var anbefalt over her i fra Lucas. Alle problemer borte og de fungerer bedre enn de originale som sto på til og med :) Skal bestille meg et sett til å ha liggende siden det var nesten to ukers leveringstid.
-TMS 85D
-03 VW Polo

rsomby

kjekk lesning for en som har lucas liggende i bilen enda, gjenstår montering... travel hverdag for tiden, det er visst snart jul  :o

CFM

2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Muffinman

Ser ut som de tørrpusser dritten en gang før spylingen starter. Finværspussere?

lunitiks

Den retorikken! UNTIL NOW conventional washers would BLAST the windshield with a TIDAL WAVE of spray, temporarily IMPREDING YOUR VIEW at the VERY MOMENT your trying to IMPROVE IT
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nortrahof

Kjekk løsning - men prinsippet er ikke nytt.
Slike armdyser har jeg hatt på flere bobiler de siste 15 - 20 år.

Jeg har "bare" installert 3 dyser på venstre arm for ca. 18 mnd. siden - og har faktisk siden glemt at vindusspyledysene var et problem på TMS. Da kan man beholde bilen mest mulig original og bygge den tilbake når-som-helst.
Årsaken til at man ikke trenger armfestede dyser på begge armer, er at det er tilstrekkelig med en på venstre arm. - Hadde først montert på begge armer men det gav ikke noe bedre rengjøring eller spredning.
Link de de jeg har brukt er tidligere i denne tråden.

Jeg kjører fortsatt med de originale viskerne som bilen ble levert med. Det eneste jeg gjør, er hvert kvatal når jeg vasker viskerne spesielt, er å sette/gni dem inn med grafittpulver. - Skulle vindusviskerne begynne å "hoppe" på ruten eller "lage leven", er det bare å gi dem ny behandling med grafittpulver ("dry lubriciant"). Da blir dem som "nye".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jlan

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 27. desember 2016, klokken 11:39
Sitat fra: CFM på mandag 26. desember 2016, klokken 22:24
@Elon - Jeg vil ha sånne ::)
Tesla X har jo sånne ;)
Men Tesla har ikke sett nøye nok etter når de har kopiert løsningen, det mangler dyser på undersiden, og dessuten er pumpen for svak.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA