Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Noen som har e-golf med Webasto?

Startet av Nuvolari, søndag 18. januar 2015, klokken 22:29

« forrige - neste »

rsomby

Da har jeg kjørt et par mnd med orginale bosch, så byttet til biltema som var omtrent det samme kanskje et knepp bedre mulig bare pga de bare var nyere, og nå sist til lucas som er beste sålangt. Betydelig mindre saltlake på ruten nå de siste ukene med lucas. Skulle bare ønske tesla kunne kommet med noen nye spylerdyser som faktisk lager god spredning og en fin sky ala det konkurrenter klarer. California-syndromet kaller jeg sånne "feil". Ingen har hørt om saltlake "over there"... og ikke si salt lake (city) nå ...

nortrahof

#61
Grunnet design av TMS (liten vinkel mellom panser og frontrute og relativt stor frontrute) er det ikke helt enkelt å lage vindusspyledyser til TMS som fordeler bra i alle hastigheter. Det er flere andre biler som  også har liten vinkel mellom frontrute og panser. Her er en  vanlig løsning å plassere vindusspyledysene på viskerarmene (eller viskeren selv). Dette har vært gjort i årevis på kjøretøy av "bulldog-typen" som busser, lastebiler og integrerte bobiler.
Kun en ekstra dysegruppe på høyre visker er nødvendig for å få godt resultat. Det koster under det en visker koster!
TM kikket på "løsningen min" og noterte seg hva jeg hadde brukt av deler, så det er sikkert "noe på gang" - om et Tesla-år eller så?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Det hjelper ikke at Tesla har valgt å montere dysene under bakkanten av panseret.  En plassering på oppsiden lenger framme ville gitt bedre forutsetninger for at dette skulle fungere til tross for skrå frontrute. De kunne knapt valgt et dårligere sted slik det er nå.

tiger``n

Sitat fra: Muffinman på fredag 30. desember 2016, klokken 11:30
Det hjelper ikke at Tesla har valgt å montere dysene under bakkanten av panseret.  En plassering på oppsiden lenger framme ville gitt bedre forutsetninger for at dette skulle fungere til tross for skrå frontrute. De kunne knapt valgt et dårligere sted slik det er nå.
Som Volvo gjør på f.eks V40 og sikkert flere. Veldig estetisk med 3 stygge dyser midt på panseret.
Under panseret funker fint på diverse VAG, men det må absolutt være høytrykksdyser da.

Muffinman

Spiller jo ingen rolle om panseret er stygt eller pent når ruta er så skitten at man ikke ser det ;)

Selv har jeg sansen for estetikk, men absolutt ikke når funksjon blir skadelidende slik som her.

cra

Har vurdert å lage et lite "hakk" i hullet på dysa, i håp om at dette kan bryte opp/spre strålen litt. Eller kanskje legge på en biteliten dråpe lim e.l. som såvidt stikker inn over hullet. Litt dårligere i hastigheten der det er mest optimalt akkurat nå, men (forhåpentligvis) litt bedre i alle andre hastigheter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

petersv

Hvem blir den første til å bytte pumpa og dysene til VAG-type.?

Lynet

Mye enklere og bedre å montere dyser på pusserarmene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Armen går jo bare halvveis opp på ruta, vil gjerne ha litt væske øverst også. Estetikken er også en faktor.

nortrahof

Sitat fra: petersv på lørdag 31. desember 2016, klokken 10:19
Armen går jo bare halvveis opp på ruta, vil gjerne ha litt væske øverst også. Estetikken er også en faktor.

Dette er ikke noe problem!
Dersom man monterer armdysen der armen bøyes, er det tilstrekkelig. Da stiller man inn de 3 kuledysene på den nye armdysen slik at man fordeler spylervæsken over hele viskerens lengde. Den øverste kuledysen sørger for at spylervæske også fordeles til toppen av frontruten.
For best effekt, har jeg funnet ut at man holder spyleknappen inne hele sektoren som viskeren beveger seg.
De originale Tesla-dysene er også aktive! I så måte kommer armdysen i tillegg til de originale. Armdysen gir spylervæske der de originale dysene ikke treffer - spesielt en "trekant" omtrent nederst og midt på ruten.
Faktisk så bruker jeg langt mindre spylervæske enn tidligere og får dessuten bedre sikt!

Mht. estetikk, kan man ikke se armdysen og slangen både innenfra bilen og utenfra. Når viskerne er parkert, er armdysen helt usynlig. Bilen kan dessuten i løpet av få minutter bygges om til "helt original" og uten merker.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Høres jo ikke værst ut for en hack, har du bilder?

lunitiks

Nortrahof vi trenger mer i DIY-tråden (sticky) som Muffinman har opprettet!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nortrahof

Har lagt inn beskrivelse på DIY-tråden.
Klarte ikke å plassere bildene der jeg tenkte.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

mr.rs4

#73
Sitat fra: nortrahof på lørdag 31. desember 2016, klokken 16:25
Har lagt inn beskrivelse på DIY-tråden.
Klarte ikke å plassere bildene der jeg tenkte.
Greier ikke finne denne DIY-tråden.
Noen som kan gi meg en link?

EDIT
Fant tråden
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA