Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeproblemer

Startet av yep, søndag 18. januar 2015, klokken 21:13

« forrige - neste »

yep

Jeg skal snart hente min e-Golf hos forhandler i Oslo. Det jeg lurer på er hva av alternativer jeg har for å få fraktet bilen ned til Kristiansand, spesielt mtp. vinter og kulde.

- Ved kjøring ser det ut som det er over 10 mil mellom ladestasjonene i Skien og Arendal. Klarer e-Golfen denne rekkevidden på vinterstid og på motorvei?
- Kan bilen på noen som helst måte taues?
- Finnes det andre alternativer?

Er det noen som har tips eller gjort noe lignende?

PerBear

Har kjørt 150 km på sommeren fra Sandnes til Lyngdal via E39. Masse bakker og hadde 7 km igjen.
Dersom du kjører på Eco+ og max 80 km/t på bar vei går 100 km fint selv i minusgrader. Men med slaps og snøvær bør du beregne en times lading med 10A for sikkerhets skyld. Flaut å gå tom  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

nilskt

Sitat fra: roflkk på onsdag 31. desember 2014, klokken 01:45
(...)

- Ved kjøring ser det ut som det er over 10 mil mellom ladestasjonene i Skien og Arendal. Klarer e-Golfen denne rekkevidden på vinterstid og på motorvei?

(...)

Nå er det vel ikke akkurat mye motorvei mellom Skien og Arendal. Stort sett 70 km/t, litt 60 (og faktisk 50!) og litt 80.

Nå får vel temperaturen litt å si også. I dag er det for eksempel 3 varmegrader, mens for to dager siden var det minus 10.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

emil

Oslo-Holmestrand (ca 8mil), Holmestrand-Rugtvedt (ca 9 mil) og Rugtvedt-Arendal (ca 10mil) bør gå problemfritt i en eGolf så lenge vi snakker bare/våte veier og 5 minus eller varmere i været og du får ladet godt opp begge steder. Kjører det greit i min lettere batterireduserte Leaf.

Problemet er at når du kommer til Arendal kan en Leaf, Trilling eller Soul lade problemfritt ned CHAdeMO på Stoa. En eGolf kan ikke hurtiglade i Arendal enda. Nærmeste Combo hurtilader er Kiwi Sørlandsparken og det blir ca 6 mil ekstra. Så da blir du forvist til å lade med medfølgende ladekladd på 10A og må bli noen timer i Arendal. Mulig du kan klare å få lånt deg 16A lademulighet hos VW forhandleren, men uansett må du sette av en del timer. Sier vi et forbruk på 2kWh/mil og ca 2kWh inn på batteriet med 10A ladekladd blir det 6 timers ventetid. Kan reduseres til ca 4 med 16A. Så da er det bare å kjøre så rolig som bare mulig fra Rugtvedt og sydover. Eneste saktelademullighet mellom Rugtvedt og Arendal er Brokelandsheia. Der finnes det både spisesteder og mulighet for overnatting.

yep

Takk for innspill!

Selv om det frister å få hentet den på dagen, blir det nok heller til å ordne transport. Må vente litt ekstra, men slipper å risikere tomt batteri underveis :)

Fikk tilbud på transport av forhandler, men det kom på godt over 3000,-. Ser f.eks. at Norsk Biltransport tilbyr frakt fra Oslo til 2150,- inkl. moms. Ikke så galt det tenker jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA