Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan fikse mangelen på app

Startet av ialvik, søndag 18. januar 2015, klokken 19:40

« forrige - neste »

ialvik

Hei.

Kommer med et skikkelig newbie spørsmål.
Jeg er så å si helt fersk Leaf Tekna sjåfør. Sett i LadeNå appen at det er mange type 2 hurtigladere, er disse utelukket for Leaf eller er det kabler å få kjøpt så man kan lade på disse også?
Leaf Tekna

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

jkirkebo

Sitat fra: ialvik på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:19
Hei.

Kommer med et skikkelig newbie spørsmål.
Jeg er så å si helt fersk Leaf Tekna sjåfør. Sett i LadeNå appen at det er mange type 2 hurtigladere, er disse utelukket for Leaf eller er det kabler å få kjøpt så man kan lade på disse også?

Du kan bruke de, du trenger da en Type 1 til Type 2 kabel.

Men du får bare 3,3kW fra de, evt. 6,6kW fra 32A punktene om du har bestilt bilen med 6,6kW laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: ialvik på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:19
Hei.

Kommer med et skikkelig newbie spørsmål.
Jeg er så å si helt fersk Leaf Tekna sjåfør. Sett i LadeNå appen at det er mange type 2 hurtigladere, er disse utelukket for Leaf eller er det kabler å få kjøpt så man kan lade på disse også?

Må ha tunga rett i munnen nå...

Type2 hurtigladding er som oftet montert på samme ladestasjon som CHAdeMO/Combo. Da bruker du heller CHAdeMO kontakten. Hurtiglading med Type2 har fastmontert Type2 kabel og kan IKKE lade din Leaf på noen som helst måte.

Type2 stolper med semihurtig lademulighet (22kW) kan du lade Leafen fra med en Type2-Type1 kabel, men du får ikke mer enn 3.3kW (alternativt 6.6kW hvis du har det tilvalget).

Så skal du lade hurtig må du finne deg en CHAdeMO lader, har du god tid og en Type2-Type1 kabel er det bare å lade i vei fra en Type2 stolpe.

e-h

Betyr dette at IKEA Forus sine type 2 med 230V 32A kan brukes med overgang? Eller er det på denne den ekstra kabelen på Nordic edition virker?

emil

Sitat fra: e-h på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:34
Betyr dette at IKEA Forus sine type 2 med 230V 32A kan brukes med overgang? Eller er det på denne den ekstra kabelen på Nordic edition virker?

På denne (7.2kW stolpe) kan du med en Type2-Type1 kabel lade med 3.3kW på en vanlig Leaf og 6.6kW på en Nordic edition med 6.6kW lader. Forutsetter da en 32A Type2-Type1 kabel.

Husk også at en 11kW Type2 ladestolpe er 3fase 16A 400V og der vil du med Leaf kun få 3.3kW lading uansett siden Leaf kun har enfase lading.

Det svakeste punktet i kjeden ladestolpe - ladekabel - bil(lader) bestemmer maks ladehastighet.

Og en siste ting: Laderen sitter alltid i bilen når det er snakk om AC lading (alt annet enn CHAdeMO og Combo DC hurtiglading) og at regulatoren som sier hvor mye AC laderen i bilen får lov til å trekke ofte kalles lader.

sølv-pilen

Type 3 (type 2 til type1) kabel passer på ladere med type 2 utak. Har brukt dette på Combo hurtiglader (VW)stolper hvor de også har type 2 utak, da får du 22 kW og lading på 6,6 lader dersom du har den montert.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

klawrenc

fra en nesten newbie til en newbie:
Jeg har akkurat kjøpt en Type 2 - Type 1 kabel fra elbilhjelpen, og faktisk ladet i går kveld på IKEA (Forus).
Det som ikke har vært nevnet her er at du lader fortere gjennom Type 2 enn Chademo (60% raskere fordi du lader med 16A istedenfor 10A). Dette er fortsatt "treglading", men det går merkbart fortere enn med Chademo.
Trenger du en sånn? Det er litt dyrt og det tar plass i baggasjerommet.
Jeg bestemte meg for 'ja' fordi: jeg kan ikke lade hjemme eller på jobben; Leafen (3.3 kW) er min eneste bil; det er ikke altid hurtigladingsmuligheter når jeg har kjørt litt langt (bor i Bergen hvor det er veldig få); det er ikke altid Chademo tilgjengelig når det ikke er en hurtiglader; og hvis man må treglade mens man er på en reise, det går SÅ sakte med 10A!
Et eksempel: jeg var på veien hjem fra Stavanger på en kald høst dag og hadde lite strøm igjen ved Halhjem fergekai--og hurtigladeren der hadde akkurat kraskjet. Måtte lade med 10A på Osøyro, bare for å kunne komme meg over Fanafjellet til Bergen. Ble en ufrivillig opphold av over 2 timer; hadde gått mye fortere med Type 2 (finnes begget type stolper foran rådhuset der).
Jeg tenkte også at Type 2 er fremtidens standard, og at det kan bli flere og flere butikker og bensinstasjoner o.s.v. som bygger Type 2 uten Chademo (sant?).
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

e-h

Har selv bestilt en Nordic 6,6 og er selvsagt interessert i å vite hva jeg kan bruke de kablene som følger med til og hva jeg "bør" kjøpe meg. Ikke at jeg normalt skulle behøve å lade på Forus, men greit eksempel for meg. Selvsagt også interessert i å vite hva som absolutt ikke er mulig å få til også.

emil

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 31. desember 2014, klokken 12:44
Type 3 (type 2 til type1) kabel passer på ladere med type 2 utak. Har brukt dette på Combo hurtiglader (VW)stolper hvor de også har type 2 utak, da får du 22 kW og lading på 6,6 lader dersom du har den montert.

Hva er  det du egentlig prøver å si her?

Det er ingenting som heter "Type 3". Vi har "Mode 3" som er at laderegulatoren (kladden) er plassert i stolpen og man kun trenger en passiv kabel mellom denne og bil. Standarden vi har i Europa sier Type 2 kontakt på stolpen og så kan du ha Type 1 eller Type 2 på bilen.

En Leaf kan aldri lade fra en CCS/Combo hurtiglader. Men er det en eller annen sak med både DC hurtiglading og Type 2 kontakt (ikke fast Type 2 kabel) vil man kunne lade Leaf på Type 2 kontakten, men da begrenset til hva den kan gi av effekt på enfase 230V og hva bilen kan ta i mot (så da enten 3.3kW eler 6.6kW). Det er ikke mulig å lade en Leaf med mer enn 6.6kW fra noen som helst AC kontakt.

emil

Sitat fra: klawrenc på onsdag 31. desember 2014, klokken 13:48
fra en nesten newbie til en newbie:
Jeg har akkurat kjøpt en Type 2 - Type 1 kabel fra elbilhjelpen, og faktisk ladet i går kveld på IKEA (Forus).
Det som ikke har vært nevnet her er at du lader fortere gjennom Type 2 enn Chademo (60% raskere fordi du lader med 16A istedenfor 10A). Dette er fortsatt "treglading", men det går merkbart fortere enn med Chademo.
Trenger du en sånn? Det er litt dyrt og det tar plass i baggasjerommet.
Jeg bestemte meg for 'ja' fordi: jeg kan ikke lade hjemme eller på jobben; Leafen (3.3 kW) er min eneste bil; det er ikke altid hurtigladingsmuligheter når jeg har kjørt litt langt (bor i Bergen hvor det er veldig få); det er ikke altid Chademo tilgjengelig når det ikke er en hurtiglader; og hvis man må treglade mens man er på en reise, det går SÅ sakte med 10A!
Et eksempel: jeg var på veien hjem fra Stavanger på en kald høst dag og hadde lite strøm igjen ved Halhjem fergekai--og hurtigladeren der hadde akkurat kraskjet. Måtte lade med 10A på Osøyro, bare for å kunne komme meg over Fanafjellet til Bergen. Ble en ufrivillig opphold av over 2 timer; hadde gått mye fortere med Type 2 (finnes begget type stolper foran rådhuset der).
Jeg tenkte også at Type 2 er fremtidens standard, og at det kan bli flere og flere butikker og bensinstasjoner o.s.v. som bygger Type 2 uten Chademo (sant?).

CHAdeMO er DC (Likestrøm) hurtigladestandarden Leaf bruker og er den andre store kontakten under ladeluken. Her snakker vi opptill 50kW ladeeffekt i motsetning til 6.6kW som er maks for AC kontakten på Leaf.

Medfølgende ladekabel med kladd bruker schuko (husholdningskontakt) i den ene enden og Type 1 kontakt mot bilen. Denne er vanligvis på 10A. Man kan få kjøpt diverse andre tilsvarende ladekabler både med og uten kladd som gir 16A eller variabel ladestrøm.

ialvik

#11
Takker for alle svar! Har hjulpet meg å sette meg litt inn i denne ladejungelen  :)

Etter det jeg skjønte så skulle Oslo kommune bare sette opp Type2 ladere fra nå og fortsette å vedlikeholde de som allerede er satt.

Skulle ønske meg en måte å låse laderen, da det sikkert er fristende for noen å snappe til seg en lader til ca. 3000,-

Har vurdert å sette opp en lader i Garasjen. Har oppvarmet garasjeplass i et sameie og det er lagd sikringsskap med 16A kurser så de som ønsker det kan koble seg til. Noen som har en rimelig løsning å anbefale? Siden jeg leier garasjeplassen ønsker jeg ikke å bruke alt for mye på dette.

Hva trenger jeg for å sette opp et greit ladeanlegg her? Er du plasser å importere rimligere fra, eBay eller lignende?
Leaf Tekna

ialvik

Sitat fra: klawrenc på onsdag 31. desember 2014, klokken 13:48
fra en nesten newbie til en newbie:
Jeg har akkurat kjøpt en Type 2 - Type 1 kabel fra elbilhjelpen, og faktisk ladet i går kveld på IKEA (Forus).
Det som ikke har vært nevnet her er at du lader fortere gjennom Type 2 enn Chademo (60% raskere fordi du lader med 16A istedenfor 10A). Dette er fortsatt "treglading", men det går merkbart fortere enn med Chademo.
Trenger du en sånn? Det er litt dyrt og det tar plass i baggasjerommet.
Jeg bestemte meg for 'ja' fordi: jeg kan ikke lade hjemme eller på jobben; Leafen (3.3 kW) er min eneste bil; det er ikke altid hurtigladingsmuligheter når jeg har kjørt litt langt (bor i Bergen hvor det er veldig få); det er ikke altid Chademo tilgjengelig når det ikke er en hurtiglader; og hvis man må treglade mens man er på en reise, det går SÅ sakte med 10A!
Et eksempel: jeg var på veien hjem fra Stavanger på en kald høst dag og hadde lite strøm igjen ved Halhjem fergekai--og hurtigladeren der hadde akkurat kraskjet. Måtte lade med 10A på Osøyro, bare for å kunne komme meg over Fanafjellet til Bergen. Ble en ufrivillig opphold av over 2 timer; hadde gått mye fortere med Type 2 (finnes begget type stolper foran rådhuset der).
Jeg tenkte også at Type 2 er fremtidens standard, og at det kan bli flere og flere butikker og bensinstasjoner o.s.v. som bygger Type 2 uten Chademo (sant?).

Jeg har også sett dette i LadeNå! appen, når jeg slår på valget om å filtrere bort de trege laderene så er det veldig mage av hurtigladerene som står som Type2 her i Oslo, ikke så mange Chademo eller combo.
Leaf Tekna

sølv-pilen

Sitat fra: emil på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:59
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 31. desember 2014, klokken 12:44
Type 3 (type 2 til type1) kabel passer på ladere med type 2 utak. Har brukt dette på Combo hurtiglader (VW)stolper hvor de også har type 2 utak, da får du 22 kW og lading på 6,6 lader dersom du har den montert.

Hva er  det du egentlig prøver å si her?

Det er ingenting som heter "Type 3". Vi har "Mode 3" som er at laderegulatoren (kladden) er plassert i stolpen og man kun trenger en passiv kabel mellom denne og bil. Standarden vi har i Europa sier Type 2 kontakt på stolpen og så kan du ha Type 1 eller Type 2 på bilen.

En Leaf kan aldri lade fra en CCS/Combo hurtiglader. Men er det en eller annen sak med både DC hurtiglading og Type 2 kontakt (ikke fast Type 2 kabel) vil man kunne lade Leaf på Type 2 kontakten, men da begrenset til hva den kan gi av effekt på enfase 230V og hva bilen kan ta i mot (så da enten 3.3kW eler 6.6kW). Det er ikke mulig å lade en Leaf med mer enn 6.6kW fra noen som helst AC kontakt.
Beklager om jeg brukte feil ord type istedet for mode. Tydeligvis skjønte du tross dette utmerket godt hva jeg mente. Hva kabler, som henger på en ladestasjon,og jeg ikke kan bruke er egentlig knekkende likegyldig for meg. På skilter står det hurtiglading og i displayet står det 22 kW for meg holder det i lange baner å se at min kabel passer og at jeg får ladet min bil der. Uansett er poenget med mitt innlegg tydeligvis forstått. 
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Griffel

Sitat fra: ialvik på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:19
Hei.
Kommer med et skikkelig newbie spørsmål.
Jeg er så å si helt fersk Leaf Tekna sjåfør. Sett i LadeNå appen at det er mange type 2 hurtigladere, er disse utelukket for Leaf eller er det kabler å få kjøpt så man kan lade på disse også?
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 31. desember 2014, klokken 02:03
Ja.. søk etter type 3 kabel :)
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 31. desember 2014, klokken 20:37
Beklager om jeg brukte feil ord type istedet for mode. Tydeligvis skjønte du tross dette utmerket godt hva jeg mente.

Jeg trodde det var en spøk : type 2 (kontakt) + type 1 (kontakt) = type 3 (kabel). ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA