Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon to fund artificial intelligence safety research

Startet av hgs, søndag 18. januar 2015, klokken 17:16

« forrige - neste »

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Amoss

Sitat fra: hgs på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:45
http://www.nrk.no/hordaland/norske-drosjer-skal-skiftast-ut-med-el--og-hybridbilar-1.12125119

Sitat– Over tid må me omstille drosjeparken frå bensin og dieselbilar og over på lågutsleppsbilar. Det kan vere hybridbilar, elbilar eller bilar drivne på biodrivstoff, seier statssekretær Lars Andreas Lunde (H) i Klima og miljødepartementet.

Hvor mye vil det egentlig hjelpe i praksis å gå over til hybrider som Taxi? Som det har fremkommet i flere andre tråder her er jo ett av problemene med hybridene at de ofte har ekstremt kort rekkevidde på ren strøm, samtidig med at de ikke nødvendigvis er noe spesielt miljøvennlige når batteriet er tomt.

Ja til å oppfordre til, og gjerne stimulere til, å gå over til eldrift i den grad det er praktisk mulig.
Ja til å stille strengere utslippskrav til biler som skal gå som Taxi enn man stiller generelt.
Men "nei" til en ensidig overgang til hybriddrift. Dersom man kan få dem med en reel kjørelengde på ren eldrift, og ett rimelig lavt utslipp når batterirekkevidden er oppbrukt, så kan det bli ett reelt alternativ også for Taxi.

Det er i alle fall min mening :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RunarBT

Det er ganske kjipt å gå forbi drosjene som står ved Oslo S en kald vintermorgen.. når det står 20 stk på tomgang. Kan håpe hybrid hjelper på akkurat dette, og vi slipper tomgangskjøringen..

Men utover det.. ingenting.. må elbil til.

hgs

Siden drosjer betaler lavere engangsavgift enn andre er vel incentivet til å bytte til elbil lavere, dessverre. Men på en annen side kjører de jo langt, så drivstoffbesparelsen bør være ganske høy.

Kanskje vår forumdrosjesjåfør Car-El har noen synspunkter på dette når han er tilbake fra 'ferie'  :) 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Hansi

Håper de innfører fordeler ala miljøtaxier på svenske flyplasser:
"Arlanda har ett särskilt miljötaxi-system som innebär att ju bättre miljöprestanda desto kortare väntetid får bilen för att hämta upp nya passagerare. Sedan 2012 uppfyller alla taxi-bilar som minimum miljöbilsdefinitionen."

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Arlanda_Airport#Bil_-_Taxi

Tomgangskjøring er definitivt en uting i byer
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV


Amoss

Sitat fra: hgs på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:21
Siden drosjer betaler lavere engangsavgift enn andre er vel incentivet til å bytte til elbil lavere, dessverre. Men på en annen side kjører de jo langt, så drivstoffbesparelsen bør være ganske høy.

Kanskje vår forumdrosjesjåfør Car-El har noen synspunkter på dette når han er tilbake fra 'ferie'  :)

Sant nok, så her må det nok andre tiltak til. En kan jo være "riset" ved å stille strengere miljøkrav til drosjebiler, og andre kan være å sette opp strategisk plasserte (semi-)hurtigladere reservert til drosjer i tjeneste. Også rene subsidier er noe jeg synes man kunne vurdere i en overgangsperiode - men så klart da med krav at de faktisk brukes aktivt, så man ikke ser mange subsidierte "reservedrosjer" som primært brukes privat :p

Andre tiltak må nok noen innen bransjen kunne svare på.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA