Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av mr.rs4, søndag 18. januar 2015, klokken 11:41

« forrige - neste »

mr.rs4

Er det noen priser på Zaptec ladere?

Og er det forskjellige Zaptec ladere?
1fase eller 3 fase?
230v eller 400v?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Muffinman


P85_Norway

#2
Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 19:27
Er det noen priser på Zaptec ladere?

Og er det forskjellige Zaptec ladere?
1fase eller 3 fase?
230v eller 400v?

Zaptecs daglige leder Brage Johansen:

– Tranformatoren vår krever tre faser 230V fra IT-nettet. Effekten ut er omtrent lik effekten inn siden Zapchargeren har høy virkningsgrad. Vi klarer ikke å trylle tre kW til 11kW. Det betyr at om man ønsker å lade elbilen med 11 kW må 230 V trefase-kursen fra sikringskapet kunne gi minst 11 kW som betyr at den må være på 32A eller høyere. Hvis man klarer seg med for eksempel åtte kW holder det med 20A-kurs.

Tesla M3 Performance

Batteritralla

Synd de ikke klarte å få produktet ut på markedet tidligere.

Initiellt så var det nok mange Model S eiere som trodde de hadde bruk for en slik løsning for å få ladet fort nok, og ville vært potensielle kunder.

Jeg var en av dem, før jeg fikk bilen.

Realiteten er at de fleste klarer seg med en 16A kurs.

Og nå dukker det opp Superladere i et mønster som tilsier at du kommer deg de fleste plasser om du har ca 50% batteri når du legger ut på en langtur om du ikke befinner deg for langt nord i landet.

Slik jeg ser det blir nok Zapcharger en dyr kjekt å ha løsning, ihvertfall for Model S eiere.

De "andre" elbilene med mindre batteri/rekkevidde kan nok ha mer utbytte av denne i kombo med en dedikert hjemmelader.


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sigurdi

Største kjekt å ha fordelen er jevn fordeling på kursene og ingen klage fra kraftleverandør.
Denne skal/bør kunne monteres uten søknad hos alle leverandører, siden den ikke vil skjevlaste nettet.
Men fakta er nok at noen leverandører kommer til å kreve søknad om den skal fores med mer en 3x16A og pga den er en elbil lader.
Vil tro mange av leverandørene kommer til å anbefale zaptech i sine IT nett, som primær lader for elbil.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

RaBalder

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 30. desember 2014, klokken 23:53
:
:
Slik jeg ser det blir nok Zapcharger en dyr kjekt å ha løsning, ihvertfall for Model S eiere.
:
:
Hvordan kan du komme med en slik konklusjon når det ikke er bestemt en pris på den enda?

TeslaK

Sitat fra: sigurdi på onsdag 31. desember 2014, klokken 03:46
Største kjekt å ha fordelen er jevn fordeling på kursene og ingen klage fra kraftleverandør.
Denne skal/bør kunne monteres uten søknad hos alle leverandører, siden den ikke vil skjevlaste nettet.
Men fakta er nok at noen leverandører kommer til å kreve søknad om den skal fores med mer en 3x16A og pga den er en elbil lader.
Vil tro mange av leverandørene kommer til å anbefale zaptech i sine IT nett, som primær lader for elbil.

Enig. Tror dette blir redningen for å hindre skjevlast. Mye bedre å hvis flertallet trekker 8A trefase enn 16A enfase.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

ducktolate

Enig.
+ at elektrikeren vi bruker for ikke lenge siden var på kurs i forbindelse med ladeløsninger for elbil hvor det ble antydet at det var noe krav på trappene om å ha fastmontert løsning for lading av elbil hjemme.
Mulig at dette er et krav leverandører av fastmontert ladeutstyr håper kommer, men zapcharger reklamerer for at den er smart og sikker uten at jeg har fått med meg helt hva det går i.

sigurdi

Zapchargeren får nok målere som du/elektrikker setter rundt kablene ut fra hovedsikringene, eller underfordeling om det er bedre løsning hvor den skal monteres (regner med lignende tråløs plugg and play løsning som Clahs selger - http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-/36-4500)
Du/Elektrikker må legge inn størrelse på hoved/underfordelings sikringene, slik at laderen ser hvor mye strøm den kan lade bilen med uten at hoved/underfordelings sikringen ryker.
De viser at det er app, som du nok kan programmere, når du ønsker å lade osv.
(Siste er veldig kjekt for biler som ikke har app for dette)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: TeslaK på onsdag 31. desember 2014, klokken 09:58
Sitat fra: sigurdi på onsdag 31. desember 2014, klokken 03:46
Største kjekt å ha fordelen er jevn fordeling på kursene og ingen klage fra kraftleverandør.
Denne skal/bør kunne monteres uten søknad hos alle leverandører, siden den ikke vil skjevlaste nettet.
Men fakta er nok at noen leverandører kommer til å kreve søknad om den skal fores med mer en 3x16A og pga den er en elbil lader.
Vil tro mange av leverandørene kommer til å anbefale zaptech i sine IT nett, som primær lader for elbil.

Enig. Tror dette blir redningen for å hindre skjevlast. Mye bedre å hvis flertallet trekker 8A trefase enn 16A enfase.

For å komme opp i samme effekt som 16A 1-fase (3,7kW) må du nok fore den med 10A 3-fase, ikke 8A. Minimum som en ladestasjon kan levere etter spesifikasjonenen (og som er støttet av pilotsignalet) er dog 6A. 3x6x230=4,3kW, som vil kreve tilførsel på 3x11A faktisk. En 3x13A kurs altså, siden det ikke finnes 11A sikringer.

I realiteten vil vel neppe noen legge opp mindre enn 3x16A 230V, som gir en effekt på 6,2kW (3x9A 400V ut).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: ducktolate på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:52
Enig.
+ at elektrikeren vi bruker for ikke lenge siden var på kurs i forbindelse med ladeløsninger for elbil hvor det ble antydet at det var noe krav på trappene om å ha fastmontert løsning for lading av elbil hjemme.
Mulig at dette er et krav leverandører av fastmontert ladeutstyr håper kommer, men zapcharger reklamerer for at den er smart og sikker uten at jeg har fått med meg helt hva det går i.

Det er neppe noe poeng i å kreve en fastmontert løsning. Det kan dog være et godt poeng å kreve en permanent løsning basert på noe annet enn schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mr.rs4

Hva vil jeg få vis jeg legger opp 3fase 230volt og 32amp på Zaptec laderen.

Jeg har idag 230V 16amp, og lurer på om det kan bli litt lite(for lite batteri kapasitet angst....)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sigurdi


Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 31. desember 2014, klokken 12:30
Hva vil jeg få vis jeg legger opp 3fase 230volt og 32amp på Zaptec laderen.

Jeg har idag 230V 16amp, og lurer på om det kan bli litt lite(for lite batteri kapasitet angst....)

Med 230v 32A 3 fas inn får du 400v X 16A og 11kW ut, opplysningene ligger på Zaptech sine sider.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Batteritralla

Sitat fra: RaBalder på onsdag 31. desember 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 30. desember 2014, klokken 23:53
:
:
Slik jeg ser det blir nok Zapcharger en dyr kjekt å ha løsning, ihvertfall for model S Eiere.
:
:
Hvordan kan du komme med en slik konklusjon når det ikke er bestemt en pris på den enda?



Du har helt rett i at jeg ikke vet prisen på produktet  :)

Men ut ifra måten Zaptec markedsfører produktet på, den "banebrytende konstruksjonen" - fungsjonalitet og de andre markedene Zaptec er involvert i, så tviler jeg på at dette blir et "Biltema/Claes Ohlsson" prisklasse produkt.

De "andre" elbilene, med begrenset batteri kapasitet, har behov for å lade ofte - og helst fort, for at man skal komme seg der man har planlagt.

Model S eiere faller skjelden inn under dette behovet - og om man har bruk for dette så er man ofte på langttur og kjører forbi et mye bedre alternativ, Superladeren  ;)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

mr.rs4

Om denne Zaptec laderen blir dyr, så mener jeg at jkirkebo sitt opplegg er bedre?
Greit med mer styr, men mer igjen?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA