Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwilader på Frogner..

Startet av kos, lørdag 17. januar 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

kos

Rekkevidde angst og elbil har vært et problem fra de første elbilene ble produsert. Noen bøter på denne angsten med krav om flere lade stasjoner, og noen med alskens triks med varme og påkledning og rulling nedover bakker. I dag har vi en bil som er mulig å kjøre i ca 6 timer før det er stopp.( koster i meste laget for massene) Noe som tilsier en pause. Alle de andre elbilene lider av kort rekkevidde. Det virker for meg helt tullete å kjøpe en bil som har rekkevidde på 10 mil og som koster 300 000 kroner. Selv om mange klarer seg til dagen med en slik bil, tror jeg de fleste ville ha en rekkevidde - om ikke noe annet som en buffer opp til 25 mil som minimum.

Det er fult ut mulig å bygge biler som går min. 25 mil på batteri i dag. De fleste kjøpere ønsker seg en slik bil. Hvorfor er det ingen som produserer en slik bil i klassen 280 000 - 390 000 kroner. Istedenfor så kjører vi rundt å plages med angst og prøver alskens metoder for selv medisinering ved hjelp av å fryse, kjøre sakte - nevrotiske på leting etter et støpsel. Hvorfor er det ingen som ser seg i stand til å lage denne BILEN. 

K S

Sitat fra: kos på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:22
Rekkevidde angst og elbil har vært et problem fra de første elbilene ble produsert. Noen bøter på denne angsten med krav om flere lade stasjoner, og noen med alskens triks med varme og påkledning og rulling nedover bakker. I dag har vi en bil som er mulig å kjøre i ca 6 timer før det er stopp.( koster i meste laget for massene) Noe som tilsier en pause. Alle de andre elbilene lider av kort rekkevidde. Det virker for meg helt tullete å kjøpe en bil som har rekkevidde på 10 mil og som koster 300 000 kroner. Selv om mange klarer seg til dagen med en slik bil, tror jeg de fleste ville ha en rekkevidde - om ikke noe annet som en buffer opp til 25 mil som minimum.

Det er fult ut mulig å bygge biler som går min. 25 mil på batteri i dag. De fleste kjøpere ønsker seg en slik bil. Hvorfor er det ingen som produserer en slik bil i klassen 280 000 - 390 000 kroner. Istedenfor så kjører vi rundt å plages med angst og prøver alskens metoder for selv medisinering ved hjelp av å fryse, kjøre sakte - nevrotiske på leting etter et støpsel. Hvorfor er det ingen som ser seg i stand til å lage denne BILEN.

En annen ting som virkelig er tullete i dette landet er at folk absolutt skal kjøre rundt i biler på pluss minus to tonn. Enten fremdriften er el eller diesel.
Skulle gjerne kjøpt Tesla jeg, selv om de er dyre, for 600.000 er mye penger for maks 500 km rekkevidde. Men jeg vil for det første ikke ha en bil som er på 10 m2!
Jeg vil ha en bil som er anvendelig til daglig bruk, og det synes ikke jeg en bil på 10 m2 er. Tydeligvis mange som er uenige.

Den dagen det kommer elbil på la oss si 1,8 x 4,4 meter eller deromkring, til en pris på 3-400.000 og hengerfeste med maksrekkevidde på minimum 300 km så stiller jeg meg i køen! Om merket er Tesla, Nissan eller hva det nå heter er av underordnet betydning.

Hadde flere gjort som Danskene, hvor bestselgerne er de minste bilene, så hadde det vært et skritt i riktig retning for miljøet, her i landet er bilene større og større, og jeg synes jaggu at folka i bilene også blir større og større!

timingbeltkiller

Sitat fra: K S på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:49
her i landet er bilene større og større, og jeg synes jaggu at folka i bilene også blir større og større!
Det er vel et internasjonalt fenomen å kjøpe den største og dyreste bilen du (ikke) har råd til.
Ikke den minste og billigste som dekker ditt daglige behov.

Når småbiler selger bedre i andre land enn N, skyldes dette neppe at de er mer fornuftige enn oss.
Men at flertallet har mindre penger å rutte med.

Hovedårsaken til at de etablerte bilprodusentene ikke tilbyr elbiler for folk flest
med rekkevidde minst 300 km og pris omkring 300K, er antakelig at de ikke ønsker å selge
elbil i stedet for fossilbil, men i tillegg til fossilbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Hei - jeg har både Tesla og en liten bil. Teslaen er flott til langkjøring og den minste til daglig kjøring. Det som er det rare i enten man er i Danmark eller i Norge er at man ikke har fått en bilprodusent til å lage en bil i golf + - klasen med en rekkevidde på 25 mil? Alle ønsker seg en slik bil, ser det ut som.

For meg var Tesla en bil som er kjøpt for å kjøre langt - ikke fordi at det trengte å være stor og ha stor motor. Men fordi den faktisk kunne kjøre like langt som en fossil uten nevneverdige problemer.

De små bilene med 10 mil er stort sett bare brukende som en dagbil mellom små stopp i nærmiljøet.
men en golf med rekkevidde på 25 mil ville være en bil for massene - som eneste bil. Hvorfor er det ingen som ser dette markedet. Den første som kommer med en bil i golf + segmentet med 25 /30 mil rekkevidde  til en pris som ligger på 300 - 400 000, enten det er i Danmark eller Norge vil selge svært godt. Ser ikke en  eneste grunn til at man da skulle kjøpe en bensinbil.


jkirkebo

Sitat fra: K S på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:49
Jeg vil ha en bil som er anvendelig til daglig bruk, og det synes ikke jeg en bil på 10 m2 er. Tydeligvis mange som er uenige.

Den dagen det kommer elbil på la oss si 1,8 x 4,4 meter eller deromkring, til en pris på 3-400.000 og hengerfeste med maksrekkevidde på minimum 300 km så stiller jeg meg i køen! Om merket er Tesla, Nissan eller hva det nå heter er av underordnet betydning.

Størrelsen var en av grunnene til at vi kunne kjøpe den ihvertfall. Trengte minimum like mye innvendig plass som i den gamle Touranen, en hovedbil i Golf-størrelse er helt uaktuelt. På bilferien i sommer var bilen pakket til bristepunktet, og det er mange som kjører med takboks for å få ennå mer plass. Selv klarte jeg å frakte 43m2 parkett i Teslaen (14 pakker á 220cm, til sammen 380kg) uten å kjøre med bakluka åpen. Har også hatt med både komfyr og oppvaskmaskin samtidig.

Hengerfeste kan gjøre behovet for plass litt mindre, men jeg har ikke lyst til å trekke rundt på henger i ett sett heller. Det gir høyt forbruk når vi f.eks skal på hytta.

Tesla Model 3 skal bli 20% mindre. 8m2 istedenfor 10? Det stemmer bra med 1,8*4,4 meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei - hyggelig at noen har en bil som dekker deres behov. men det som jeg er undrende til er at ingen andre enn tesla har signalisert en bil som model 3. Men flere er på banen med alternativ om en laaaang stund til model s og model X. Hvorfor ser ingen den store utfordringen til både dagens små elbiler og til dagens små og mellomstore fossiler som model 3 vil bli. Eller har vi forbrukere ingen ting vi skulle ha sakt i denne saken.

Thomas Parsli

Jeg har kjørt elbil med 70-150km rekkevidde i ti år og skjønner ikke problemstillingen.

Bilene (P106 og Leaf) har dekket over 95% av kjøreturene våre, og siden vi av praktiske grunner trenger to biler har det fungert utmerket å kjøre fossil firmabil på langtur...

Jeg synes faktisk det er merkeligere at en elbil til over 750.000,- selger så godt som den gjør i Norge. Får meg til å tenke på bilsalget i Island for rundt 10 år siden...

Thomas
(snittprisen på nybiler i Norge ligger vel fortsatt langt under halve prisen av en Model S)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei Thomas Parsli - at man kan dekke behovet for en vanlig dag med en elbil 7 -15 mil er noe som snart 50 000 har forstått i Norge. Men det sitter en rekke mennesker rundt og ser at det ikke er nok for dem. derav til dels den store diskusjonen angående rekkevidde , lading og angst.

Til tross for at jeg er Tesla eier er jeg enig med deg i at bilen er både stor og dyr. men for mange har teslaen ikke blitt en bil som man har til bil nr 2. men bil nr 1. men som du påpeker mange mener at den er for dyr og for stor.

Det jeg lurer på er hvorfor har eks ikke golf en større batteripakke. Siden det er fult ut mulig og at det er mange som hadde vurdert en slik bil.

emil

Det finnes et elbilmarked utenfor Norge også, og det er omtrent bare i Norge at elbilene er så rimelige som de er sammenlignet med sine fossile søsken. Vi har gratis parkering, bom, ferge og fritak for årsavgift. Vi har fritak for MVA på elbiler i tillegg til at fossilbilene har store avgifter. En del land gir cashback eller skattefradrag for ellbilkjøp for å bøte på. Men i det store og det hele er elbilene mye dyrere enn fossile alternativer og dermed må de lages så billig som mulig, men like vel gode nok til at folk vil kjøpe dem. 50% mer batteri kan bli dråpen som gjør at kostnaden blir for stor til at folk andre steder enn Norge vil kjøpe, og hvis dagens rekkevidde på +/- 150km er nok for 90% (wild guess) av potensielle elbilister og det fortsatt er er underskudd på biler for å dekke det markedet er det ikke noen grunn for produsentene å lansere nye biler enda.

Tesla har også den fordelen at de ikke har noen fossile bilalternativer den elektriske vil ta markedsandeler fra som de andre produsentene også må tenke på. Vil tro at fortjenesten på en fossilbil er mye høyere enn en tilsvarende elbil alle kostnader til utvikling medregnet.

grorudklovnen

#9
Sitat fra: emil på tirsdag 30. desember 2014, klokken 15:07
50% mer batteri kan bli dråpen som gjør at kostnaden blir for stor til at folk andre steder enn Norge vil kjøpe, og hvis dagens rekkevidde på +/- 150km er nok for 90% (wild guess) av potensielle elbilister og det fortsatt er er underskudd på biler for å dekke det markedet er det ikke noen grunn for produsentene å lansere nye biler enda.
Dersom bedre batteri koster mer, hvorfor ikke la kundene velge dette som opsjon?

Da kan en egolf med 100 km rekkevidde koste som idag, 200 km f.eks. +50000, 300 km + 100 000. Så enkelt bør det gjøres så lenge vi har teknologien tilgjengelig.

Istedenfor frykter jeg at produsentene gjør som de alltid har gjort før; øker effekten med modellskifte og nye årsmodeller bare for å kunne selge flere nye biler.

kos

Hei - det er dette som er så rart - man får ikke lov engang å betale. Skal garantere at om du fikk kjøpe en golf med rekkevidde 30 mil og med 11 kw lader, så hadde mange bladd opp 400 k for den bilen.

Skulle tro at et større batteri er umulig for WV å produsere ? Eller at de rett og slett ikke vill ?

timingbeltkiller

Sitat fra: emil på tirsdag 30. desember 2014, klokken 15:07
Tesla har også den fordelen at de ikke har noen fossile bilalternativer den elektriske vil ta markedsandeler fra som de andre produsentene også må tenke på. Vil tro at fortjenesten på en fossilbil er mye høyere enn en tilsvarende elbil alle kostnader til utvikling medregnet.
JA,
de etablerte bilfabrikantene er ikke interessert i intern kanibalisering.
De foretrekker å selge elbiler som tillegg til fossilbilsalget, ikke i stedet for.

Og så lenge det er taktikken, spanderer de heller ikke de nødvendige ressursene
på å få fabrikasjonskostnadene av elbil ned på fossilbilnivå.

Antakelig regner de også med at opptil en halv million Tesla 3 ikke er noen
alvorlig konkurranse i et totalt bilmarked på 100 millioner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:35
Jeg har kjørt elbil med 70-150km rekkevidde i ti år og skjønner ikke problemstillingen.

Bilene (P106 og Leaf) har dekket over 95% av kjøreturene våre, og siden vi av praktiske grunner trenger to biler har det fungert utmerket å kjøre fossil firmabil på langtur...

Jeg synes faktisk det er merkeligere at en elbil til over 750.000,- selger så godt som den gjør i Norge. Får meg til å tenke på bilsalget i Island for rundt 10 år siden...

Fint at det fungerer for deg, men her hos oss er faktisk minst 2/3 av årlig kjørelengde på turer som er såpass lange at det krever lading av Leafen underveis om vi skulle tatt den. Det kommer altså mye an på kjøremønsteret, her pendler ingen til daglig med bil, mens vi har hytte langt unna. En som pendler 2x40km med bil hver dag vil få helt andre resultater.

Forøvrig tror jeg snittprisen til Model S på norske veier er langt under 750k. Min fullspekkede P85+ kostet meg 730k. Tipper snittet ligger et sted mellom 600k og 650k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei - det som nå ser ut til å skille seg ut er at når vi diskuterer dette så er det Tesla på den ene siden og de andre på den andre siden. Slik ser det ut på flere av trådene og er ikke unikt. Det som gjør denne debatten så rar, er at det finnes bare en Tesla, forstå meg rett, en produsent som har til intensjon å lage biler som går lengre enn 15 mil. Nå er det vel slik at det er vel ikke flertallet som ønsker seg en bil som går 15 mil. Men det er de bilene som er tilgjengelig. Men hvorfor er det ingenting i mellom 15 og 50 mil.

Det blir nesten slik at insentivene skulle vært større for biler mellom 15 og 35 mil, slik at de som har behov for en bil som går over 15 mil og som ikke kostet 600k fikk et tilbud.

Men er det slik at markedet ikke vil ha den bilen mellom 15 mil og 35 mil ? Eller er det rett og slett bilprodusentene som bremser alt de kan mot en fossilfri alternativ?


timingbeltkiller

Sitat fra: kos på tirsdag 30. desember 2014, klokken 16:35
Men er det slik at markedet ikke vil ha den bilen mellom 15 mil og 35 mil ?
NEI

Sitat
Eller er det rett og slett bilprodusentene som bremser alt de kan mot en fossilfri alternativ?
JA
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA