Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwilader på Frogner..

Startet av kos, lørdag 17. januar 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: K S på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:49
En annen ting som virkelig er tullete i dette landet er at folk absolutt skal kjøre rundt i biler på pluss minus to tonn. Enten fremdriften er el eller diesel.

Nja og tja... Man må også ha i tankene at forholdene som bilene brukes under i Norge stort sett er noe andeledes enn i andre markeder. Vi har ett arealmessig stort land med ett relativt lavt folketall og en rimelig spredt bosetting og en relativt dårlig utbygget kollektivtrafikk. I tillegg til dette har vel også en større andel av nordmenn hytter/fritidsboliger enn man ser i andre land? Dette betyr da at svært mange her til lands ofte vil ha ett behov for å kjøre lengre, og i mindre grad i bykjøring eller på motorvei enn man ser ellers, og når behovet er andeledes så blir også bilen som dekker behovet anderledes. Spesielt behovet for å kunne bruke bilen til hytta eller på ferie for hele familien øker behovet for innvendig volum på bilene.

Joda, for en del kan det da være fornuftig å ha to biler - en liten lett kortrekkeviddebil til bruk i det daglige, og en større bil som kan ta seg av resten av transporten. Men en del - meg inklusive - vil praktisk talt ikke ha noen som helst bruk for "nærområdebilen". I tillegg: skal jeg ut å kjøre og må regne med å bli sittende en god stund i bilen/tilbakelegge mange kilometer og/eller holde høy hastighet så foretrekker jeg en bil der jeg sitter nogen lunde komfortabelt og trygt ved at jeg føler at jeg er godt beskyttet i en kraftig/solid bil, ikke noen liten "blikkboks".

Nei, har ingen tall for hånden til å underbygge påstandene over, så regn dem bare som antagelser.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TorAtle

Nye Nissan Leaf som kommer til året skal etter sigende ha 300km (200km reell) kjørelengde. Dere er litt for utålmodige. Alle venter på bedre og billigere batteriteknologi.
2014 BMW i3

kos

Hei - forbauser meg ikke at Nissan kommer med en større pakke, de var først ute med en elbil som var en bil. - Gledelig at de nå gir konkurrentene igjen en smekk med å øke bruksgrensen til 20 mil - skulle ønske at de passerte 25 mil - så får vi se hva de andre svarer med.?

PerBear

Sitat fra: Amoss på tirsdag 30. desember 2014, klokken 18:05
Sitat fra: K S på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:49
En annen ting som virkelig er tullete i dette landet er at folk absolutt skal kjøre rundt i biler på pluss minus to tonn. Enten fremdriften er el eller diesel.

Nja og tja... Man må også ha i tankene at forholdene som bilene brukes under i Norge stort sett er noe andeledes enn i andre markeder. Vi har ett arealmessig stort land med ett relativt lavt folketall og en rimelig spredt bosetting og en relativt dårlig utbygget kollektivtrafikk. I tillegg til dette har vel også en større andel av nordmenn hytter/fritidsboliger enn man ser i andre land? Dette betyr da at svært mange her til lands ofte vil ha ett behov for å kjøre lengre, og i mindre grad i bykjøring eller på motorvei enn man ser ellers, og når behovet er andeledes så blir også bilen som dekker behovet anderledes. Spesielt behovet for å kunne bruke bilen til hytta eller på ferie for hele familien øker behovet for innvendig volum på bilene.

Vi kjører vel rundt 12-15 tusen km i snitt, omtrent som i Storbritannia ihvertfall:
http://business.time.com/2012/03/20/what-you-only-have-100k-miles-on-your-car-thats-nothing/
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

kos

Hei - et snitt er et snitt. Sier egentlig svært lite. Om få i distriktene kjører mye og de i byene lite så skal du ikke se bort fra at vi får samme tall som i sammenlignbare land. like stort osv. Men det kan hende at hvem som kjører lite og hvem som kjører mye har en annen fordeling i landene, selv om snittet er likt. Når det gjelder hvor langt en person kjører i bystrøk så er vel den lik. De fleste pendler innen en time. Dette slår jo ut på statistikken likt. Når det gjelder elbiler så er det vell de ferreste som pendler over 10 mil, da bilen ikke går lenger, altså grensen for en mulig statistikk.

emil

I følge godeste "SSB-forsker" Bjart Holtsmark kjører en norsk elbil 7500km pr år, ikke mer enn drøye 30km pr arbeidsdag.

Råde

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. desember 2014, klokken 12:48
Sitat fra: K S på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:49
her i landet er bilene større og større, og jeg synes jaggu at folka i bilene også blir større og større!
Når småbiler selger bedre i andre land enn N, skyldes dette neppe at de er mer fornuftige enn oss.
Men at flertallet har mindre penger å rutte med.
Nja, nå var Danmark nevnt i denne sammenhengen, og der kan man ikke si at folk har dårligere råd enn oss. Der er det snarere at disse små bilene er veldig veldig billige.

Så det faller nok tilbake til vårt avgiftssytem som belønner større biler mer enn små. ...og Porsche Cayenne PHEV mer enn prius.

Danmark, som vi på noen måter kan sammenligne oss med, har nok større rekkeviddeangst enn oss. Det er ganske gode avgiftslettelser på elbiler der (eGolf 280.000 mot nest kjipeste bensinutgave 269'). Altså lettelser som kan sammenlignes med våre. De kjører sikkert ikke veldig mye lenger enn oss i det daglige men kjøper ikke elbil. Incentiver er ikke alt. Rekkevidde er nok også noe. Vi lever i en massepsykose her hos oss.
e-Golf | X75D

kos

Hei Emil - når det gjelder hvor langt en bil kjører så er den laget på antall registrerte kjøretøy. Har vel neppe en statistikk for biltype osv. Det er mange biler som er registrert som nesten ikke beveger seg i løpet av et år og så er det noen som går ekstremt langt. Om man velger å se på biler som kjører langt så kan man vel heller se på biler som selges som er over 10 år. Det er få som er kjørt under 100 000 km.
Noe som tilsier at snittet på registrerte kjøretøy sier lite om kjøre vanene til folk flest.

emil

Sitat fra: Råde på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:31
Danmark, som vi på noen måter kan sammenligne oss med

...

De kjører sikkert ikke veldig mye lenger enn oss i det daglige men kjøper ikke elbil.

Min erfaring med dansker er at de ikke kjører mer og lengre enn absolutt nødvendig. Hadde noen venner som ikke rakk tog/buss på ene siden av Jylland mens jeg var på andre. Det var noen danske i området som skulle dit vi var, og de som sto igjen skulle, men en omvei på et rundt 4-5 mil var for mye. Enden på visa ble at jeg kjørte tur/retur og hentet de (en strekning på ca 20 mil tilsammen). På danske veier med passende fartsgrenser og lite trafikk var turen unnagjort på ca 2.5t. Tror alternativet deres ellers hadde vært 3-4 timers ventetid på neste tog/buss.

Dette var da lenge før den moderne elbilens tidsalder..

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:42
Hei Emil - når det gjelder hvor langt en bil kjører så er den laget på antall registrerte kjøretøy. Har vel neppe en statistikk for biltype osv. Det er mange biler som er registrert som nesten ikke beveger seg i løpet av et år og så er det noen som går ekstremt langt. Om man velger å se på biler som kjører langt så kan man vel heller se på biler som selges som er over 10 år. Det er få som er kjørt under 100 000 km.
Noe som tilsier at snittet på registrerte kjøretøy sier lite om kjøre vanene til folk flest.

Foreslår at du leser deg opp på Bjart først og så kommenterer etterpå...

kos

Emil da - tenker at det ikke er jeg som må lese meg opp på denne "forskeren" en kullprofet av dimensjoner som ikke ser at alternativ energi kan erstatte kullfyrte elbiler. dessuten så er denne profetens uttalelse
Sitat :Med tillegg for litt småkjøring antas at han kjører 7500 km
i året, noe som trolig er noe i nærheten av gjennomsnittet
for en elbil.

Forskere med synsing og antagelser er noe som ikke passer.

Tro og synsing hører religioner til.
Å kunne sette prøve på det er forskning. Dette kan man sette prøve på og er peer definisjon ikke signifikant.

valvolainen

Noen som vet hvordan ssb finner tall på km? Kan kanskje tenkes at forsikringsselskapene kan bidra, eu-kontrollene gjør det ikke, og andre kan jeg ikke tenke meg at vet noe om hvor langt min bil har gått?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kos

Hei valvolainen  - dette gjøres peer beregning og har ikke noe med at det er verken min eller din bil som er avlest.
Det man kan kalkulere av en slik beregning er hvor mange biler som er i Norge og snittet på hvor langt disse kjører. Stort sett så er det eneste som er unormalt i en slik kalkyle - det normale.

Hadde dette vært en eksakt kunnskap - kan du lure lenge på hvordan trafikkbildet i Norge ser ut som det gjør. I såfall er det ingen som lytter til deres kunnskap ?

emil

Akkurat når det gjelder Bjart Holtsmark må du/dere ignorere SSB-biten. Dette bruker han bare som sitt seriøse alibi i sitt peronlige vendetta mot elbilene og deres fordeler.

kos

hei - Emil der er vi nok enig. tror heller vi ikke er så uenig når det kommer til kjøremønsteret til folk flest. Svært variabelt i forhold til alder, periode i livet, karrieremønster, fritid og livssyn.

Noe som gjør at vi alle har forskjellige behov. Mitt motiv for statistikk var at denne variasjonen ikke kommer frem. Og at til nå har man stort sett bare hatt elbiler som kjørte inntil 10 mil. Ofte som bil nummer 2 , med en fossil i garasjen som dekket det varierte behovet som elbilen ikke kan dekke.

Denne tråden startet jeg med tanke på at elbilen måtte kunne dekke denne variasjonen i behov. Og hva produsentene gjorde med det som vi populært kaller rekkeviddeangst

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA