Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Muffinman

Du har ikke kjørt bilen tom. Du har ikke kontroll på hvor mye energi som ligger under 0% uten å kjøre til bilen faktisk stopper.  Det er sannsynligvis en god del på din bil. Videre skrev du i PM til meg at du brukte AC og varmeseter på full pupp under turen. Mye av det er forbruk som går over DC-DC/12v, og det telles ikke med. Hard kjøring gjør at du får mindre ut av batteriet. Eventuelle stopp med bilen i P og ac på, og forbruket telles ikke. Alt for mange usikkerhetsfaktorer i forsøket ditt til at du kan konkludere med at batteriet har dårlig kapasitet, spesielt når rekkeviddeindikasjonen tyder på det motsatte.

Rolf Marius

Lærer så lenge man lever med andre ord  :D

Takk for tålmodige svar Muffinman :)

Jeg bør vel da ta en langturtest ved en anledning med moderat gassfot, normale klimaforhold ute Og inne i bilen, samt prøve å holde wh/km så lav som mulig for så å se resultat 8)
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

Jejl

Det var et nokså høyt forbruk.Hvordan fikk du til det?
254wh/km har jeg aldri vært i nærheten av på langtur i Norge, nå etter 3 år og over 60 000km med Tesla.


Øyvind.h

254 er null stress. Jeg hadde ca 300-320Wh/km i sommer på langtur. Med full bil og enorm takboks i 140km/t var det lekende lett å dra opp forbruket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rolf Marius

Sitat fra: Jejl på søndag 02. oktober 2016, klokken 23:23
Det var et nokså høyt forbruk.Hvordan fikk du til det?
254wh/km har jeg aldri vært i nærheten av på langtur i Norge, nå etter 3 år og over 60 000km med Tesla.

Det fikk jeg med varme i alle setene på full pupp, full fres på AC på HIGH og rimelig hard gassfot. Å dette var ikke på langtur. Ikke noe økonomisk kjøring som var planen akkurat  :P

Ligger på rundt 225wh/km på bykjøring som det blir mest av til daglig i disse høstdager. Godt stykke under 200 på langkjøring med kjerring og ungene.  8)
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

alda

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:32
254 er null stress. Jeg hadde ca 300-320Wh/km i sommer på langtur. Med full bil og enorm takboks i 140km/t var det lekende lett å dra opp forbruket.

Kjørte Kragerø-Oslo igår kveld. Tørre fine veier, kun jeg i bilen og 9 grader. Ved hastighet på 120-130 kmh/h låg forbruket på ca. 215 kwh/h med range mode on. Syns det virket høyt.... Men det er ikke tvil om at forbruket øker noe voldsomt så fort man kommer opp i "normal" motorveisfart...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Øyvind.h

Ja forbruket øker ganske bra. Testet litt på en langtur i sommer ved å legge meg først i 100, deretter 110, 120 og tilslutt 130. Med cruise på for å forsøke å gjøre det litt nøyaktig. Det var ganske solid økning for hver 10km/t :) Men jeg bruker normalt bilen nøyaktig slik jeg ville kjørt fossilbilen. Det medfører ofte 120-130 og 130-150 i Sverige/Danmark. Da blir forbruket høyt, men fortsatt null rekkeviddeproblemer.
Dog usikker på hva som er verst ift rekkevidde – Model S med Thule Motion 900 XXL takboks, eller Model X i med en Thule bagasjeboks på tilhengerfestet når hastigheten er 130-140km/t. Mulig det blir ganske likt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

minim

Bakdelen med henger er at man i Norge blir bøtelagt som om man kjørte i 80-sone on man blir stoppet i 110sonen på E6. Med andre ord er det førerkort beslag i 120km/t og fengsel fra 136 og opp ^^
-TMS 85D
-03 VW Polo

Øyvind.h

#293
Thule bagasjeboks blir vel ikke definert som tilhenger. En boks som henger på tilhengerfestet har ikke vognkort eller egne akslinger :)

For øvrig har jeg testet regelverket for teknisk fartsgrense vs skiltet  8) Dyrt, upraktisk og ikke rakk jeg å levere hengeren innen tidsfristen heller. Heldigvis slapp jeg ekstra leie på den, så det var jo en god trøst :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Kraftig regnvær i flere dager og mellom 5-10 grader setter også sine spor på forbruket. I morges var det sludd :(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Elektrolytt

Denne dukka opp i My Tesla i dag...
Jeg har en Facelift S70D med 75-batteriet.
Her mener vistnok Tesla at økning fra 70 til 75 skal gi 20% økt rekkevidde?

o.b.lix

Skrivefeil - er nok teksten fra 60D som har kommet inn der...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jazzwheel

Testa på min 2014 P85 idag og fikk 386tkm på 100%, men den ladet fortsatt når jeg nappa ut kabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA