Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Tesla P85D

Nei ikke vet jeg heller. P85D levert mars 2015. Men etter en oppdatering for en tid tilbake så var jeg vel nede i 385 ved 100 lading hvis jeg ikke husker feil...
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Muffinman

Kan vel fort hende at bilen må lære seg det nye batteriet "å kjenne", dvs at det trengs noen lange sykluser før indikasjonen stabiliserer seg. God mulighet for at det går noe ned i så fall.

lunitiks

#257
Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 21. juli 2016, klokken 09:04
Nei ikke vet jeg heller. P85D levert mars 2015.

Da hadde du mest sannsynlig et 1.5-batteri fra før også. Usikker på om du hadde 120kW superlading fra før. Hvis ikke, så er det "nye" batteriet ditt (egentlig ikke helt nytt) en oppgradering i form av raskere superlading, men det er nok tvilsomt. En US P85D-eier med levering så tidlig som desember 2014 har rapportert om superlading opp til 118kW..

Så, det er mulig du har fått samme "spec" som du hadde
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Det er meg bekjent bare A-pakken fra 2012/13 som hadde begrenset supercharger hastighet til 90kW. Dett gjelder kun de første få tusen Model S'ene som ble levert i USA.

Min VIN14342 fra aug -13 har hatt maks 122kW en gang. Ellers maks ca 118kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

#260
Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 21. juli 2016, klokken 03:57
Har nå fått installert nytt batteri av Tesla på min P85D. Det gamle hadde viss nok en intern data feil i batteriets styringssystem. Og ergo så byttet dem. Topp service hos Tesla Trheim. Ser at noen her skriver at på 7.0 hadde noen for eksempel 359-360 på 90% og på 7.1 gikk rekkevidden ned til 348km ved 90%. Prøvde og full lade i går og da fikk jeg 402km i displayet. For de av dere som har satt dere skikkelig inn i dette så kan jeg nevne at batteriet som ble installert hadde følgende kode: ASY, HV BATT, S3, BB, DUMO, REMAN, MDLS (1057472-01-E) så om jeg har fått et gammelt batteri som er reparert eller om det er helt nytt vet jeg ikke. Men 402 km ser jo nesten ut som at jeg er tilbake til samme typical som da bilen var ny...

Du har fått et re manufactured batteri. Altså et brukt som et fikset opp av Tesla. 1.5 revisjon E er det alle 85 dual motor ble levert med fra starten av og fram til sen sommeren 2015 ca.
På slutten av delenummeret der ser du det står -01-E. Tallet der beskriver kapasitet for "brukte" batteri. Alle nye batteri har 00 og så bokstav.
01 til 09 samt A1 beskriver kapasitet i Ah fra bra til dårligst.
feks 01 er 235 Ah eller høyere. (Se bilde under for resten)

Mitt batteri har enda kapasitet som er så og si som nytt, selv etter over 30 000km. Det er lest ut via både canbus og i diagnosemenyen. Jeg får 387 km ved 100%, hadde 402km før 7.1 fw. Så tipper den legger seg ned der etterhvert igjen som de fleste P85D ligger etter endringen de gjorde i 7.1. Hvis det ikke bare var en 7.1 bug som ikke ble fikset før nylig. Eller krever reset av BMS før den viser mer riktig igjen.
Når Tesla bytter batteri så gjør de en reset av BMS og den vil lære seg den faktiske kapasiteten etterhvert.



2015 P85D

EJ

Fikk nettopp beskjed av Tesla I dag at de ikke kan lese av hvor mange KwH kapasitet batteriet har???

De måtte først ha masse info fra meg så skulle det komme 1 tekniker fra Nederland

Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å få bekreftet kapasiteten på 1 batteri?

Muffinman

Strengt tatt leser man vel av det bilen tror er av kapasitet i batteriet. Hvis bms er på ville veier vil det jo ikke nødvendigvis batteriet  som er problemet.

amund

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. august 2016, klokken 11:37
Strengt tatt leser man vel av det bilen tror er av kapasitet i batteriet. Hvis bms er på ville veier vil det jo ikke nødvendigvis batteriet  som er problemet.

Husk også at eneste grunn til at BMS måler batterikapasiteten er for å få 0-100%-visningen i displayet til å stemme sånn noenlunde... dette er vanskelig å måle nøyaktig, og BMS er ihvertfall ikke laget for å avgjøre $$$-spørsmål mellom Tesla og kunder. Som det står på gamle kjøkkenvekter - 'ulovlig ved kjøp og salg'  ;)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Dr.Ling

#264
2013 P85, kjørt ca 28.000km nå. Får oppgitt 365 typical km ved fullading, noe som utfra 189Wh/km skulle gi begredelige 69 kWh batterikapasitet?
Bilen viste, om jeg husker rett, 400 typical km ved fullading når den var ny. Med dagens SW ville den kanskje vist 410 typical, er det slik å forstå (at Gud tok fra oss 10km ved en eller annen SW-update)? Det vil bli 77,5 kWh batterikapasitet da bilen var ny?

Så det er ingen måte for menigmann, uten CANbus, å finne dette i bilens diagnosemeny på?

Ved supercharging nå for 1 uke siden fikk jeg høyeste ladehastighet jeg noensinne har målt (har SC totalt 4 ganger, Storjord i Saltdal): 400 km/t, mer presist 378V og 208A, dvs 78,6 kW (?). Er det ikke også et dårlig tegn at spenningen ved SC var såpass lav?

EDIT: Jeg ser nå, på f.eks Bjørns videoer, at denne spenningen er normal ved SC.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

petersv

Jeg har noen ekstra kabler for å lese ut batterikapasitet totalt og per modul, hvis du er interessert. Se hacking osv-tråden eller send meg en PM.

N00b

Kjøpte tilbake første Teslaen min, S85 fra høsten 2013.
Batteriet har vært en tur hos Tesla grunnet noe grums, så den har sticker med nytt nr kontroll.

Det er -01-B   som skulle bety 235+ ah?

Det var gjort på ca 50.000km kjørt etter 1,5 år, den gikk så på lånebatteri 7 mnd før orginalbatteriet kom tilbake.   Nå er bilen øyeblikkelig 3 år og jeg ser 80% = 300km.  Tenker jeg skal prøve å få kjørt det tomt og ladet fullt en gang, se hva som skjer.

85D fra sommer 2015 med 40.000km på klokka har 329km på 80%

fonberg

Sitat fra: Dr.Ling på onsdag 17. august 2016, klokken 14:04

Ved supercharging nå for 1 uke siden fikk jeg høyeste ladehastighet jeg noensinne har målt (har SC totalt 4 ganger, Storjord i Saltdal): 400 km/t, mer presist 378V og 208A, dvs 78,6 kW (?). Er det ikke også et dårlig tegn at spenningen ved SC var såpass lav?

EDIT: Jeg ser nå, på f.eks Bjørns videoer, at denne spenningen er normal ved SC.

SC-effekten kommer alt an på batteriets SOC. Jeg fikk 118 kW ved lav SOC (ca. 40 tkm tror jeg det var), men ved  f.eks. 200 tkm er gjerne SC-effekten ca. det halve.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

N00b


trygvelo

Hadde vært fint å ha en oversikt over hvor mange kWh de forskjellige batterivariantene har tilgjengelig som nye, samt zero-mile protection

gammel 60?
ny 60 (75)?
gammel 70?
ny 70 (75)?
85 -> ca. 76kwh + 4 zero mile? = 80 totalt utnyttbart?
90?
100?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA