Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

SunSeeker


Cookie Monster

#181
Har nå data fra en helt ny 85D kun gått 35 mil :)

90 = 84.9 + 4 kWh = 88.9 kWh
85 = 79.3 + 4 kWh = 83.3 kWh
70 = 68.5 + 4 kWh = 72.5 kWh
60 = 57.0 + 4 kWh = 61.0 kWh

En annen interessant ting på denne var at det var et P85D 85 Ludicrous batteri på den med delenummer 1064362-00-A selv om det var en 85D. Mistenker Tesla sluttet med vanlig 85 batteri tidligere og de produserer bare 85 batteri med ludicrous for oppgradering bruk på P85D. Denne bilen er nok en av de senere med 85 batteri.
Alle P85D med 1.5 kasse og ikke den senere 2.0 får byttet batteriet til 2.0 med Ludicrous etter hva jeg har forstått.

2015 P85D

N00b

Imponerende med 79,3!
Har levd i troen at 76-77 var tallet.

Men som alt annet er det normalfordeling på dette også, noen gir mer andre mindre.

sondell

Hva er forskjellen på nominal og ideal?
Dette betyr jo at degraderingen er ganske beskjeden også. Hvis biler som gått ganske langt måler 76-77 kWh, ikke sant? Selvfølgelig noe usikkerhet i tallene. Men gir nok likevel et bedre tall på dette enn sammenligninger som er gjort på typical range.

Muffinman

Kan det tenkes at de helt nye bilene ikke har "lært" kapasiteten til batteriet enda, og at resultatet ville blitt annerledes etter en runde helt i bunn og helt til topp?

Cookie Monster

Min som har gått 26 000 viser mellom 77.6 og 78 kWh. Denne verdien varierer litt og den gikk faktisk opp på den helt nye 85D'en fra 79 til 79.3 etter en 100% lading til den stoppet.

Hva nøyaktig som er forskjell på nominal og ideal er jeg litt usikker på. Men ideal er kanskje under optimale forhold. Men basert på logging av eldre biler kommer alle de verdiene nærmere hverandre etter en stund.

En annen ting som virker å være endret i senere fw er hvor mange volt batteriene blir ladet til. tidligere så man at de lå på 4.195-4.200.
Nå inkludert på den nye er gjennomsnittet nærmere 4.19V. Så tror Tesla har satt ned 100% fra 4.20 til 4.19.





2015 P85D

zoom

1064362-00-A,har dette delenummeret på mitt batteri også,ny 85D.

Cookie Monster

Sitat fra: yolo på lørdag 02. april 2016, klokken 12:28
1064362-00-A,har dette delenummeret på mitt batteri også,ny 85D.

Ja virker som det er det batteriet som er levert ut i slutten. Helt i starten ble 90D og P90D med Ludicrous levert med samme batteri som har Ludicrous HW. Men tok ikke lang tid før det kom et egent batteri til 90D noen uker senere.

Hvis noen har en veldig sent levert P85D får de gjerne sjekke delenummeret, for mye mulig den har Ludicrous batteri. Blir da ganske latterlig av Tesla og ta nesten 60 000 for å koble til en pc og aktivere det i SW ;D
2015 P85D

sigurdi

60 har ikke 4kWh brick men 2.8kWh
Tror jeg har glemt å poste denne:

Øyvind.h sin 90D ladet til mellom 4.188 og 4.197v ved 97% så denne fikk ganske hadde nok fått ganske mange celler på 4.2v om vi hadde ventet til 100%, så er litt usikker om hva grunnen er til at vi ser lavere spenninger på 85 batteriene.

Denne hadde vel også nyeste software om jeg ikke husker helt feil, eller har du oppdatert etter 19.03 Øyvind.H?

Mitt 70D ladet til 4.2v når jeg testet 100% lading i februar så det er jo noen oppdateringer siden.

Skal ta et nytt forsøk når jeg kommer hjem og se om det er noe med batteri typene som er grunnen.

90D batteriet har silisium tilsetting for å øke kapasitetene med samme antall celler som 85 batteriet.
Kan 70 batteriet være noe av det samme?
Men har og sett at 85D batterier lader til 4.2v ved 100%, så kan jo være en oppdatering som er implementert uavhengig av software versjon men pinpointet til batteri serienummer.

Men er jo dette som gjør det morro å måle mer biler og se om vi lærer noe.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

N00b

Tesla har bekreftet at de kom til 70 batteriet med å bytte ut tomme celler med ekte i en 60 pakke.
Altså samme batterier som 85 pakkene.  Det stemmer matematisk også mhp kapasitet

Muffinman

Justering av spenningsgrenser på cellenivå ved hjelp av ota oppdateringer er interessant, og noe jeg og andre har spekulert i kan ha skjedd med en del av 2013-bilene. Min P85 har over dobbelt tap i batterikapasitet i forhold til de fleste andre biler fra den tiden, og mer enn halvparten av reduksjonen  skjedde samtidig med oppdatering i 2 omganger. Jeg har dokumentert over 7% forskjell på min 85D@4000km og denne i romjula. Ikke rare greiene over hva en 70 leverer mao.  Kunne vært interessant å måle  hva bilen selv tror.

sigurdi

Sitat fra: N00b på lørdag 02. april 2016, klokken 23:43
Tesla har bekreftet at de kom til 70 batteriet med å bytte ut tomme celler med ekte i en 60 pakke.
Altså samme batterier som 85 pakkene.  Det stemmer matematisk også mhp kapasitet
Ja når 70 pakken kom, men min er produsert etter 17 September 2015 og det er skjedd endel endringer i delekatalogen i produksjoner fra denne datoen. 

Er interessert å lese av en 70 pakke produsert tidligere, min lades helt supert til 4.2v og den har like mange moduler i serie som 60S og samme spenninger på moduler og totalt.

Men de kan fint ha flere celler i paralell i hver modul, men da får selve moduelene annerledes formfaktor.
Det er 96 moduler i 85 batterier (lest av) vs 84 moduler i 60 og 70 batteriet mitt.
I 60 batterier er det moduler som ikke er montert og erstattet av dummier eller tomrom men skal være samme modul formfaktor som 85 batteriet.

Hadde 70 batteriet hatt 90 moduler hadde det passet supert som noe mellom 85 og 60 med samme antall celler pr modul, men mitt batteri har kun 84 moduler som er samme antall som 60 batteriet.   

Så undringen har kommet etter at jeg har begynt å måle og se hvordan det oppfører seg, undringen kom ennå mer til syne når vi endelig fikk målt et 90 batteri, som har samme antall moduler som 85 - altså 96 moduler og lot seg også lade til 4.2v pr celle.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Angående 60 pakken så veier den ca 100kg mindre så den har helt klart mindre innhold ;)
2015 P85D

sigurdi

Den er 100kg lettere en 70 pakken?
Står vekt i delekatalogen?
Hva vekt er oppgitt på 60, 70, 85 og 90 pakkene?
Da kan vi regne ut celle antall, inpakning er nok omtrent lik.

S60 er kun 86kg lettere en min 70D, så da har Tesla slanket bilene en god del siden 70D også har ekstra motor,  girkasser og inverter. mm.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA