Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

sigurdi

Motor, batteri, inverter.... produserer varme når det lades opp og lades ned, dette er energi som "går" tapt siden vi ikke bruker det til noe fornuftig.

Lyd er og energi som "går tapt" siden vi kke bruker den til noe.

Her er elektrisk drivlinje ekstremt effektivt og tapet minimalt men tror nok det er litt mer en 5.8% (GOS) totalt sett, er vel varmetap i batteriet som ikke kommer med i effekt forbruket til bilen.

Så kommer effekt tap i inverter, motor og kabeloverføringer. (Ja det genereres varme også i kablene)

Bensinbil/diesel bil står lyd og varme for en stor del av tapet.
Så mye som 60-70% av energien Går over til varme og lyd.

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sondell

#136
Sitat fra: sigurdi på søndag 14. februar 2016, klokken 11:07
Motor, batteri, inverter.... produserer varme når det lades opp og lades ned, dette er energi som "går" tapt siden vi ikke bruker det til noe fornuftig.

Lyd er og energi som "går tapt" siden vi kke bruker den til noe.

Her er elektrisk drivlinje ekstremt effektivt og tapet minimalt men tror nok det er litt mer en 5.8% (GOS) totalt sett, er vel varmetap i batteriet som ikke kommer med i effekt forbruket til bilen.

Så kommer effekt tap i inverter, motor og kabeloverføringer. (Ja det genereres varme også i kablene)

Bensinbil/diesel bil står lyd og varme for en stor del av tapet.
Så mye som 60-70% av energien Går over til varme og lyd.

Jo det er jo langt mere. Men i dette tilfelle, hvis en måler ladet kWh som spenning IN ganger ström IN direkte ved batteritet, og så er kWh ut spenning UT ganger ström UT, der ström IN=ström UT, så er det kun forskjellen i spenning her vi snakker om. Men vet ikke hvor de måler. Men hvis det er ved batteriet så er det etter lader i bilen og det er för motor/inverter/kabler etc ved energi ut. Charge/Discharge efficiency er jo egentlig veldig lavt hvis det er på 5%. Men dette vil vel også synke hvis en kun lader ved lave SOC siden forskjell mellom spenning IN og UT da er större. De blir jo også forskjeller hvis en kjörer med mye strömtrekk, kraftige akselerasjoner etc. Da får en ut mindre av batteriet.

EDIT:  Vanskelig med efficiency når en snakker 5% og ikke 95%. Mente selvfölgelig at det er höy efficiency med 95%, det snakkes vel ofte om 92?!. Og at denne synker med aktiv kjöring og da får man mindre ut av batteriet.

GOS

Sitat fra: sigurdi på søndag 14. februar 2016, klokken 11:07
Motor, batteri, inverter.... produserer varme når det lades opp og lades ned, dette er energi som "går" tapt siden vi ikke bruker det til noe fornuftig.

Lyd er og energi som "går tapt" siden vi kke bruker den til noe.

Her er elektrisk drivlinje ekstremt effektivt og tapet minimalt men tror nok det er litt mer en 5.8% (GOS) totalt sett, er vel varmetap i batteriet som ikke kommer med i effekt forbruket til bilen.

Så kommer effekt tap i inverter, motor og kabeloverføringer. (Ja det genereres varme også i kablene)

Bensinbil/diesel bil står lyd og varme for en stor del av tapet.
Så mye som 60-70% av energien Går over til varme og lyd.

Sigurdi
De 5.8% var bare tapet fra det som går inn på batteriet og det som kommer ut av det. I tillegg så er det ca 10% tap fra vekk-kontakten til det som kommer inn på batteriet.

Dersom en ser bort fra vampire drain, så må jeg trekke 218 wh fra nettet per tkm jeg kjører. Jeg bruker 187 (189) wh /tkm ved bruk av range mode on (off)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#138
Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 17:51
85D``en tom, og denne gangen klarte jeg å beregne at den stoppet akkurat på parkeringsplassen sin, ikke 7-8 meter unna som med den andre bilen. Også her skrudde klimaanlegget ned effekten etter 1,5kWh brukt under 0. Totalt forbruk fra 0-stopp endte på 3,7kWh. Også denne fikk et markant dropp i tilgjengelig effekt like før den stengte ned tilsvarende 40-20 på den andre, men vanskelig å se nøyaktige verdier på effektmeteret. Plugget i 32A enfase, og i motsetning til P85``en som stod 15-20 minutter på 5-6A før den satte i gang for fullt ble det på denne bare noen sekunder på 16A før den gikk opp i 32A.

Mener at P85``en ikke estimerte ladetid før den nådde 0%, men 85D``en angir dette øyeblikkelig. Nå gikk det forresten mellom 4,5 og 5kWh før den begynte å telle opp fra 0.
Da har jeg en P90D med 5500 km på telleren stående i oppkjørselen, kjørt til den slo seg av.


  • 0,9 kWh etter 0% ble klima redusert, mot 1,5 på begge mine biler
  • 5,2 kWh tilgjengelig fra 0-shutdown
  • Begrensning gikk helt ned til 3-4kW og lå der lenge før bilen slo seg av, mot ca. 20kW på mine
Det er verdt å merke seg at bilen teller forbruk i camper mode, så det er kanskje ikke nødvendig å kjøre bilene 100-0 for å få en måling. Klima på full spiker nå om vinteren med vinduene på gløtt, så minker det jevnt og trutt. Forbruket oppdaterer seg ikke før man kjører. I kveld spratt det opp flere kWh på forbrukstelleren etter en stund i campermode, når jeg rygget ned oppkjørselen. Som en kuriositet kan jeg nevne at totalt forbruk i dag ble indikert til mellom 77 og 78kWh. Var nesten fulladet ved start, satt i bilen på ei ferje og kjørt noen timer i campermode for å spise av batteri.

Lader nå på 32A enfase. Gikk rett opp i 32A uten videre, og jeg tar tiden for å kunne beregne hva den tilfører under 0. Videre blir det spennende å se hva bilen rapporterer påfylt mot henholdsvis 72 og 78kWh på bilene i signaturen. Beregner litt over 13 timer til ferdig.

EDIT: Tilført energi under 0 * virkningsgrad 0,89 = 5,2kWh. Stemmer jo som ei kule med det bilen rapporterte ut. Brutto = 1,3kWh mer tilført under 0 enn 85-bilene i signaturen.

GOS

@Muffinmann
Har du lagt merke til hvilken effektbegrensning du har ved 0 % på disse 3 siste forsøkene?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Husker ikke for 85-bilene, hvis det ikke står i tidligere innlegg. Det var ihvertfall noe høyere på 90``en enn de første to.

Muffinman

#141
Da er bilen ferdigladet. Den trappet ned og stoppet på 99%@406tkm. Da rapporterer den 82kWh påfylt. Skal man ta med de 5,2kWh under 0 blir det noe slik som (5,2+5%)+82=87,46kWh. Bilen ville antageligvis rapportert dette totalt om den talte med det som ble ladet under 0%. Dermed går det muligens an å kjøre ut ca. 83kWh fra maks til bilen stopper, avlest i displayet (men dette er kvasi-vitenskap :) )

Basert på dette ser det ut som man får de 5 lovede kWh ekstra i forhold til 85-batteriet.

Kunne vært interessant om noen målte ved å fullade, sette bilen i campermode og tømme batteriet med klimaanlegget. Ved å sette i gir og kjøre noen meter ser det ut som avlesingen oppdateres, men jeg vet ikke hvordan en slik måling vil korrelere med ren kjøring.

EDIT: Da gjenstår det vel bare å teste 60 og 70  8)

Øyvind.h

Bra du tar deg tid til dette Muffinman :)
Jeg planlegger selv å teste 100-0 med 90D``en som kommer snart, men er usikker på om jeg er lysten til å kjøre til den stopper/langt under 0. Skal dog følge med på rekkevidde-angivelsen da enkelte rapporterer bratt fall i starten. Dvs. at hele rekkevidde-tillegget 85/90 forsvinner i løpet av noen måneder. Men klart - man må jo egentlig sjekke oppimot hva man faktisk får ut, buffer under 0 osv for å være helt sikker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Ja, det er vanskelig å fastslå kapasiteten uten å ta med det som ligger under 0. Det varierer jo beviselig en del. I forhold til teorier om at man mister den ekstra kapasiteten i starten tror jeg det er grunn til å være beroliget etter dette forsøket. Denne bilen er jo kjørt noe, og har garantert hatt sine timer på maks soc slik som de fleste loanere/demobiler hos Tesla har. Likevel finner jeg igjen de ekstra 5kWh den skal ha; roughly en under 0 og fire over.

petersv

Hvis du måler før UMC-en vil du vel få alt som er fylt på? Så kan man trekke fra tap i lader, eller ikke hvis man kun skal bruke det til sammenligning av forskjellige biler.

sigurdi

Letter å bare lese ut BMS data.

Bildet er satt sammen av tre ulike utlesinger for å samle all data i et bilde.

Software er under utvikling så desverre ikke noe mer info på nåværede tidspunkt.

Kan bekrefte at en P85D blir rapportert som 78kWh + 4kWh Energy Buffer i BMS, men dette må ikke være likt i alle siden batteriene blir målt nøyaktig av Tesla og delenummer har tall som sier hva kapasitet batteriet hadde som nytt.
Ja de er ikke like. ;-)

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Cookie Monster

Fra min P85D 78 kWh tilgjengelig + 4 kWh buffer.

Om dette er nåværende tilgjengelig kWh når batteriet er fult eller hva den hadde som ny er enda litt usikkert.

Wk057 fra TMC forumet har 76.4 kWh der.
2015 P85D

GOS

#147
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 28. februar 2016, klokken 18:28
Fra min P85D 78 kWh tilgjengelig + 4 kWh buffer.

Om dette er nåværende tilgjengelig kWh når batteriet er fult eller hva den hadde som ny er enda litt usikkert.

Wk057 fra TMC forumet har 76.4 kWh der.
Veldig interessant om dere en gang måler mot en eldre bil for å se hva som rapporteres der. Er dere helt sikker på at de 4 kommer i tillegg til de 78?

Edit: Så du hadde beskrevet det med at de 4 ikke kunne brukes i ett annet svar, og at det dermed er de 78 som er det som en maks kan bruke.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cookie Monster

Ja stemmer. De 4 kWh er brick protection så på min er det 78 kWh som kan brukes før man får car is shutting down.

Skal få sammenlignet med en eldre med 85 batteri til uka :)
2015 P85D

Diravi

Sitat fra: sigurdi på søndag 28. februar 2016, klokken 17:21
Letter å bare lese ut BMS data.

Bildet er satt sammen av tre ulike utlesinger for å samle all data i et bilde.

Software er under utvikling så desverre ikke noe mer info på nåværede tidspunkt.

Kan bekrefte at en P85D blir rapportert som 78kWh + 4kWh Energy Buffer i BMS, men dette må ikke være likt i alle siden batteriene blir målt nøyaktig av Tesla og delenummer har tall som sier hva kapasitet batteriet hadde som nytt.
Ja de er ikke like. ;-)

Er dette å lese som at en 70D egentlig er en 72,5D? Mens en P85D er en P82D? :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA