Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Sitat fra: bb på torsdag 31. desember 2015, klokken 12:10
Sitat fra: fonberg på torsdag 31. desember 2015, klokken 08:37
Hvor langt har bilen gått nå?
Millennium Falcon? Ca 208k km.

208 kkm er jo imponerende, og muligens lengst kjørte norske TMS pr i dag? Jeg mente å spørre @Bonk3rs i lys av batterikapasiteten han dokumenterer på sin to år gamle bil. Så den var gått 22 kkm etter ett år, men jeg så ikke km-stand nå.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

bb

Min bil er sannsynligvis den som har kjørt lengst i Norge og nr 2 i Europa.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Da har jeg og P85``en vært ute på vift og kjørt oss tom for strøm, vi også. Dette var ingen 100-0 øvelse, her var hensikten å "lære" bilen hvor null var i tilfelle den var litt på villspor slik som Bjørn sin.

Denne gangen var begrensningen på 80kW ved 0. Etter å ha kjørt ut ytterligere 1,5kWh begrenset bilen kupevarmen. Da lå begrensningen like under 80kW. Kjørte så en runde på noen kilometer flere ganger for å kjøre av siste rest. I den løypa måtte jeg over en høyde, og om det skulle bli stopp et eller annet sted kunne jeg trille fram mot et strømmuttak. Her skulle det med andre ord ikke bli noen krise. Når begrensningen nærmet seg 40kW kjørte jeg bare opp på høyden og ned mot heimen igjen, slik at jeg skulle ende hjemme om det ble stopp. På siste tur oppover bakken i svært sakte fart lå begrensning på 40kW, men droppet plutselig rett ned på 20, og det var følbart at bilen mistet krefter. Tenkte at nå blir det stopp og snudde ned og hjemover. Neida, her var det mer saft igjen likevel...kjørte litt fram og tilbake før jeg stilte meg i oppkjørselen. Den er litt bratt, og holdt bilen i ro med wattpedalen. Trakk vel 5-6kW på den måten, og limiten sank ned til 17-18kW før det kom beskjed om at bilen skrur seg av. Da var det fremdeles mulig å trekke ut noe strøm så jeg prøvde å komme over kneika de siste 7-8 metrene opp til ladeboksen, men da ble det shutoff med et rykk. Nuvel, fram med UMC og Kirkebøkabelen. Da hadde jeg kjørt ut 3,2kWh etter at null ble passert.

Blått adapter og 32A. Bilen ville ikke ha mer enn 5-6A det første kvarteret i likhet med det andre rapporterer, deretter trakk den det den fikk. Det er verdt å merke seg at den ikke startet å telle påfylte kWh før etter ca en times tid, noe jeg finner ut er 5kWh lading. Mulig den har flyttet nullpunktet litt oppover for å resette reserven, i så fall skal det etter dette være mindre tilgjengelig 100-0%. Uansett en grei reset dette tror jeg etter nesten 100.000km, selv om det ikke er sunt for batteriet.

Øyvind.h

Interessant!

20kW effektbegrensning er helt i tråd med alle andre erfaringer jeg har lest ift å kjøre bilen tom.
Dvs. det virker å være en svært presis indikator på når man må påregne å stoppe når som helst, i motsetning til "charge now" som kan være litt misvisende.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Legg merke til at bilen plutselig reduserte tilgjengelig effekt fra 40-->20kW når den merket at jeg kjørte i motbakke. Trakk vel ikke mye rart over 20kW, så 40kW begrensningen var nok ikke reell. Den kom ikke opp fra 20 igjen etter dette fallet. På de tidligere "rundene" steg den 4-5kW på tur ned igjen, i forhold til nivået på opptur.

Øyvind.h

Ja det er absolutt viktig å merke seg at effektbegrensningen kan falle brått. Men jeg tenker det er viktig å kjenne til at når man ligger på 20kW så er det ikke mange kilometer igjen slik at man unngår å stoppe midt på motorveien :)

Jeg har kjørt noen km med charge now, men tror aldri jeg har vært under 70-80kW effektbegrensning.

Uansett bra du tester sånt som dette og poster erfaring! Det første jeg skal gjøre når jeg får nye bilen i februar/mars er å lade til 100% og kjøre til jeg når 0 for å se hva jeg får ut :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Så får jeg jo ut et tall på hva bilen rapporterer påfylt fra 0-100%. Ved å legge på de 5kWh under null får jeg en total påfylt, men mener bestemt at det ikke er en god verdi på batteriets kapasitet. Tidligere har jeg fått ut ca 10% (+) mindre  ved kjøring enn rapportert påfylt. Uansett vil dette tallet ha en verdi når jeg gjør samme øvelsen med nybilen. Da kan jeg komme fram til et forholdstall, og estimere en prosentvis forskjell i batterikapasitet mellom de to bilene.

sondell

Da fikk du bittelitt mere enn meg under 0 da muffinman
http://tesla.sondell.biz/?p=2285

Når man går under 80 kW i begrensning så kunne jeg i stort sett variere begrensningen med mer gass. Den stiplede linjen hoppet opp og ned. Spenningefallet blir tydelig her. Man kan nok få bilen å stoppe tidligere bare gjennom å trykke hardere med höyrefoten. Bakke på slutten får da ikke väre for bratt eller lang ☺.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 20:32
mener bestemt at det ikke er en god verdi på batteriets kapasitet. Tidligere har jeg fått ut ca 10% (+) mindre  ved kjøring enn rapportert påfylt. Uansett vil dette tallet ha en verdi når jeg gjør samme øvelsen med nybilen. Da kan jeg komme fram til et forholdstall, og estimere en prosentvis forskjell i batterikapasitet mellom de to bilene.
Bilen rapporterte +72kWh ved fullført lading. Rekkviddeindikasjon på 358km, og den begynte å telle ned øyeblikkelig ved kjøring. Satser på å kjøre tom nybilen i løpet av dagen.

GOS

Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:20
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 20:32
mener bestemt at det ikke er en god verdi på batteriets kapasitet. Tidligere har jeg fått ut ca 10% (+) mindre  ved kjøring enn rapportert påfylt. Uansett vil dette tallet ha en verdi når jeg gjør samme øvelsen med nybilen. Da kan jeg komme fram til et forholdstall, og estimere en prosentvis forskjell i batterikapasitet mellom de to bilene.
Bilen rapporterte +72kWh ved fullført lading. Rekkviddeindikasjon på 358km, og den begynte å telle ned øyeblikkelig ved kjøring. Satser på å kjøre tom nybilen i løpet av dagen.

Antar du her snakker da om det bilen rapporterer som tilført effekt. Til din info så rapporterer min 78 kwh som tilført effekt når jeg lader fra 0 til 100% SOC ved SC. Dette tilsier vel at ditt batteri har tapt seg 5-6 kwh mer enn mitt. (S85 juni 2014, kun kjørt 22-23000)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#56
Påfylt energi rapportert fra bilen, ja. Mener jeg så 74kWh tidligere; det rimer godt med at jeg nå kjørte ut ca 3kWh under null før bilen stopper og at den ladet omkring 5kWh før den nådde opp på null i går kveld. Tipper at den har flyttet ca. 2kWh i tillegg til de 3 under nullpunktet siden bilen nå fikk en referanse på når det er tomt. I så fall lover det ikke veldig godt for tilgjengelig energi 100-0 siden jeg får ut for lite der fra før.

Din reserve er sannsynligvis ukjent, slik at anslaget på forskjellen mellom våre biler er litt usikkert. Jeg er dog enig i at det tyder på at min har tapt seg mye mer enn andre biler. Det er i tråd med alle observasjoner og målinger jeg har gjort underveis.

85D``en er en god måned gammel og kjørt knapt 4.000km. Den er i ferd med å tømmes nå. Skal kjøre til den stopper, og da får jeg faktisk en nøyaktig % på hvor mye den gamle har tapt seg i forhold til den nye selv om påfylt energi ikke sier noe om hvor mye man har tilgjengelig for kjøring :)

Å tømme 85D``en blir mer utfordrende da effektmåleren i beste fall er dårlig. Her er det umulig å se om man har 40 eller 20kW begrensning. Blir vel å kjøre ut så mye under 0 som jeg er komfortabel med, og svi av resten ved å holde bilen i ro i motbakken hvor jeg når med ladestrøm når den stopper.

Bonk3rs

Sitat fra: fonberg på fredag 01. januar 2016, klokken 09:38
Sitat fra: bb på torsdag 31. desember 2015, klokken 12:10
Sitat fra: fonberg på torsdag 31. desember 2015, klokken 08:37
Hvor langt har bilen gått nå?
Millennium Falcon? Ca 208k km.

208 kkm er jo imponerende, og muligens lengst kjørte norske TMS pr i dag? Jeg mente å spørre @Bonk3rs i lys av batterikapasiteten han dokumenterer på sin to år gamle bil. Så den var gått 22 kkm etter ett år, men jeg så ikke km-stand nå.

Ved 100-0 testen i fjor høst hadde den 54907km
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

TeslaK

Sitat fra: GOS på lørdag 02. januar 2016, klokken 10:23
Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:20
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 20:32
mener bestemt at det ikke er en god verdi på batteriets kapasitet. Tidligere har jeg fått ut ca 10% (+) mindre  ved kjøring enn rapportert påfylt. Uansett vil dette tallet ha en verdi når jeg gjør samme øvelsen med nybilen. Da kan jeg komme fram til et forholdstall, og estimere en prosentvis forskjell i batterikapasitet mellom de to bilene.
Bilen rapporterte +72kWh ved fullført lading. Rekkviddeindikasjon på 358km, og den begynte å telle ned øyeblikkelig ved kjøring. Satser på å kjøre tom nybilen i løpet av dagen.

Antar du her snakker da om det bilen rapporterer som tilført effekt. Til din info så rapporterer min 78 kwh som tilført effekt når jeg lader fra 0 til 100% SOC ved SC. Dette tilsier vel at ditt batteri har tapt seg 5-6 kwh mer enn mitt. (S85 juni 2014, kun kjørt 22-23000)

Kan jo være en hel modul (1/16 ~ 6.25%) har tatt kvelden...
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Det ville faktisk rimt bra. Da ville jeg sittet igjen med 3-4% degradering, noe som later til å være normalen ut fra kjørelengde og alder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA