Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Bjoris

Regenerering oppdateres pr 5 og 5 km (typical) når du kjører ned ett lengre strekk, dvs så kan du ha "skult" nesten 1 kwh pga dette:) Slik var det iallefall sist jeg sjekket
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bb

Sitat fra: bjoris på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:16
Regenerering oppdateres pr 5 og 5 km (typical) når du kjører ned ett lengre strekk, dvs så kan du ha "skult" nesten 1 kwh pga dette:) Slik var det iallefall sist jeg sjekket
Det stemmer. Derfor bør sluttpunktet ikke være i bunnen av en bakke.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

dosmont

Hvis det har vært mulig å få vite spenningen på batteriet med minst 2 desimalers nøyaktighet, noe jeg tror er mulig. Da har det holdt å lade bare noen KWh, så har vi hvis hvor mye som går på batteriet, for når du ser på grafer om tap av kapasitet, så er kurvene parallele.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

N00b

Njai?
Du vet ikke hvor mye tapet er i laderen så da er det vanskelig å si noe om hvor mye strøm du har fylt på og du vet ikke punktet hvor batteriet ikke oppfører seg lineært lengre på kurven.

Om Tesla hadde tatt en Nissan og lagd et skikkelig (dårlig) guessometer og i tillegg gitt oss KUN % å forholde oss til ville de fleste diskusjoner om batteri ikke skjedd. 

dosmont

Det er måling på batteriet, og ikke laderen jeg tenker på da ;)
Og jeg er ganske sikker på at den type informasjon kan hentes ut ifra bilen, bare man har fått tilgang til den.

tjas, tror det har blitt betydlig mere klaging på at det har blitt vanskelig å forholde seg til %, så det har vell blitt en klagestorm for og få flere desimaler på prosent, eller km/miles.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

sondell

#35
Sitat fra: bb på tirsdag 29. desember 2015, klokken 11:41
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 23. desember 2015, klokken 11:59
Ny bil: 74,6kWh+1kWh = 75,6kWh
1 år: 73,2kWh+0,3kWh = 73,5kWh

Resterende batterikapasitet: 97,2%
Jeg ser at du på begge testene hadde ganske høyt forbruk. Det gir lavere total energi. Testen skulle blitt gjort på samme forbruk og helst litt lavere. Rundt 150-180 Wh/km om det er mulig.

Siden første test hadde høyere forbruk enn andre test kan vi anta at energien i første test var lavere enn det du fikk om du hadde kjørt 250 Wh/km. Hvor mye det burde vært er vanskelig å si. Det er sannsynligvis nok til at resterende batterikapasitet bikker ned på 96-tallet.

Dette med å måle batterikapasitet er en veldig vanskelig prosess. Man må passe på mange faktorer for å få et riktig resultat. Selv mine målinger kan jeg ikke stole helt på. De er ca. 70-80 % korrekte.
Når min bil var 1.5 år og hadde gått rundt 30000 km, så gjorde jeg denne testen http://tesla.sondell.biz/?p=2168 . Jeg brukte kun regen ved inbromsning (noen rundkjöringer), ellers rulling og sto aldrig still med bilen. Men var parkert i Oslo 10 timer og tapte 4-5 tkm. Brukte 73.2 kWh og rundet da opp til 74 kWh med de tapte tkm i vampire drain tatt i betraktning. Batteritype D og gammel S85 fra sent nov 2013. Konkluderte også med 2-3% i tap fra den var ny. Veldig like tall med det du får Hyperstress. Jeg kjörte for övrig med veldig lavt forbruk. Tror ikke det har noe å si, men höyt forbruk kan kanskje indikere mye terreng og mye regen som kan kludre det til.

For övrig har jeg hatt samme tkm ved fullading hele siste år, faktiskt ökt et par km på siste tiden med en del lange turer og mye lading fra 0 tkm eller like under. Kun tapt range en gang i en software oppdateringen hösten 2014 eller når det var. Men det sier jo ikke like mye som disse testene da. Tror kanskje forandringen i software kun var at man tidligere muligens regnet inn reserven i tkm ved full lading, mens nå gjör man ikke det.

Edit: Hadde ikke Bjørn Nyland 76.4 kWh ved Charge Now på den lengderekorden ?

bb

Sitat fra: sondell på onsdag 30. desember 2015, klokken 11:20
Jeg kjörte for övrig med veldig lavt forbruk. Tror ikke det har noe å si, men höyt forbruk kan kanskje indikere mye terreng og mye regen som kan kludre det til.
Det har faktisk veldig mye å si. Er strømtrekket høyt utvikles det varme i batteriet som ikke tas med i triptelleren. Skal man få mest mulig ut av batteriet må man derfor unngå harde akselerasjoner og kjøre med lav fart slik at varmetapet blir minst mulig. Forskjellen mellom hard kjøring og eco-kjøring kan faktisk utgjøre flere kWh på et fulladet batteri. Dette har jeg fortsatt til gode å teste og dokumentere.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sondell

Sitat fra: bb på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:40
Sitat fra: sondell på onsdag 30. desember 2015, klokken 11:20
Jeg kjörte for övrig med veldig lavt forbruk. Tror ikke det har noe å si, men höyt forbruk kan kanskje indikere mye terreng og mye regen som kan kludre det til.
Det har faktisk veldig mye å si. Er strømtrekket høyt utvikles det varme i batteriet som ikke tas med i triptelleren. Skal man få mest mulig ut av batteriet må man derfor unngå harde akselerasjoner og kjøre med lav fart slik at varmetapet blir minst mulig. Forskjellen mellom hard kjøring og eco-kjøring kan faktisk utgjøre flere kWh på et fulladet batteri. Dette har jeg fortsatt til gode å teste og dokumentere.
Ja det stemmer nok. Men det er nok veldig ikke linjärt i forhold til forbruk. Men ser gjerne tester på det ;). Charge/discharge effektiviteten minker vel ved höyere strömtrekk (lavere spenning ved höy belastning? og denne effekten er höyere ved lav SOC? )? Det er kanskje det samme som du mener? Med spenningsmåler så kunne man jo da ha målt dette litt mere nöyaktig. Uansett. Har aldrig kjört mere forsiktig en det jeg gjorde på min test her når jeg på vanlig kjöring tok meg 46 mil på en ladning. Så bör jo väre temmelig optimalt.

bb

Jeg er usikker på om det er lineært eller ikke. Men det jeg og Morgan merket da vi hypermilet 728 km var at strømforbruket mot slutten gikk opp til tross for at forholdene var ganske lik. Jeg er ingen ekspert på strøm. Forklaringen til Morgan var at det var noe med lavere spenning i batteriet i forhold til tap/motstand.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Lavere spenning betyr at man må ta ut høyere strøm for å opprettholde effekten. Gitt at indre motstand i batteriet er konstant eller økende med lavere soc betyr det høyere tap. Det gjelder også andre komponenter inkludert kabler og sannsynligvis inverteren selv om det kanskje er mer neglisjerbart enn batteriets indre motstand.

Bonk3rs

To år gammel bil. Må si meg fornøyd med resultatet.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

GOS

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:45
To år gammel bil. Må si meg fornøyd med resultatet.
Bra. Hva hadde du av tkm ved 100% når den var ny og hva har du nå?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Bonk3rs

#42
Sitat fra: GOS på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:14
Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:45
To år gammel bil. Må si meg fornøyd med resultatet.
Bra. Hva hadde du av tkm ved 100% når den var ny og hva har du nå?
Ved ett år siden hadde den (den var fremdeles ikke ferdig, + at den da var 1 år gammel. Kjøpt brukt nov. 2014): 385tkm

Nå har den(nederste bildet): 367tkm


X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

bb

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:45
To år gammel bil. Må si meg fornøyd med resultatet.
Imponerende! Jeg ser at du hadde en stopp rundt halvveis. Var det en lang stopp? Gikk varmeapparatet da?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA