Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: GOS på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:55
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:40
Tja, 60 og 70 ligger nok noe nærmere oppgitt kapasitet i virkeligheten enn hva 85-pakkene gjør. Det blir veldig spennende å se hva 60, 70 og 75 av ny type med 75-batteri vil måle.
Ja, men det ser du jo ut av tallene mine også. 77+4=81 som ikke er 85.    71+4 = 75 som er 75

Akkurat ;)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Cookie Monster

Fikk akkurat lest av en 75D.

74 kWh tilgjengelig for bruk. Til sammenligning har en ny 85 fra en dual motor 78-79 kWh. Litt eldre 85 pakker fra rwd leser jeg som oftest til et sted mellom 74-76.

2015 P85D

lunitiks

#227
Tankevekker

EDIT: Dette innebærer jo at 75D kun har 4-5 færre kWh enn (ny) 85D! Eller omtrent like mye som en litt eldre s85! Lukter jeg en ny "sytete gamle kjerringer"?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

TomHenden

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 19. juli 2016, klokken 16:50
Fikk akkurat lest av en 75D.

74 kWh tilgjengelig for bruk. Til sammenligning har en ny 85 fra en dual motor 78-79 kWh. Litt eldre 85 pakker fra rwd leser jeg som oftest til et sted mellom 74-76.

Dette lover jo meget godt!
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

Muffinman

Det var gode tall for 75D, her leveres varene med andre ord.

SitatLitt eldre 85 pakker fra rwd leser jeg som oftest til et sted mellom 74-76.
Leste av den berømte P85``en vår igjen i dag. Ligger litt over 69kWh. Spent på hva man finner ut i høst; om det er batteriet eller BMS som er på bærtur.

Powerflux

Blir spennende å se hva en 70D med 75 pakke kan varte opp med da  :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Bonk3rs

WOW! Det er jo bare helt sykt bra!
Dette kan også love godt for hva man kan få av kapasitet på den nye x60D.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Øggen

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 19. juli 2016, klokken 16:50
Fikk akkurat lest av en 75D.

74 kWh tilgjengelig for bruk. Til sammenligning har en ny 85 fra en dual motor 78-79 kWh. Litt eldre 85 pakker fra rwd leser jeg som oftest til et sted mellom 74-76.

Akkurat slike ting "pisses me off"
Mangla 4kW som tidligere sagt
(men det va visst allment kjennt og akseptert blandt dokke andre)

Får vel beholde min S80,5D ei stund til.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Hyperstress

Blir interessant å se hvordan degraderingen av 60-batteriet blir; om en opplever tilsvarende degradering som 75-batteriet i kWh (dårlig deal), eller om det blir prosentmessig degradering (ift 60 kWh og ikke 75), eller om det ikke får noe degradering i det hele tatt, før eventuelt batteriet blir veldig gammelt. Om siste er tilfellet så er det jo enda en kjempefordel med 60 dealen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. juli 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 19. juli 2016, klokken 16:50
Fikk akkurat lest av en 75D.

74 kWh tilgjengelig for bruk. Til sammenligning har en ny 85 fra en dual motor 78-79 kWh. Litt eldre 85 pakker fra rwd leser jeg som oftest til et sted mellom 74-76.

Akkurat slike ting "pisses me off"
Mangla 4kW som tidligere sagt
(men det va visst allment kjennt og akseptert blandt dokke andre)

Får vel beholde min S80,5D ei stund til.

Om 4kWh brick protection kommer i tillegg er man ikke så langt unna oppgitt faktisk kapasitet. Og da blir det feil å bli forbanna bare fordi 75d i praksis er et 78kWh batteri.

Mitt 90 batteri er i praksis 89 med brick bufferen. Dvs ikke fullt 90, men helt OK for meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ChrML

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 19. juli 2016, klokken 21:53
Blir interessant å se hvordan degraderingen av 60-batteriet blir; om en opplever tilsvarende degradering som 75-batteriet i kWh (dårlig deal), eller om det blir prosentmessig degradering (ift 60 kWh og ikke 75), eller om det ikke får noe degradering i det hele tatt, før eventuelt batteriet blir veldig gammelt. Om siste er tilfellet så er det jo enda en kjempefordel med 60 dealen.

Jeg vil bli veldig overrasket om de ikke kjører prosentvis degradering av 60 kWt, dvs låst til maks ca 4.0v batterispenning kontra 4.2v.

Ellers hadde han som bestemmer seg for å løse ut 75 kWt opsjonen etter 7-8 år blitt ganske skuffet av å ikke få mer brukbar kapasitet.

Skal jo riktignok sies at et batteri som aldri lades over 80% degraderes mye saktere.

Øggen

77,4+ 4 brick =81,4 altså langt fra 85.
Bil levert okt. 2015, fått 27tkm ved måling juni. Uansett om den ga 82 som ny e det ikkje 85.
Men la gå Øyvind, ska ikkje såre deg med klaginga mi meir. Skal ta det over andre kanaler.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

N00b

Alle med en viss interesse som har fulgt med i timen har visst at 85 batteriet aldri har gitt 85 kwh.
Det har vi kollektivt mer eller mindre stilletiende akseptert.

Som alle ting med Tesla så har utviklingen av bilen vært stor. En klassisk S er virkelig yesterday idag. 
På batterikapasitetsfronten har det stått stille inntil nylig.
Men nå skjer det altså noe og det synes jeg heller vi skal være glade for istedet for å surke over det vi ikke har. 

Ikke bare er kapasiteten god men de superlader veldig raskt også. Begynner å glede meg til neste nye Tesla jeg! 

Øyvind.h

Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. juli 2016, klokken 23:02
77,4+ 4 brick =81,4 altså langt fra 85.
Bil levert okt. 2015, fått 27tkm ved måling juni. Uansett om den ga 82 som ny e det ikkje 85.
Men la gå Øyvind, ska ikkje såre deg med klaginga mi meir. Skal ta det over andre kanaler.

Skriv akkurat hva du vil :) Blir ikke akkurat såret av kritikk av Tesla.
Men du henviste til en post hvor det ble skrevet at et batteri overleverer, mens 85 batteriet kun leverer 82-83. Og Og du pekte på at det var nettopp det som gjorde deg forbanna.

Jeg mener det er feil å bli forbanna fordi en modell overleverer. Bli heller forbanna fordi egen modell ikke leverer iht spekk.
Har du bare 80,5 inkl brick på en bil levert i oktober forstår jeg at du er forbanna. Min egen bil var nær nok til at det var OK for meg, men ser at du er i en annen situasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tkjoerlaug

Synes ikke folk skal være sure. Ta en titt i prisvekst-tråden og du vil se at de aller fleste har betalt langt mindre for sin 85, 85D eller P85 en hva en 75D koster.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA