Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: Diravi på søndag 28. februar 2016, klokken 20:34
Sitat fra: sigurdi på søndag 28. februar 2016, klokken 17:21
Letter å bare lese ut BMS data.

Bildet er satt sammen av tre ulike utlesinger for å samle all data i et bilde.

Software er under utvikling så desverre ikke noe mer info på nåværede tidspunkt.

Kan bekrefte at en P85D blir rapportert som 78kWh + 4kWh Energy Buffer i BMS, men dette må ikke være likt i alle siden batteriene blir målt nøyaktig av Tesla og delenummer har tall som sier hva kapasitet batteriet hadde som nytt.
Ja de er ikke like. ;-)

Er dette å lese som at en 70D egentlig er en 72,5D?
Det hadde jo vært svært hyggelig ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Cookie Monster

Ja både 60 og 70 ser ut til å være litt større en oppgitt. 85 og 90 leverer mindre. 90 pakken er ca 85-86 kwh
2015 P85D

N00b

70D var nok ett bedre kjøp enn 85D.
Batteriet er 14/16 av ett 85 batteri. Det er 87,5%

Skulle vært interessant å se de sammenlignet på en superlader, ser jo 70D mottar mer amper enn det større batteriet.

Øyvind.h

Sitat fra: N00b på mandag 29. februar 2016, klokken 11:24
70D var nok ett bedre kjøp enn 85D.
Batteriet er 14/16 av ett 85 batteri. Det er 87,5%

Skulle vært interessant å se de sammenlignet på en superlader, ser jo 70D mottar mer amper enn det større batteriet.

70D er et bedre kjøp målt i kroner per kWh. Men for noen utgjør disse ekstra kWh``ene en del i praksis.
85/90D har jo også vesentlig høyere effekt/bedre akselerasjon. For mange er det verd prisen alene :)

Superlader er godt utforsket. 70D har vesentlig lavere pakkespenning og mottar lavere effekt enn 85/90 ved samme SOC. Ca 15-20% tregere roughly, som da kommer i tillegg til at man får med seg færre kWh hjemmefra.
Ikke veldig stor forskjell, men absolutt et poeng for de som bryr seg om ladehastighet på SC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

#154
Hadde likevel kjøpt en 85 pakke selv om jeg hadde vist hva jeg vet idag ja. 70 er et bedre kjøp hvis man ser bare ser på kwh/pris. Men for min del som også Øyvind.h never er ytelse, ladehastighet og den ekstra rekkevidden viktig.

70D lader saktere enn 85 og 90 pakkene siden den har mindre volt og celler å fordele på som også er grunnen til mindre ytelse på en 70D mot 85D selv om motorene er de samme.

Sitat90 kWh – 400V, 7104 total cells in 16 modules, each with 6 groups of 74 cells = 444 cells, producing 25 volts (our conjecture, using newer batteries); nominal voltage 346 VDC

85 kWh – 400V, 7104 total cells in 16 modules, each with 6 groups of 74 cells = 444 cells, producing 25 volts (our analysis from battery photos); nominal voltage 346 VDC

70 kWh – 350V 5880 total cells in 14 modules, each with 70 cells = 420 cells, producing 25 volts (our analysis and conjecture); nominal voltage 302 VDC

60 kWh – 350V, 5040 cells in 14 modules, each with 6 groups of 60 cells = 360 cells, producing 25 volts (our conjecture); nominal voltage 302 VDC
2015 P85D

epsilone6

Bjørns sammenligning mellom 70 og 85 kWh ladehastighet



Muffinman

Dette er vel en  sammenligning mellom 2013-modellen til Bjørn og en mye nyere 70. Da blir det ikke helt riktig. De nye pakkene lades med en god del høyere i effekt i det meste av forløpet. F.eks. har jeg på den nyeste bilen i signaturen 83-85kW@50%, mens jeg ikke ser over 73kW på den eldste (begge 85kWh). Det er forskjell hele veien, fra veldig lav SOC og helt opp.

Øyvind.h

#157
Jeg så noen prosent nedgang i ladehastighet på min s85 på SC etter et par år.  Om du merker såpass forskjell på to 85 biler av forskjellig alder er det antakelig både aldring og forskjell i hva pakkene takler. En ny 85-90 pakke vil da fort lades 10-15% raskere enn det Bjørn viser til her (avhengig av hvor gammel bilen hans var i det klippet).
Og forskjellen blir da fort 10% større mellom 70/85 enn hans konklusjon.

Dvs rundt 20% forskjell ved lading med lav soc og kort tid. Og rundt 35% på lange sesjoner. Som da kommer i tillegg til færre kWh medbragt hjemmefra.
For noen er dette viktig. For andre er det helt uvesentlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#158
Aldring er helt klart et poeng, men du skal ikke se bort fra at kjemien er justert på nyere pakker for å tillate høyere ladeeffekt heller. I tillegg er P85``en vår 7-8% redusert på batterikapasitet, så mulig det også har betydning.

I videoen er 85-bilen nede mot 60kW ved 50%. Da får han ikke full effekt fra laderen, ellers er ikke batteriet varmt nok. Faktisk får 70D``en noe høyere effekt ved samme soc.

zoom

Kjører for tiden en meget grei 70D ventebil(venter 85D),for en tid siden testet jeg batterikapasiteten fra 100% Soc til den døde.Ladet til 100% Soc dvs til ladingen stoppet,når bilen døde hadde den forbrukt ganske nøyaktig 67kwh,når den passerte 0 så hadde den brukt ca 63-64 kwh.
Når jeg også tyder andre sine målinger og erfaringer så stemmer vel avstanden i batteripakkene noenlunde som oppgitt,mellom 70D og 85D ca 15kwh og mellom 85D og 90D ca 5 kwh?!.

70D,Juli 15,ca 11kkm

Cookie Monster

Virker helt klart å være en forskjell på nyere og eldre pakker ja. Feks de første 85 pakkene kunne man maks lade med 90 kW på SC med. Men de ble aldri levert til Norge.

Man må også se på kW som lades. Kan ikke sammenligne en 85 med en 70 ved å se på amper siden en 85/90 pakke lader kjappere på feks 200A og 370V enn hva en 70D gjør på 220A og 320V

2015 P85D

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 29. februar 2016, klokken 12:06
Hadde likevel kjøpt en 85 pakke selv om jeg hadde vist hva jeg vet idag ja. 70 er et bedre kjøp hvis man ser bare ser på kwh/pris. Men for min del som også Øyvind.h never er ytelse, ladehastighet og den ekstra rekkevidden viktig.

70D lader saktere enn 85 og 90 pakkene siden den har mindre volt og celler å fordele på som også er grunnen til mindre ytelse på en 70D mot 85D selv om motorene er de samme.

Jeg hadde kjøpt 70 i dag. Lader så sjelden på SC at den ekstra hastigheten betyr null og niks. På CHAdeMO er hastighetsforskjellen mindre, bare rundt 4-5kW. Stor utbygging av CHAdeMO-stasjoner betyr også at mindre rekkevidde har liten betydning.

Eneste jeg ser som en stor fordel for 90kWh er mindre slitasje på batteriet slik at det holder i flere år. Pga. det hadde det vært verdt en prisforskjell på kanskje 40-50k for meg. Men ikke over det dobbelte...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Denne diskusjonen viser bare at folk har forskjellige behov og preferanser. Selv bruker jeg "aldri" supercharger og forsøker å holde meg konsekvent i intervallet 30-80 % SOC av hensyn til levetid.


2015 70D med enkeltlader
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Sitat fra: lunitiks på mandag 29. februar 2016, klokken 15:47
Denne diskusjonen viser bare at folk har forskjellige behov og preferanser.
Ja man trenger ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at de som ikke trenger rekkevidden, ikke lader på SC og ikke bryr seg om høyere effekt finner 90D helt uinteressant  ;D

På lik linje med at de som ønsker seg bedre rekkevidde, mer effekt og best mulig ladehastighet på SC finner 90D interessant.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Hadde ikke 70D vært model X ventebil hadde jeg lagt inn litt ekstra og gått for en 90D.

Men nå er jeg over i tenkeboksen om jeg faktisk kan klarer meg fint med 70D og droppe X i noen år.

70D er en ulempe på langtidstanse kjøring og det tar mer tid å lade opp, samt men kan og risikere å måtte lade til mer en 80% for å nå frem til neste SC med litt sikkerhets margin på vinteren.
Ulempe er også at batteriet her også taper seg etter som tiden går og skal man beholde bilen lenge må dette også inn i kalkulasjonen at om 5 år må man lade ennå oftere til 95% for å komme frem til enkelte SC vinterstid.
Krysser fingrene at SC dukker opp som paddehatter og man bare stopper og lader når det passer.

Men å sammeligne lading på SC mellom biler, må man helst lese ut batteri temperatur og hva BMS raportere som max ladehastighet, det er stor forskjell om man tror forholdene er like.
Noen grader diferanse på batteri temperatur kan bety endel kW mindre effekt og over en 0-100% lading så utgjør det endel tid.

Jeg hadde ikke trodd det skulle bety så mye, har hatt et par målinger der forholdene har vært like (ute temperatur lik samme kjørelengde, og kjørestil men helt ulik batteri tempratur og da begrensing på ladehastighet.
(Er kjekk verdi å lese ut når man står på SC og lurer på om det er SC eller bilen som begrenser hastigheten.)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA