Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Muffinman

Er vel fortsatt på 200 i appen, men det henger ikke sammen med tkm indikert på den lille skjermen.

N00b

Skjønte jo noe var Muffens. De blir jo ikke bedre med alderen disse batteriene.
Fiffig måte å øke rekkevidde på, forandre beregningsmåten

jog

#122
idag kjørte jeg min 85D til den viste 0 km og efektmax var ca 150 
Da jeg ladet opp til 99% ladet jeg 76kwt , ville no ha bikket 77 om jeg hadde ventet.
99% og 410t km.
Bilen ble levert 10 Juni 2015 og hadde idag  kjørt nøyaktig 20000km.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

N00b


Powerflux

Sitat fra: N00b på søndag 07. februar 2016, klokken 09:50
You forget loss in charger. Bad way to measure
Hvor stort tap  bør man justere for hvis man skal benytte denne målemetoden?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Muffinman

Min erfaring er at bilen rapporterer 4,7-4,8% mindre enn den viser påfylt hvis man kjører kontinuerlig. Det den fyller mellom stopp-0% telles ikke med, kun fra 0% og oppover.

Salvesen

Sitat fra: N00b på søndag 07. februar 2016, klokken 09:50
You forget loss in charger. Bad way to measure

Om man bruker beregningen til bilen trenger en ikke ta høyde fra tap i lader, den måler jo etter dette tapet.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

GOS

Sitat fra: Salvesen på søndag 07. februar 2016, klokken 10:16
Sitat fra: N00b på søndag 07. februar 2016, klokken 09:50
You forget loss in charger. Bad way to measure

Om man bruker beregningen til bilen trenger en ikke ta høyde fra tap i lader, den måler jo etter dette tapet.
Det stemmer ikke. Bilen bruker fast forhold mellom kwh tilført og 200 wh/km (S85 juni-14). Siden jeg må kjøre på 189 wh/km for å holde tritt med 'batterymeter-tanken" så er tapet ca 5.8% i forhold tol det jeg får ut av batteriet. Hvorfor jeg og muffinmann får forskjellig vet jeg ikke.
Jeg fyller også 76kwh timer på min fra 0-100 nå, mens jeg fylte en god kwh mer for 1 år siden.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#128
P85``en i signaturen rapporterer 72kWh påfylt fra 0-100. 85D``en 78. Begge målt i romjula, og begge kjørt til de stoppet og ladet helt opp. Så det er forskjeller ute og går.

SitatHvorfor jeg og muffinmann får forskjellig vet jeg ikke.
Regner med forskjellen ligger i metodikk. Hvis du står _litt_ mer i park med klima på enn meg vil det forklare forskjellen. Samme hvis du bruker forvarming.

Cookie Monster

#129
Sitat fra: GOS på søndag 07. februar 2016, klokken 11:40
Sitat fra: Salvesen på søndag 07. februar 2016, klokken 10:16
Sitat fra: N00b på søndag 07. februar 2016, klokken 09:50
You forget loss in charger. Bad way to measure

Om man bruker beregningen til bilen trenger en ikke ta høyde fra tap i lader, den måler jo etter dette tapet.
Det stemmer ikke. Bilen bruker fast forhold mellom kwh tilført og 200 wh/km (S85 juni-14). Siden jeg må kjøre på 189 wh/km for å holde tritt med 'batterymeter-tanken" så er tapet ca 5.8% i forhold tol det jeg får ut av batteriet. Hvorfor jeg og muffinmann får forskjellig vet jeg ikke.
Jeg fyller også 76kwh timer på min fra 0-100 nå, mens jeg fylte en god kwh mer for 1 år siden.

Den bruker ikke noe fast der. Tesla har endret på det flere ganger og varierer også fra modell til modell. P85D fikk endret fra ca 189 wh/km til 196 wh/km. 85D gikk fra 189 til 179 wh/km etter 7.1 oppdateringen.

Skal ikke se bort fra at P85 og 85 fikk en endring i fw på dette også.

Er derfor ikke mulig å sammenligne typical km fra modell til modell eller mot tidligere siden Tesla plutselig endret på hva wh/km er.

Det er 76.4 kWh i et helt nytt 85 batteri man kan bruke. 4kWh i energybuffer.

En helt ny P85D og 85D fikk ca 404 km typcal når helt ny med range mode av. 76400 delt på 189 = 404.23 Så man vet at typical wh/km var da 189 wh/km. Etter 7.1 gikk P85D ned og 85D opp siden Tesla har endret typical wh/km.


2015 P85D

Salvesen

Sitat fra: GOS på søndag 07. februar 2016, klokken 11:40
Sitat fra: Salvesen på søndag 07. februar 2016, klokken 10:16
Sitat fra: N00b på søndag 07. februar 2016, klokken 09:50
You forget loss in charger. Bad way to measure

Om man bruker beregningen til bilen trenger en ikke ta høyde fra tap i lader, den måler jo etter dette tapet.
Det stemmer ikke. Bilen bruker fast forhold mellom kwh tilført og 200 wh/km (S85 juni-14). Siden jeg må kjøre på 189 wh/km for å holde tritt med 'batterymeter-tanken" så er tapet ca 5.8% i forhold tol det jeg får ut av batteriet. Hvorfor jeg og muffinmann får forskjellig vet jeg ikke.
Jeg fyller også 76kwh timer på min fra 0-100 nå, mens jeg fylte en god kwh mer for 1 år siden.

Så du mener at når du fyller opp så får du X antall kWh, mens når du tømmer den får du Y med 5.8% tap?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

GOS

Sitat fra: Salvesen på søndag 07. februar 2016, klokken 13:29

Så du mener at når du fyller opp så får du X antall kWh, mens når du tømmer den får du Y med 5.8% tap?

Ja, riktig forstått.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Salvesen

Sitat fra: GOS på søndag 07. februar 2016, klokken 17:18
Sitat fra: Salvesen på søndag 07. februar 2016, klokken 13:29

Så du mener at når du fyller opp så får du X antall kWh, mens når du tømmer den får du Y med 5.8% tap?

Ja, riktig forstått.

Hm det virker veldig rart, men jeg har ikke sjekket selv.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

GOS

#133
@CookieMonster.

Poenget mitt var at det er forskjell på det bilen rapporterer som tilført effekt og det som du klarer å få ut ved forbruk.

Min har hele tiden, gjennom alle software oppgraderingene, rapportert ett forhold mellom tilført effekt og tilført ideal km (det vil si typical) på 200 wh/km. Detter har så langt alltid vært konstant på min, og jeg er ganske sikker på at alle vil finne ett fast tall på sine biler også. Se vedlagt screendump hvor bilen rapporterer 55,02 kwh og 275,2 ideal (typical) km tilført.

Når jeg da kjører og har brukt opp disse 275,2 tkm så rapporterer bilen ett totalforbruk på 52,0 kwh. Da er den kjørt konstant fra jeg dro ut ladepluggen og har ikke vært "ett sekund" i Park. Derav mine 5,8% tap.

(I tillegg kommer tap fra det som jeg trekker fra nettet. Her er det et ytterliggere tap på typisk 5,5% når jeg lader med 400 V 16A)

Edit: Nå med bildet vedlagt.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

sondell

Sitat fra: Salvesen på søndag 07. februar 2016, klokken 17:58
Sitat fra: GOS på søndag 07. februar 2016, klokken 17:18
Sitat fra: Salvesen på søndag 07. februar 2016, klokken 13:29

Så du mener at når du fyller opp så får du X antall kWh, mens når du tømmer den får du Y med 5.8% tap?

Ja, riktig forstått.

Hm det virker veldig rart, men jeg har ikke sjekket selv.
Charge/discharge efficiency.  Höyere spenning ved lading. Ved kraftig strömtrekk er vel spenningsfallet også större så denne effektiviteten bör minke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA