Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Få bedre ryggelys? Er dette mulig?

Startet av Hyperstress, lørdag 17. januar 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Skal sies at andre har regnet seg frem til 84.5kw også.  Tesla har garantert klart å hente ut nærmere 85kw. Men det har folk mistenkt lenge fordi 60kw pakkene ga vesentlig mer ytelse enn forventet

Hodetelefoner

"Assuming the Tesla cells are similar to the 18650B, they could be rated slightly less at (85000W / 7104) / 3.6V = 3325mAh and be be "true" to spec.

If this is the case, I'm OK with it. If we determine that the cell is actually rated at anything less than 11.9W (just over 84.5KWh) or so from the manufacturer, I'd consider that somewhat deceitfulCA"

Hodetelefoner

Ja det vet jeg. Men det er sikkert en måte de klarer å "kunne" hente ut 85kw.
Egentlig noe vi alle driter i. Vi trenger det dobbelte :p

Cookie Monster

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. februar 2016, klokken 18:17
Hvor mange celler har 70kWh-pakken- evt hvor mange kWh?
Det virker som om den bilen med lavest spekk gir vesentlig mer valuta for pengene enn de dyrere bilene.

70 pakken har 5880 celler. Helt klart at Tesla har høyest fortjeneste på de dyrere utgavene og bruker gjerne fantasifull markedføring for å få det til å framstå som større forskjeller enn hva det er som i feks P85D saken om effekt.
2015 P85D

Cookie Monster

Sitat fra: KristofferH på onsdag 03. februar 2016, klokken 18:21
Skal sies at andre har regnet seg frem til 84.5kw også.  Tesla har garantert klart å hente ut nærmere 85kw. Men det har folk mistenkt lenge fordi 60kw pakkene ga vesentlig mer ytelse enn forventet

60 pakken gir ca 56-57 kwh som kan brukes og så kommer brick protection i tillegg altså helt som forventet.
2015 P85D

Havebigfun

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 03. februar 2016, klokken 18:34
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. februar 2016, klokken 18:17
Hvor mange celler har 70kWh-pakken- evt hvor mange kWh?
Det virker som om den bilen med lavest spekk gir vesentlig mer valuta for pengene enn de dyrere bilene.

70 pakken har 5880 celler. Helt klart at Tesla har høyest fortjeneste på de dyrere utgavene og bruker gjerne fantasifull markedføring for å få det til å framstå som større forskjeller enn hva det er som i feks P85D saken om effekt.
5880 celler blir til 66,8 kWh - blir i såfall ikke så skjevt ift 85kWh.
Alltid kjiipt å oppdage at man har betalt mange penger for varm luft- mtp batteriet er det altså iallefall ikke så skjevt som med ytelsen- alle med nyere biler er behandlet likt.

N00b

Wk057 sier at Tesla batteriene oppfører seg dårligere enn Panasonic 18650B men at de gir mer enn 18650A.

Dessuten at Tesla batteriene avgir mer varme enn 18650B ved belastning, altså en annen intern motstand.

Cookie Monster

Sitat fra: N00b på onsdag 03. februar 2016, klokken 23:53
Wk057 sier at Tesla batteriene oppfører seg dårligere enn Panasonic 18650B men at de gir mer enn 18650A.

Dessuten at Tesla batteriene avgir mer varme enn 18650B ved belastning, altså en annen intern motstand.

Bare vær obs på at den pakken Wk057 demonterte og testet cellene i var en tidlig A/B pakke. Altså blant de første som kom og hvis det var en A så støtter den maks 90kW superlading og har nok sikkert en eldre type celler.

Tesla har nok endret litt på cellene fra de første og fram til nå :)
2015 P85D

N00b

Han sa også at det ikke skillte noe vesentlig på A pakker og pakke fra helt ny bil. 1%.  Det er helt innafor sett med henblikk på naturlig degradering over tid.

Cookie Monster

Tenkte mer på type celler og ikke kapastitet. Er nok forskjeller der.
2015 P85D

Wattson

Blir mer og mer vanskelig dette synes jeg. Min 85D fra mars 2015 har nå gått 27k km og lades fortsatt opp til rundt 400tkm ved 100%.  Har nå en spleisans ny loaner 70D som ved 100% lading stopper på 365tkm. forskjell altså på  35tkm?? I praksis er jo dette ingen forskjell
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Quintilian

Sitat fra: Wattson på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:51
Blir mer og mer vanskelig dette synes jeg. Min 85D fra mars 2015 har nå gått 27k km og lades fortsatt opp til rundt 400tkm ved 100%.  Har nå en spleisans ny loaner 70D som ved 100% lading stopper på 365tkm. forskjell altså på  35tkm?? I praksis er jo dette ingen forskjell

Gikk fra S85 til 70D i romjula. Du kan trøste deg med at det er STOR forskjell i praksis... Føler vi lader 70'en hele tida, mens S85 ble lada 1, maks 2, ganger i uka ved vanlig bruk ....

Ellers; Er du "Wattson" fra Reddit/r/teslamotors ? :-)


N00b

Ladet 90% siste 2 ukene. Nå gikk jeg til 100% for langtur. Ladet helt ferdig og jaggu sier den ikke 420 Tkm :-)  Tror aldri den har vært så høgt. 85D m 21.000km fra juni 2015

Muffinman

85D fikk redusert typical ved siste oppdatering slik at indikert rekkevidde steg med ca. 20tkm. Min hadde 404 på fullt før, og 424 etter. Men bilen går naturligvis akkurat like langt som før.

Bonk3rs

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:14
85D fikk redusert typical ved siste oppdatering slik at indikert rekkevidde steg med ca. 20tkm. Min hadde 404 på fullt før, og 424 etter. Men bilen går naturligvis akkurat like langt som før.

Hva er typical i 85D bilene nå?
Når du bruker "trip appen", ligger da den faste linja på det som er typical for bilen, eller er den fortsatt på rundt 200?
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA