Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SC Hamburg - oppgradering eller alternativer på gang?

Startet av MarianneMikalsen, lørdag 17. januar 2015, klokken 14:54

« forrige - neste »

MarianneMikalsen

God kveld!
Min ny elbil ville ikke lade (kun gult), så jeg kjørte den til Møller i dag.
De fant is i pistolen, og fikk ut denne. Etterpå fungerte det fint igjen.

Noen med lik erfaring og ikke minst: noen med preventive tips?

Natta!
Marianne

Elmo

Takk for info. Kjekt å huske.
Bilen burde vel egentlig ikke vist gult lys med en sånn "feil", fordi i følge intruksjonsboka er tilkoblingen på bilsiden OK da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

MarianneMikalsen

Det har du rett i, Elmo.
Send en illsint e-post til Møller i Tyskland. :)

Elmo

En kollega med eUp hadde problemer med ladingen igår kveld og i morges. Ladeporten lyste fast rødt.
Jeg henviste til denne tråden. Blåse ut litt snø (veldig lite) som lå i selve kontakten løste problemet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Har for noen dager siden mottatt en innkalling til "oppgradering 93A6".

Her sier de at de skal skifte "låseaktuatoren til ladeboksen" som de skriver og samtidig montere på en beskyttelseshylse på ladekabelen.

Jeg reklamerte i desember 2013 på at ladekontakt frøs fast i bilen ved underkjølt regn og at selve "tanklokket" pakket hengselet seg av is/snø slik at det ikke gikk an å lukke. Man har heller ikke tilkomst inne i hengslet til å få fjernet isen.
Trolig er det bare ett av disse "problemer" man endelig vil utbedre etter nesten 14 måneder.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

#5
Sitat fra: nortrahof på søndag 18. januar 2015, klokken 14:57
Her sier de at de skal skifte "låseaktuatoren til ladeboksen" som de skriver og samtidig montere på en beskyttelseshylse på ladekabelen.

Beskyttelseshylsen på ladekabelen tror jeg er en gummi-"kalosj" utenpå kladden og ikke noe med selve kontakten.

EDIT: Lagt til bilde av kalosjen
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tlauri

Sitat fra: nortrahof på søndag 18. januar 2015, klokken 14:57
Har for noen dager siden mottatt en innkalling til "oppgradering 93A6".

Her sier de at de skal skifte "låseaktuatoren til ladeboksen" som de skriver og samtidig montere på en beskyttelseshylse på ladekabelen.

Jeg reklamerte i desember 2013 på at ladekontakt frøs fast i bilen ved underkjølt regn og at selve "tanklokket" pakket hengselet seg av is/snø slik at det ikke gikk an å lukke. Man har heller ikke tilkomst inne i hengslet til å få fjernet isen.
Trolig er det bare ett av disse "problemer" man endelig vil utbedre etter nesten 14 måneder.



Fikk samme innkalling men de skulle bytte en sikring, jordkabel, ny software og nytt 12v startbatteri i tillegg

nortrahof

En belg utenpå ladekontakten vil kanskje løse ene problemet med at ladekontakten fryser fast ved underkjølt regn? Man behøver ikke gjøre det mer komplisert.
- Men hva de har tenkt å gjøre med "bensinlokket" er ukjent. Problemet eksisterer ikke på fossilutgaver da dette ikke bruker å stå oppe. På E-UP er dette litt problemfylt ved temperaturer rundt null og snøvær. Da pakker snøen seg inn i recessen for hengslet og fryser til is, slik at lokket ikke kan lukkes.

Ellers bytter ikke VW 12V-batteriet på alle biler. De bare sjekker tilstand. Er det OK, blir det ikke byttet.
Det skjedde på min bil ved denne oppgradering.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sitat fra: nortrahof på søndag 18. januar 2015, klokken 20:22
En belg utenpå ladekontakten vil kanskje løse ene problemet med at ladekontakten fryser fast ved underkjølt regn?

Belgen er utenpå kladden, ikke kontakten (se bildet mitt lenger opp)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#9
Sitat fra: nortrahof på søndag 18. januar 2015, klokken 20:22
Men hva de har tenkt å gjøre med "bensinlokket" er ukjent.

Min helt nye eUp har en blå indikator-LED ved ladeporten. Først så trodde jeg at den indikerer at pistolen er ulåst slik at det er klart for å dra den ut, men nå så jeg at den faktisk lyser også mens lading pågår, så da må jeg kanskje lese instruksjonsboka :( for å vite hva den er til.
Jeg vet at eldre eUp'r ikke har den, så kanskje det er den de skal montere ??

EDIT:  :-[ oppdaget nå at den blå LED'n faktisk er ikke på ladeporten men på pistolen på den nye Ratio kabelen jeg fikk av .Elbilhjelpen. Var ikke så lett å se hvor lyset kom fra i mørket tidligere :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Da er det bare IP-graden på selve "ladekladden" de har tenkt å utbedre?

Tenkte det var slikt arrangement som det er på noen "fossilpumper" der man gjenvinner bensindampen når man fyller tanken? Dette er en "trekkspillbelg" som ligger utenpå pistolen. Noe slikt hadde jo hindret at vann trenger ned langs ytterskjermen på selve ladekontakten.

Det var denne som frøs fast sist vinter under spesielle meteorologiske forhold. Nå bruker jeg ikke "ladekladden" særlig ofte da jeg har fastmontert ladestasjon hjemme - men problemet med fastfrysing er det samme uansett hvilken kontakt som settes i bilen.
Da er det intet av det jeg hadde problemer med som blir løst.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA