Hovedmeny

ESP

Startet av amund, mandag 29. desember 2014, klokken 23:21

« forrige - neste »

amund

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 09:15
Er det mulig å deaktivere ESP, så vil en eller annen dust som tror han er den nye Petter Solberg før eller senere meie ned en familie. De som har lyst å kjøre rally kan enten gjøre andre inngrep eller kjøpe egen bil for det.

Da bør du huske på at minst 50%, kansje 70-80% av biler på norske veier i dag ikke har verken ESP eller traction control. Og, de aller fleste biler med ESP kan dette kobles ut med en knapp.

Dette er min første bil med begge systemene, jeg har hatt lappen i 18 år. Sålangt ikke meid ned en eneste familie, utrolig nok!
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

turfsurf

Sitat fra: amund på torsdag 01. januar 2015, klokken 12:32
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 09:15
Er det mulig å deaktivere ESP, så vil en eller annen dust som tror han er den nye Petter Solberg før eller senere meie ned en familie. De som har lyst å kjøre rally kan enten gjøre andre inngrep eller kjøpe egen bil for det.

Da bør du huske på at minst 50%, kansje 70-80% av biler på norske veier i dag ikke har verken ESP eller traction control. Og, de aller fleste biler med ESP kan dette kobles ut med en knapp.

Dette er min første bil med begge systemene, jeg har hatt lappen i 18 år. Sålangt ikke meid ned en eneste familie, utrolig nok!

Det er greit, jeg har kjørt bil og MC i 25 år, og nærmere halvannen million kilometer tilsammen. Over halvparten av de uten elektroniske krykker, og har heller ikke kjørt ned noen. Dette gjelder nok de aller fleste. Men når en bil har ESP, så er det ikke noe behov for å koble ut dette i trafikken. Det eneste det gjør, er å gjøre bilen farligere (og mere "morsom" selvfølgelig, som har liten nytteverdi). Og selv om "de aller fleste" bruker hodet, så handler sikkerthet om å tenke på unntakene, ikke normalsituasjonen. Det skal bare noen få dustehoder til, eller en liten feilvurdering. Å kunne koble ut en av de viktigste sikkerhetsfunksjonene som har kommet på bil de siste 20 årene for å tilfredstille noens behov for å leke med bilen er meningsløst. Har man dette behovet, fiks det på annet vis.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sigurdi

ESP er en del av sikkerhets utstyret, som er innført pga det har vist seg å redde liv i trafikken.
Helt riktig at dette ikke kan skrus av.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Leif1

Og husk også på at i de fleste andre biler så har du heller ikke 400 lumske hestekrefter som er klare til å gi alt uten så mye som en lyd.
Konvertitt fra S til X

HåkonE

Dere som er mot mulighet for utkobling av ESP er vel også mot at folk i det hele tatt får lov til å kjører selv straks autopilot kan ta over 100% av kjøringen?  Til slutt sitter vi i trygge kapsler hele gjengen, og nærmeste man kommer fare er å overspise.  :D

Jeg har aldri hørt om noen som skur av slike systemer og meier ned hele familier. Men jeg har lest om mange som har tatt feil avgjørelser eller mistet helt kontroll i farlige situasjoner. Med tragisk utfall.

Forskning viser at de aller fleste mener de er bedre til å kjøre bil en gjennomsnittet (!), men å forstå rundkjøringer fordi man har 50 år som taxisjåfør er ikke det samme som å redde bilen ut av en farlig situasjon. Klarer du ikke det, risikerer man nettopp å "meie ned en familie" når uhellet faktisk er ute.

TC/ESP alene vil sjeldent være redningen når bilen mister helt kontroll. Det er en hvilepute som gjør at man kan gi unødvendig mye gass i svingene uten at bilen straffer deg, og sikkert redde deg når bilen mister litt kontroll. Skal man trene med denne elektronikken aktivert må man virkelig presse bilen (=høyere fart). Det kan straffe seg. Viktig å huske på at disse systemene endrer ikke grunnleggende fysikk selv om de er kommet for å bli av en god grunn.

Selv syntes jeg ikke billige argumenter om hvem som har flest år med førerkort er spesielt relevant i en slik debatt. I så fall slår min mor dere alle. ;)  En 20 åring som har drevet med bilsport noen år vil nok utmanøvrere oss alle i en farlig situasjon. Ta noen timer på bane. Evn. begynn med bilsimulatorer. Da lærer man mye om hvordan biler oppfører seg, både med og uten ESP.

Selv ønsker jeg at min (!) egen bil med mulighet for å koble elektronikk ut (slik mange produsenter med viten og vilje leverer bilene med). Så kan de som vil trene på bane, kjøre aktivt eller leke under kontrollerte forhold gjøre det. Og de som ikke bryr seg om sånt la det være aktivert. Jeg vet i alle fall med meg selv hvilken av disse to gruppene jeg helst ville møte på veien når det først var stor fare for en ulykke.

Krishell

Sitat fra: sigurdi på torsdag 01. januar 2015, klokken 17:18
ESP er en del av sikkerhets utstyret, som er innført pga det har vist seg å redde liv i trafikken.
Helt riktig at dette ikke kan skrus av
prøv biler med ESP og tilhenger.  Det er ikke få tilhengere som har blitt "skutt" ut, fordi bilen bremser opp til en perfekt skrens.
Har selv en xc70 hvor jeg ikke kan skru av ESP. Livsfarlig bil hvis man ikke kjører pent på vinteren. Det er ikke som Honda sitt(det beste jeg til dags har prøvd). Jeg kan skjønne de av dere som ikke har full kontroll på bilen. Veldig bra hjelpemiddel. Men i en del situasjoner ved "hurtig" kjøring om vinteren må slikt av.. spesielt nå som en del folk får biler som også vil dra foran.

teslaz

Oki, er det ikka da bedre å kjøpe en bil der dere kan slå av ESP og ikke TMS.
Jeg bare lurer............
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Dennis

Sitat fra: Haknys på torsdag 01. januar 2015, klokken 18:21
Dere som er mot mulighet for utkobling av ESP er vel også mot at folk i det hele tatt får lov til å kjører selv straks autopilot kan ta over 100% av kjøringen?  Til slutt sitter vi i trygge kapsler hele gjengen, og nærmeste man kommer fare er å overspise.  :D

Jeg har aldri hørt om noen som skur av slike systemer og meier ned hele familier. Men jeg har lest om mange som har tatt feil avgjørelser eller mistet helt kontroll i farlige situasjoner. Med tragisk utfall.

Forskning viser at de aller fleste mener de er bedre til å kjøre bil en gjennomsnittet (!), men å forstå rundkjøringer fordi man har 50 år som taxisjåfør er ikke det samme som å redde bilen ut av en farlig situasjon. Klarer du ikke det, risikerer man nettopp å "meie ned en familie" når uhellet faktisk er ute.

TC/ESP alene vil sjeldent være redningen når bilen mister helt kontroll. Det er en hvilepute som gjør at man kan gi unødvendig mye gass i svingene uten at bilen straffer deg, og sikkert redde deg når bilen mister litt kontroll. Skal man trene med denne elektronikken aktivert må man virkelig presse bilen (=høyere fart). Det kan straffe seg. Viktig å huske på at disse systemene endrer ikke grunnleggende fysikk selv om de er kommet for å bli av en god grunn.

Selv syntes jeg ikke billige argumenter om hvem som har flest år med førerkort er spesielt relevant i en slik debatt. I så fall slår min mor dere alle. ;)  En 20 åring som har drevet med bilsport noen år vil nok utmanøvrere oss alle i en farlig situasjon. Ta noen timer på bane. Evn. begynn med bilsimulatorer. Da lærer man mye om hvordan biler oppfører seg, både med og uten ESP.

Selv ønsker jeg at min (!) egen bil med mulighet for å koble elektronikk ut (slik mange produsenter med viten og vilje leverer bilene med). Så kan de som vil trene på bane, kjøre aktivt eller leke under kontrollerte forhold gjøre det. Og de som ikke bryr seg om sånt la det være aktivert. Jeg vet i alle fall med meg selv hvilken av disse to gruppene jeg helst ville møte på veien når det først var stor fare for en ulykke.

Veldig enig i det du skriver der :)

Angående unge i bilkjøring rent teknisk er nok mange bedre enn mange sjåfører som er langt oppi årene som reagerer tregere. Selv om de har erfaring, så hjelper det i hovedsak på å ikke havne i situasjonen til å begynne med, men er man først der gjør ofte en yngre sjåfør det bedre som har syn og mye raskere motorikk.

Brain Games på National geographic hadde et program om det hvor de testet de eldre mot de ynge i en hinderløye med bil. Der var det mange plutselige ting som skjedde og alle de unge taklet løypa og bilen bedre enn de gamle selv om de hadde kjørt bil i mange tiår.

pgi

..merkelig da at ikke det er billigere bilforsikring for yngre sjåfører...

boppus

Det dør én million i trafikken, hvert år. Hvor mange hardt skadde? Vanvittig. Derfor blir det forbud mot å kjøre selv i fremtiden.
I mellomtiden, behold ESP på.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Dennis på torsdag 01. januar 2015, klokken 18:55
Brain Games på National geographic hadde et program om det hvor de testet de eldre mot de ynge i en hinderløye med bil. Der var det mange plutselige ting som skjedde og alle de unge taklet løypa og bilen bedre enn de gamle selv om de hadde kjørt bil i mange tiår.
Yngre vinner på to ting:
Raskere respons
Mot

Eldre vinner på erfaring. Dvs. eldre har langt lavere sannsynlighet for å sette seg i situasjonen som yngre muligens lettere kommer seg ut av.

Jeg er en mye flinkere sjåfør nå enn da jeg tok lappen for 12 år siden. Det viktigste er ikke at jeg er blitt teknisk flinkere, men at jeg lagrer et stadig større mulige scenarier/potensielle farer i bakhodet som kverner når jeg kjører.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Krishell

Sitat fra: pgi på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:36
forskjell på å komme unna farlige situasjoner og være en del av dem. unge mennesker gjør dårlige avgjørelser også..

Dennis

Var akkurat det jeg prøvde å få fram i innlegget i teksten jeg skrev over. At når man er eldre så har man mye mindre sjangse for å sette seg i en farlig situasjon ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Dennis på torsdag 01. januar 2015, klokken 20:01
Var akkurat det jeg prøvde å få fram i innlegget i teksten jeg skrev over. At når man er eldre så har man mye mindre sjangse for å sette seg i en farlig situasjon ;)
Hmm. Leste innlegget ditt en gang til nå, og ser nå at posten min egentlig bare blir en gjentakelse. Leste nok for fort første gang :)

For øvrig - i dag kjørte jeg hjem fra hyttetur i Tvedestrand. Minusgrader og snø hadde blitt til holke og plussgrader. Fra hytta opp til veien er det noen hundre meter med svingete oppoverbakke. Der var det blank is med vann. Merket godt at det var glatt der ja, men kom rett opp med piggfrie Nokian R2 og rwd  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: Krishell på torsdag 01. januar 2015, klokken 20:01
Sitat fra: pgi på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:36
forskjell på å komme unna farlige situasjoner og være en del av dem. unge mennesker gjør dårlige avgjørelser også..
Ja. Det er 30 år siden jeg sist var innblandet i et trafikkuhell.  Da var jeg 20.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA