Hovedmeny

ESP

Startet av amund, mandag 29. desember 2014, klokken 23:21

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Dennis på tirsdag 30. desember 2014, klokken 13:35
Håper jeg slipper å møte de som aldri har kjørt bil uten ESP. Folk som aldri har testen en bil på glatta og som bare stoler på ESP, lukker øya og slipper rattet hvis bilen får litt sleng er nå mye farligere enn de som ønsker å leke seg litt på en parkeringsplass og som faktisk kan kontrollere bilen skulle det oppstå en situasjon.

Burde vært krav med kjøring på isbane og faktisk kontrollere en bil i sleng som en del av kjøreopplæringen. (Snakker da ikke om det dårlige opplegget som er idag med glattkjøring hos naf) Både gøy og lærerikt å vite hvordan man skal kontrollere bilen.
Selv kjører jeg nesten årlig på isbanen i Sigdal, og det kommer til å bli en kjip opplevelse med P85D hvis det viser seg at man ikke kan skru av det møkka ESP systemet og kommer til å angre enda mer på at jeg solgte Subaru sti'en jeg hadde hvis jeg ikke får ha det noe gøy med den nye bilen.

Tror det var her jeg leste om en som skrev at bilen var så bra på vinteren, kom frem over alt og ESPen jobbet i bakgrunnen hele tiden. Når ESPen trer i kraft så har man passert den trygge grensen og man har ikke lenger full kontroll. Har hatt ESP på de 5-6 siste bilene og det er sjelden jeg ikke minst holder fartsgrensen på vinteren også, det er uhyre sjelden ESP slår inn på vanlig kjøring med de bilene jeg har hatt. Men har dog opplevd noen ganger på ion at ESP slår inn når det blåser skikkelig.

jazzwheel

Problemet kan vel nettopp være at folk tror at ESP aldri slår inn og at de har kontroll over bilen, men så gjør den det faktisk støtt. Når man ikke kan skru den av så har man ingen referanse å forholde seg til.

Jeg ser at TC jobber omtrent konstant når man kjører på glatta og det er ikke så lett å få med seg hvis man ikke nistirrer i displayet siden den fungerer så elegant på Teslaen. ESP'en kommer på tvert hvis du kjører i en rundkjøring og det er glatt. Jeg skulle gjerne testet helt uten for å vite hvordan bilen egentlig oppførte seg.

Når man skrur av TC er det tydelig at ESP har annen threshold - det er fullt mulig å kjøre av veien da.

jkirkebo

Selv kjører jeg nesten årlig på isbanen i Sigdal, og det kommer til å bli en kjip opplevelse med P85D hvis det viser seg at man ikke kan skru av det møkka ESP systemet og kommer til å angre enda mer på at jeg solgte Subaru sti'en jeg hadde hvis jeg ikke får ha det noe gøy med den nye bilen.

Hvis du finner ut hvor rattvinkelsensoren sitter er det bare å nappe ut kontakten til den. Min gikk i stykker (kommunikasjonsfeil) og da fikk jeg "stability control disabled" i skjermen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Dennis

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:14

Hvis du finner ut hvor rattvinkelsensoren sitter er det bare å nappe ut kontakten til den. Min gikk i stykker (kommunikasjonsfeil) og da fikk jeg "stability control disabled" i skjermen.

Takk for tipset :)
Regner med at man også kan nappe en av de nevnte sikringene for å deaktivere når man skal ha det gøy på feks isbanekjøring.

Forstår at flere bilfabrikanter ikke ønsker at alle skal kunne skru av de systemene, men på de aller fleste kan man likevel skru det av ved feks å holde inne ESP knappen i 10 sek eller andre knappe kombinasjoner. For de som vil skru det av får det aldri deaktivert på et vis uansett :P

jazzwheel

Fra tidligere burnoutvideoer så sier folk at servo, ABS ++ også forsvinner når man tar ESP sikringa så det blir ikke helt optimalt...

Det med rattvinkelsensor var interessant :)

Lokführer

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:44
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:47
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:11
Spørsmålet kom opp når Musk var i Oslo.
Virket ikke som at det var så aktuelt at det skulle bli mulig.
Personlig synes jeg det er helt ok. Hvis muligheten er der kommer det før eller senere en bil skliende på veien og møter en barnefamilie i en Miev...
Det normale er å skru av esp når man er i trygge omgivelser, ikke på veier med møtende trafikk. Et resultat av å øve seg på slik kjøring er at man kan mestre en farlig situasjon når den først oppstår.

Men mestrer du ikke farlige situasjoner bedre hvis du har trent med samme forutsetninger, dvs. ESP på?
Jo, men det er riktig. Men det er snakk om å kjenne bilen, føle på grenser, se hva som skjer om atte dersom. Jeg har prøvd/lekt både med og uten esp.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 30. desember 2014, klokken 13:21
Det er ikke noe problem å ha det litt gøy og dra av veien med denne bilen hvis man skrur av TC. Siden den har åpen diff blir det ikke den helt store driftingbilen uansett.

Stemmer det at man på D ikke kan skru av TC heller? Kan forsåvidt skjønne det siden hjulspinn på alle fire er hakket farligere enn på to hjul.
Den har en knapp som er for å komme seg løs fra gjørme, snø og is dersom bilen ikke lystrer. De har nok bare gitt knappen et annet navn enn tracktion control.

Krishell

Bilen har åpen diff. De tar fort kvelden hvis man "ofte" får mer hjulspinn på et hjul. BMW Mercedes og Volvo eiere vet dette alt for godt. Får man montert inn en type sperre så vil det være en annen sak. Men det skjer neppe... 

jazzwheel

Med Tesla sin byggekvalitet på resten av drivverket så er det nesten rart det ikke har skjedd alt.

For hva vi vet så er dette en av de rare lydene :)

amund

Sitat fra: Krishell på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:34
Bilen har åpen diff. De tar fort kvelden hvis man "ofte" får mer hjulspinn på et hjul. BMW Mercedes og Volvo eiere vet dette alt for godt. Får man montert inn en type sperre så vil det være en annen sak. Men det skjer neppe...

Saleen har laget diffbrems. Og de er på randen av konkurs har jeg lest, opphørssalg?  :) Men de har vel muligens også byttet utveksling... det er jeg ikke fullt så interessert i tror jeg.

Jeg får vente et par-tre år før jeg lager Norweld-diff!  :P
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Lokführer

Er den bedre enn esab-sperra?

Krishell

Får nok differ med brems som passer inn. Ellers er det ikke så dyrt å bestille med spesielle splines. Jeg tror sveiset diff vil spise stikkaksler kjappere enn Tesla klarer å levere :D 

sigurdi

Synest å ha lest at grunnen til at ESP ikke kan skrus av, på nyere biler er EU krav.
Finner kravet om at ESP ble "påbutt" fra 01.11.14 på personbiler solgt i EU, men ikke om det er krav om at det ikke skal være mulig å skru av. Var anbefalt fra 2011 og NCAP har hatt det som krav for 5 stjerner en god stund. 

http://www.automotive-technology.co.uk/?p=2263
Horten
Model X90D (18.03.17)

amund

Har lagt til linje 136 i dette skjemaet, oppfordrer alle som ønsker mulighet til å koble ut ESP til å føre på navnet sitt, så kanskje det blir noe 'traction'... eller helst 'lack thereof'.  :D

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Am0W2mqUTtavdEZuYjFBU1VEMGEzVDJjdTBxc295b0E#gid=0
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

turfsurf

Sitat fra: Brede på tirsdag 30. desember 2014, klokken 13:01
Når 18-19 åringene kaprer disse bilene om 10 år så skal jeg prise meg lykkelig om Tesla har klart å beskytte ESP så godt som mulig..

Helt enig i dette. Det er ikke noe behov for å lære bilen å kjenne uten ESP. Når du kjører på vei skal ESP alltid være på uansett, og det du skal kunne håndtere er bilen med ESP aktivert. Som faktisk er ganske annerledes enn en bil uten ESP aktivt.

Er det mulig å deaktivere ESP, så vil en eller annen dust som tror han er den nye Petter Solberg før eller senere meie ned en familie. De som har lyst å kjøre rally kan enten gjøre andre inngrep eller kjøpe egen bil for det.

TC er noe helt annet, og kan være nyttig å deaktivere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA