Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler kan sprenge nettet?

Startet av Fiffik78, fredag 16. januar 2015, klokken 18:58

« forrige - neste »

Fiffik78

Etter en langtur nå kikket jeg over bilen og så til min store overraskelse at panseret hadde fått tre hakk og et område hvor lakken så ut til å ha skallet av. Alt skyldes nok steinsprut, men hvor elendig lakk har denne bilen egentlig? Mulig jeg forventer for mye, men etter 7000 km forventer jeg kanskje at laken skal tåle svært normal kjøring på asfaltveier?

Har vært interessant å hørt om deres erfaringer med evt skader eller om noen kunne sjekke sine respektive panser?
Outlander PHEV 2014

RAOlsen

Oppdaget det samme når jeg vasket og polerte bilen den 23/12, midt på panseret har lakken blitt slått av på et område på ca 1×1mm.
Har hatt steisprutskader på andre biler men alltid lengre framme på panseret.

diax

Jeg har også et par flak som resultat av steinsprut. En kollega har vært inne med sin bil og fikk dekket dette
som reklamasjon. Forhandleren har eget oppretterverksted og verksmesteren der kunne meddele at orginallakken
til Mitsubishi er forholdsvis dårlig, og at det er vanlig at små flak løsner.

Jeg leaser min PHEV og tankene er å ta ut en ny PHEV (forhåpentligvis med utseende som Concept S) når denne leieperioden er ferdig. Kommer det da regning på disse steinsprutene så ender nok kundeforholdet der dessverre.

erik e

Ta det så fort som mulig og ikke godta at det bare er "steinsprut". 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

fstromsv

Gjorde DITEC behandling på min før levering.  Får håpe det gjør at slike problemer ungås.

Fiffik78

Var innom Bil Forum i dag, men de hadde ikke tid til å se på. En forhandler jeg er meget lite imponert av. Sendte en lang e-post med bilder og spurte om de virkelig vedkjente seg en slik kvalitet.

To be continued. Her kan de skaffe seg noen skikkelige + eller - poeng, vi får se hva de velger.
Outlander PHEV 2014

diax

Sitat fra: Fiffik78 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:09
Var innom Bil Forum i dag, men de hadde ikke tid til å se på. En forhandler jeg er meget lite imponert av. Sendte en lang e-post med bilder og spurte om de virkelig vedkjente seg en slik kvalitet.

To be continued. Her kan de skaffe seg noen skikkelige + eller - poeng, vi får se hva de velger.

Blir spennende å følge denne....

RAOlsen

Tror vi bør få en oversikt over fargene, lakkvaliteten kan variere fra farge til farge.

Min er sort.
Jeg har lest litt på et engelsk forum og der er det også en som rapporterer at den sorte er "on the soft side"

diax

Jeg har Titanium Grey. Jeg skal ha min på førstegangsservice i mars. Kommer til å ta det opp da.

bluefox

Sitat fra: Fiffik78 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:09
Sendte en lang e-post med bilder og spurte om de virkelig vedkjente seg en slik kvalitet.
Kan vi få se på bildene?

Fiffik78

Tja, da har jeg vært hos forhandler og de skulle sende inn saken som en reklamasjon. Dog, de har gjort dette før og ikke fått noe godkjent sentralt fra Mitsubishi. Samtidig mente han at dette var av drøyere karakter enn han har sett tidligere så vi får bare se.

Mer sjokkerende er lakktykkelen. På gamle Passaten min var det 120um minimum, 140-150 flere steder. På panseret!! på denne bilen var det et snitt på 75, 71 på tynneste og 80 på det meste. Forhandler virket noe brydd over problematikken for å si det forsiktig.

Jeg digger bilen, men hadde aldri kjøpt den dersom jeg visste lakken var så tynn og dårlig. Vi får se hva dem svarer, men det er jo helt uakseptabelt om jeg skal måtte lakke om panseret på en ny bil etter seks måneder, da snakker man et produkt som er uegnet for de forholdene den selges etter så jeg har tenkt til å dra denne saken langt.

Han nevnte at Mitsu har hatt litt problemer med lakk som ikke fester ordentlig og dermed flaker av, ihvertfall en av steinsprutene hadde løsnet så mye rundt innslaget at det kunne være i den kategorien.

Dette er forbi irriterende. Og jeg som kjøpte hvit da jeg antok at det ville skjule småplukk i lakken..
Outlander PHEV 2014

Mr.Zero

På min Citroen elbil made by Mitsubishi, har jeg målt lakktykkelse under 40 my..! Det lar seg omtrent ikke legge på iflg lakkerere. Etter ca 2 år ble det rust nederst på døra - noe Citroen dekket uten spørsmål. Med en lakkgaranti på 3 år, må jeg si meg skeptisk. Både Peugeot og Citroen har egne modeller basert på ASX og Outlander. Dessverre har disse japanproduserte "franske" bilene jeg har kikket på hatt en god del steinsprut - hvor det har vært rustangrep i de fleste. Bakluker er det også mye rustutbedringer på. Dette er garantisaker. Andre franske biler - produsert i Frankrike - har ikke nevneverdige problemer med rust, så det er klart at både stålkvalitet, grunning og lakk er forskjellig fra japanproduserte biler.
Skal en unngå rustskader grunnet steinsprut / lakkskader, må en altså vaske ofte og se nøye over bilen. Enhver steinsprut må tettes snarest med lakk. Understellsbehandling bør også vurderes om det ikke gjøres av importør. Trillingene ruster for øvrig under før bilen kommer til første lyskryss - dog er dette på understellskomponenter og ikke på selve karosseriet.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Fiffik78

Da bekoster Mitsubishi omlakkering av panseret :) Forhandler hjalp nok godt til. Dette gjorde definitivt underverker for min tillit til merket og fremtidig kundeforhold, bilen er jo super minus mine lakkproblemer.

Vedlagt er to bilder. Det er uten tvil steinsprut som er utløser, men lakkes har også flasset av i et vesentlig større område enn innslaget har vært, sånn skal det ikke være.
Outlander PHEV 2014

Fiffik78

Og da var bilen tilbake igjen. Etter fire dager med en Colt med manuelt gir, utslitt clutch og det meste annet defekt var dette ren lykke. Litt for dårlig lys til å gå over og sjekke ordentlig, men satser på at de har lagt tjukt på nå.
Outlander PHEV 2014

RAOlsen

Har vasket bilen jevnlig igjennom vinteren, ca hver 2 uke, polerte ved juletider samt for 3 uker siden.
Etter dagens vask viser det seg at det har kommet flere avskallinger på panseret etter forrige vask og det betenkelige er at det virker som om lakken slår av i et større område enn hva det burde ha gjort.
Også på sidene, spesielt på førersiden finner jeg avskalling.

Virkelig elendig lakk på denne bilen,
Tror jeg stikker innom et lokalt lakkeringsverksted og får gjort en tykkelsesmåling før jeg stikker til forhandler.
sjekk godt under vårpussen folkens.

Forøvrig, min er sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA