Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av kvolle6, fredag 16. januar 2015, klokken 17:10

« forrige - neste »

Ebola

Sitat fra: TM på søndag 15. februar 2015, klokken 19:13
Sitat fra: kvolle6 på søndag 15. februar 2015, klokken 16:58
B53 burde vært standard, og blir det vel etter hvert. Dersom du ser på det som sikkerhetsutstyr er det vel greitt, men jeg ønsket ikke å betale mer for pipelyd utenfor vogna.
jeg oppfatter fotgjengervarsling som viktig sikkerhetsutstyr i en EL-bil og det burde vært standarditstyr fra fabrikk. I det minste burde den norske importøren ta dette med i pakken med norsk standard-utstyr. Selv Renault Zoe som er en rimelig bil har dette som standard.

Dette er jeg helt enig i. Er nok få som velger dette da det koster ekstra. Hvis man sammenligner Norsk prisliste opp mot den Tyske, er det mange ting som er NS (norsk standard) som er ekstrautstyr i Tyskland. B53 burde vært NS, evt et tilvalg uten pristillegg
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

Softblue

Av hensyn til barn, dyr, syklister osv, så tør ikke jeg bestille uten B53 kjøretøyvarsler. En elbil triller veldig stille hvis det er andre kamuflerende lyder i nærheten, f.eks fra andre fossilbiler. Det er en liten pris å betale om man kan ungå en ulykke. Rart at BOS i det hele tatt tør å selge biler uten dette utstyret.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

JonArne

Hei,
Ny i forumet! Mye nyttig info. Har nylig bestilt meg en B-Electric. Valget sto mellom en e-Golf og denne, men tenkte langsiktig da B-Electric har større plass og passer mer som en familiebil.

Tilleggsutstyr:
787 Mountain Grey Metallic
111 Kunstskinn - Sort
U62 Lys og Siktpakke
235 Aktiv Parkeringsassistent
614 Bi-xenon frontlykter
857 Farge display, 8" skjerm
P58 Range Plus
04R 18" Lettmetalfelg (multieikedesign)
B50 Radarstyrt rekuperative bremsesystem

*Vurderer å legge til B53 kjøretøyvarsler - Tenkte ikke så mye over det før jeg leste det her.
*04R -18" Lettmetalfelg - Enten fin å se på eller harry, noen som tror denne kan gå litt utover rekkevidden?
*Fikk et lite tips av en annen forhandler om å ta med en Veggboks(Må ha 400V og lader da på 2,4t v/tomt batteri) Flere som har valgt dette? 6900 mva fritt (fikk ikke helt med meg merke)

Noe annet som er et must jeg bør ha med? Endringsfrys 25/2

Softblue

#18
Hei JonArne.
537 Digital radio DAB+ burde man ha med, en bil uten lyd i radioen når FM-båndet tas ned er lite salgbar.
DAB+ har dessuten flere radiokanaler. Men jeg skjønner ikke er kompatibelt med P58 Range Plus, som er litt klønete fra MB. Jeg har i utgangspunktet ikke bruk for den ekstra rekkevidden da jeg kjører 50-70 km pr. dag, og hvis mye bruk av Range Plus vil redusere rekkevidden av batteriet, hvor går skjæringspunktet når Range Plus vil få lavere rekkevidde enn et ordinært batteri? Hadde man istedet kunne valgt et større batteri, så hadde dette vært en "no-brainer".
En annen ting med Range Plus er hvor lang tid vil det ta å toppe batteriet med de ekstra 3 milene? Jeg har hørt at el-bilbatteier lader raskt til 80% og deretter saktere til 100%. Er det noen som har undersøkt ekstra ladetid for Range Plus?
Og B53 kjøretøyvarsler, tror man angrer at man ikke spanderte de 900 kronene om man kjører på et eller annet.
Jeg beholder stoffsetene i stedet for kunstskinn eller skinn fordi jeg er usikker på varme/ac i en elektrisk bil. Stoffseter blir hverken varme eller kalde.
Hvis du skal ha ladestasjonen (på bildene ser det ut som en KEBA) som trekker 11KW, så må du ha 400v TN-nett hjemme. I tillegg må kursen være 3fase 16Ampere (16A/3). Dette er en semihurtig lader. Så mitt råd er å sjekke med en elektriker i god tid i tilfelle du må oppgradere strømnettet ditt. Det er mulig du kan utnytte den på lavere effekt, men da faller kanskje nytten bort.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

dundun

Jeg endret nylig min bestilling fra DAB+ til RangePlus. Tror mangelen på range-pakka vil være et større minus enn mangelen på dab ved videresalg. Fler og fler bruker telefon og streaming heller enn radio, og denne trenden vil nok bare fortsette. Dessuten er det lett å ettermontere dab (tredjepart), men uten range får man det aldri.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Ebola

#20
Range plus pakken inkluderer jo mørk tonede ruter med varmeisolert glass, oppvarmet frontrute og utvidet isolering. Selve Range Plus funksjonen er nok bare et annet bryterpanel under radio, og en software. Så muligheten er nok stor for at man kan bestille bilen med DAB radio for og så "ettermontere" Range Plus funksjonen. Batteripakken i bilen er jo lik, så dette er garantert bare softwarebasert. Sjekket forøvrig prisen på den orignale DAB tuneren, 13000kr!!!. Bryterpanelet og koding er nok rimligere. Har selv bestillt Range plus da jeg ønsket tonede ruter. Min plan var og montere original DAB tuner med uoriginal antenne, men da jeg så prisen ble jeg usikker :)
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

kvolle6

Klarer ikke helt å følge deg her Ebola. Det er lett å "ettermontere" DAB(+) som er integrert med den orginale Audio20-enheten. Faktisk er det billigere enn den orginale DAB(+) opsjonen også (NOK 3850?). Jeg bestilte ettermontert DAB-løsning sammen med bilen, som BOS skal installere før jeg får bilen. Dersom du vil ettermontere Range +, hele pakken, så er det litt av en jobb: Isoleringskit i tak ++, oppvarmet frontrute + SW og bryter + ledninger. Den opsjonen som koster 6800 ca nå, vil bli betydelig dyrere senere, det må den bli. Om du bare skal ha SW&bryter så ser vel det litt rart ut ved videresalg - noe midt i mellom?

Usikker på hvilken antenneløsning det blir på min ettermonterte DAB, jeg ønsker en funksjonell løsning med minst mulig synlig krimskrams. Ble enig med BOS om at vi tar disse detaljene når det nærmer seg levering, det er flere muligheter ifølge selger og det tekniske teamet.

Ebola

#22
Ettermontert Dab løsning fungerer jo greit, men desverre ikke like bra som originalt. Forsøkte forskjellige løsninger på min nåværende c-klasse, men endte til slutt opp på originalt. Dersom man man bestiller bilen med range plus pakke og vil ha den originale dab tuneren, så koster denne 13000,- for bare delen. Montering samt koding/programmering kommer i tillegg. Det jeg mente i mitt forrige innlegg var at det sannsynligvis ikke er noe problem og ettermontere range plus, så tenkte jeg kun på økningen av selve batterikapasiteten ikke alt det andre man får med i pakken. Skal man i tilegg ha ruter med varmeisolert glass og oppvarmet rute samt utvidet isolering, så koster dette en formue. Bryterpanel og programmering derimot er nok kun småpenger. Blir da ikke en fullverdig løsning men kun økt batterikapasitet.

Blir spennende og så hva slags løsninger som velges. B-klassen leveres jo med en helt ny telematikkgenerasjon (NTG 5.0, Samme som ny S og C-klasse) er lite "aftermarket" komponenter til disse ennå. Jeg har forsøkt MediaDab tidligere. Dette er den beste uoriginale løsningen jeg har sett hittil. Denne kobles på bilens Can-Bus. Dette gjør at man får opp all info i radioen og instrument og bruker knappene på rattet for og bytte mellom kanaler, som blir mest mulig originalt.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

Softblue

En selger jeg snakket med sa det var "nettopriser" på B-klasse? Altså ingen rabatt?
Virket ikke spesiellt interessert i å selge, så jeg tuslet ut døra i retning VAG/Møller.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Softblue på tirsdag 24. februar 2015, klokken 08:34
En selger jeg snakket med sa det var "nettopriser" på B-klasse? Altså ingen rabatt?
Virket ikke spesiellt interessert i å selge, så jeg tuslet ut døra i retning VAG/Møller.
Det samme sa Nissan forhandlerene da Leaf ble lansert. Senere har det vært flere prisreduksjoner og rabatter etterhvert som det ble konkurranse. Men MB har kanskje ingen ambisjoner om å selge I volum av B-electric?
Og kanskje det faktisk stemmer ?? Kun de som har stor avanse som kan gi rabatter.

dundun

Jeg fikk ingen rabatt på bilen iallfall, kun på hjulene. Regner med det endrer seg når de faktisk må prøve å selge, men nå selger den seg selv.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Ebola

Tror det er veldig lite avanse på b-electric. Mener selger sa til meg at ansatte får 5% importørstøtte ved kjøp av bil.
I tilegg er bilen kraftig nedpriset for og kunne konkurrere i elbilmarkedet. I Norge starter bilen på 277500kr. Det inkluderer da kode B51 (tirefit), B90 (kominert ladekabel mode 2 og 3), 475 (dekktrykksensorer), 873 (varmeseter), 942 (bagasjeromspakke), U10 (automatisk dekativering av passasjerairbag). I Tyskland starter bilen på 284000kr (uten tysk moms) da må man også legge på alt utstyret nevnt over.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

kvolle6

Jeg fikk 4% avslag via en avtale firmaet jeg jobber i har med BoS. Normalt skulle det vært 8% (fossilrabatt) men 4 er verdt å ta med seg. Anbefaler alle å sjekke om de er berettiget til noe tilsvarende.....

Olar0701

Litt å gå på har de nok - jeg fikk 4% rabatt og det uten firmarabatt. Ergo, man bør ikke gi seg uten litt pruting.

kvolle6

Hot of the Press: BOS har bekreftet i dag at det vil bli mulig å bestille Range-Plus fremover sammen med DAB+, hvilket vil si at varmetråder i frontrute må bli opsjon på Range-Plus, siden disse er hindringen i dag.

I tillegg er det bekreftet at Norge vil få App og Com-modul (ConnectMe), og dette vil kunne ettermontertes i allerede leverte biler. Når og hvordan visste de ikke.

Dette er vel et par steg i riktig retning?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA