Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Program for EV2009

Startet av elektrolux, onsdag 15. april 2009, klokken 23:20

« forrige - neste »

elektrolux

I følge dette: http://www.ssb.no/emner/01/03/10/rapp_200849/rapp_200849.pdf

er bruk av elektrisk jernbane havlparten så energikrevende som bruk av dieseldreven personbil.

Bilene våre ( Think Classic og PSA ) har energi tilsvarende 1 liter bensin/diesel etter fullading.

Det gir oss omtrent 8 mils rekkevidde, mens 1 liter bensin/diesel gir ca. 1,5 mils rekkevidde på en typisk fossilbil. Dermed blir elbilen 4-5 ganger mindre energikrevende enn en fossilbil.

Hadde SSB tatt med Elbiler i denne statistikken ville vi m.a.o. kommet dobbelt så godt ut som elektriske tog.

Moralen blir da: Kutt ut offentlig transport, og bruk elbil.

Når det er sagt, så finnes enda mindre energikrevende transportmidler. Vectrix'en min bruker 1 kwh/mil mot Thinken og PSA bilenes 2 kwh/mil.

EVT scooteren bruker havlparten av dette igjen med 0,5 kwh / mil, og jeg er sikker på at Pearbear snart opplyser oss hva Elsyklene bruker.

Det som hadde vært interresant å vite er om det finnes noe framkomstmiddler som er mindre energikrevende enn en trøsykkel. Kroppen må jo produsere energien for å drive pedalene. Vil bruk av Elsykkel kunne redusere spisebehovet mer enn den selv forbruker av energi til framdrift.?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Vi har nokså gode samvittighet vi.
Elektriske busser bør kunne slår oss i energi forbruk men da må de være fullastet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. mars 2009, klokken 10:22
Bilene våre ( Think Classic og PSA ) har energi tilsvarende 1 liter bensin/diesel etter fullading.
Jeg pleier å si 1,5 liter bensin, da har jeg tatt med noe av tapet i laderen. Det er ihvertfall ikke å overdrive.

Ifølge Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
inneholder bensin 9.67 kWh/l, men dette varierer litt etter oktantall og etanolinnhold (bensinselskapene kan blande inn inntil 5% etanol uten å oppgi det).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA