Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Tesla65, torsdag 15. januar 2015, klokken 16:55

« forrige - neste »

Råde

PTC er en varmekolbe som varmer opp væsken som varmeapparatet bruker til oppvarming av liften som blåses i kupeen (puh). Les mer her:

http://www.eberspaecher.jp/nc/en/press/individual-view/article/heat-and-range-volkswagen-e-golf-uses-ptc-solution-from-eberspaecher-catem/8876.html

Drivlinjen har ikke noe med dette å gjøre. Varmepumpen varmer opp det samme vannet. Hvordan? Tja. Der sluttet mine tekniske kunnskaper. Kan du finne noe her:

https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/1091571/ViaVision_2014_March.pdF
e-Golf | X75D

GreenBeHH

Det er ikke uten grunn at Volkswagen jobber med å få integrert varmepumpen i eGolf.  Dette er en komplisert sak med mange ventiler, slanger og andre deler som skal fungere sammen med el-drivverket sitt kjølebehov.  På Renault Zoe forumet er det vist en skisse på samme system (meget komplisert ssystem).
Varmepumpe teknologien er enkelt (?) forklart her http://ungenergi.no/miljovennlig-teknologi/varmepumpe/
Det som er usikkert er om det er et PTC element i tillegg, for å få enda raskere varme i starten.  Da vil det være tre varmekilder som skal spille sammen 1: drivverkets kjøling/varme 2: PTC (elkolbe) 3: varmepumpe.
Hvis ikke varmepumpen har funksjon inn mot varme/kjøling av batteriet så har denne kun verdi for oppvarming av kupeen, og da i temperatur området -15 til +15 grader ute.  Kjører en med varme helt av så vil eGolf med og uten varmepumpe ha nøyaktig samme rekkevidde.  Noen har vist en god skisse på dette forumet.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Ohm

Tror ikke vp varmer vannet, i hvert fall ikke på leaf og i3. Mulig det er anderledes på eGolf. På de andre bilene med vp kommer varmen fra kondensateren til aircondition kjørt i revers slik som varmepumpa i stua. Alle biler med aircondition har også potensielt varmepumpe, men man får ikke snudd prosessen til å kjøle ute/varme inne i bilen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Bigmac

Ok, det var interessant. Så da lurer jeg fortsatt på om biler med VP har PTC. Noen som vet det?

Ohm

90% sikker på at den har PTC også. Ellers ville den ikke kunne gi varme når det er skikkelig kaldt. På Leaf er det begge deler. Mulig at vp i eGolf er en luft/væske pumpe. I såfall er det den eneste bilen som har det, og da er det jo ikke så rart om de har brukt et år ekstra.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:45
Tror ikke vp varmer vannet, i hvert fall ikke på leaf og i3. Mulig det er anderledes på eGolf.
Ikke lett å vite. Jeg trodde det på bakgrunn av de bildene vi så av systemet postet i en annen tråd. Alle slangene (som var ekstra på VP versjonen) koblet sammen med slanger som også eksisterer på biler uten VP. I tillegg forklaringen på utsettelsen med bl.a. "for lavt væskenivå"...
e-Golf | X75D

Ohm

Tror væskenivået gjalt selve pumpa, ikke kjølvannet. Men mulig du har rett, siden de også sier den ikke gir effekt før etter 30 min. Men slangene er vel koblet til ac anlegget, og ikke til vannvarmeregisteret. Skal stikke bortom møller å ta en titt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Bigmac

#52
Forhandleren min viste meg en info han tydeligvis hadde tilsendt fra Møller sentralt, her vises det en kurve over over økt rekkevidde VP vs PTC ved ulik temperatur. Det står også noe tekst der det bla står :"Ingen tilgang til forhåndsvarming", se vedlegg.
Dersom det virkelig stemmer begynner jeg å bl veldig skeptisk til om VP er lurt for oss som har mye småkjøring og som i tillegg ønsker oppvarmet bil før en setter seg inn (det er vel klart vi vil ha...)

Råde

Det lureriet der har vært diskutert mange ganger (men har druknet i varmepumpetråden hver gang).

Det eneste du kan lese ut av grafen er at det vil være forskjell på rekkevidde på biler med og uten varmepumpe, gitt alt annet er likt.

Det har vært en del diskusjoner om validiteten av grafen. Den kom ut leeeenge før VP var ferdig testet og godkjent, og således kan det være snakk om tidlig prototyp, kanskje så tidlig som i prototyp Golf VI eller til og med resultater fra laboratorietesting.

Du skal ikke være bekymret for forvarming. Det finnes også i VP biler, både vi carnet og gjennom e-styring på skjermen i bilen. Dette er standard på bilen og tilvalg av VP gir ikke bortfall av disse funksjonene.

Så har Lømler bil (likte det navnet litt) funnet på at en varmepumpe ikke har effekt før etter 30 min. Her er vel forumet enige om at noe er "lost in translation". Den har effekt og akkurat som andre varmepumper starter den med en gang (dog med like høyt strømforbruk i de første minuttene som vanlig varmeapparat, men dette faller ganske raskt). Det har kjørt et par importerte VP biler i Norge, og den ene brukeren har rapportert nettopp dette, hvor biler uten VP, ved samme temperatur, har hatt vesentlig høyere forbruk etter de første minuttene.

Det Møller (Lømler) mener er kanskje at man først ser effekten etter noe tids kjøring, fordi det på korte turer ikke har noe si hvor mye energi du bruker til oppvarming.

At VP kan være en fordel også ved småkjøring har det vært argumentert for her, men det er selvfølgelig ingen nødvendighet. Dog vil man nok se en effekt ved mange start/stopp og pauser uten lading imellom, da oppstartene og oppvarmingene suger energi i kaldt vær.
e-Golf | X75D

Thomas Parsli

Sitat fra: Råde på onsdag 07. januar 2015, klokken 08:33
Det lureriet der har vært diskutert mange ganger (men har druknet i varmepumpetråden hver gang).

Jeg ser en bilde, en graf og en tekst som tilsynelatene sier at "ved kjøring over 30minutter uten forvarming, er dette typisk økningn i rekkevidde" -med fire eksempler.

* Hvis noen har tolket dette til at varmepumpen ikke har effekt under 30minutter har de et problem...
* Hvis noen i Møller-systemet oversetter tysk litterlatur stiller jeg spørsmål ved kompetansenivået -for å si det mildt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bigmac

@Råde: Det var fint å få det bekreftet - jeg hadde på følelsen at dette kunne være gammel info. Se også den tyske teksten over grafen der det står "Abschätzung" som betyr anslag/estimat. Som ikke er det samme som måleverdier. Dette stemmer godt med det du skriver.

Her mener jeg VW/Møller burde kunne komme med litt bedre og mer presis info - særlig nå etter alt som har vært med VP.

Råde

Sitat fra: Bigmac på onsdag 07. januar 2015, klokken 09:21
Her mener jeg VW/Møller burde kunne komme med litt bedre og mer presis info - særlig nå etter alt som har vært med VP.
Som Thomas skriver over så er det nok et spørsmål om kompetanse (mangel av), men også et spørsmål om å selge biler...

Etter hvert som komedien om VP utspilte seg ble mange ører røde og flere skjegg og kanskje noen movember barter havnet i postkassene. Grep måtte tas og alle midler var lov for å få kunder over på VP-frie biler som kunne leveres, slik at kvoter og produksjonsplasser ble fylt.

Dette er konspirasjonsteori på ganske labert plan, men overhode ikke urealistisk. At mange selgere trodde/tror på denne infoen selv, tror jeg er riktig.

Gratulerer med å ha holdt stand overfor propagandamaskinen :)
e-Golf | X75D

lightningii


Ohm

Det ser jo bra ut. Hvor langt går den? Min eGolf uten vp viste 165 km i dag ved 1 grad, men det forsvinner for nedover når jeg begynner å kjøre. Kjørte langt i går med lavt forbruk. Hva ligger gjennomsnittsforbruket på ?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

lightningii

Jeg vet ikke enda, skal på en litt lengre tur enn de 14 km som er klokket av på den til nå av meg:-)

Sitat fra: Ohm på onsdag 07. januar 2015, klokken 15:34
Det ser jo bra ut. Hvor langt går den? Min eGolf uten vp viste 165 km i dag ved 1 grad, men det forsvinner for nedover når jeg begynner å kjøre. Kjørte langt i går med lavt forbruk. Hva ligger gjennomsnittsforbruket på ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA