Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Tesla65, torsdag 15. januar 2015, klokken 16:55

« forrige - neste »

Golfen

Skal bli spennende å se hvordan golf med varmepumpe klarer seg i vinter norge, men basert på teori fra vw og dette forumet vil jeg våge meg på følgende utsagn om e-golf med og uten varmepumpe. Ettersom dette er ren udokumentert synsing, er det åpent for å arrestere utsagnene..

Dersom behovet er 100 km på vinterføre, er dette mulig med e-golf uten varmepumpe ned til ca. -5 grader. E- golf med varmepumpe skal i teorien klare dette ned til minus 11-12 grader.  Ved denne temperaturen har e-golf uten varmepumpe en teoretisk rekkevidde på ca. 85km. Dersom e-golf med varmepumpe ikke har PTC heater, risikerer man at effekten på varmeapparatet svekkes med årene, og at noe av fordelene i kulde forsvinner med mindre man utfører service på varmepumpe med etterfylling av kjølemedie. PTC heater kan være en mer driftssikker og stabil løsning enn e-golf med varmepumpe, dette vil tiden vise. Fra minus 10 grader begynner effekten av varmepumpen på e-golf å synke, slik at den møter e golf uten varmepumpe ved ca. minus 20 grader på inntil 70 kilometers rekkevidde. E-golf med varmepumpe vil være å foretrekke for dem som synest 10-15 km ekstra rekkevidde i vinterhalvåret er viktig, og for dem som ofte opplever temperaturer på mellom -5 og -10. Er kaldere klima enn -10 vanlig bør man vurdere om e-golf har flere ulemper enn fordeler.

Alle oppgitte rekkevidder er omtrentlige og varierer med kjørestil, terreng, fart, og temperatur i kupe, antall kaldstarter, bruk av for forvarming etc. E golf uten vp som forvarmes og småkjøres vil feks. kunne ha rekkevidde lenger enn en e golf med varmepumpe som ikke forvarmes...

Ohm

#31
Synes du var vel forsiktig med rekkevidden på eGolf uten vp, men ellers er jeg ening i mye av dette.

Jeg tror jeg lett skal klare 10 mil i eGolfen min i minus 10.

Forøvrig, så kjørte jeg Tesla Roadster gjennom de kaldeste ukene i 2012. Den hadde nesten ikke varmeapparat, men rekkevidden var god. Det kom en liten lunk i midtdysene, men på beina var det iskaldt. I tillegg hadde jo bilen kalesje, med god luftig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Helt nødt til å dele denne reiseskildringen fra en langtur med en e-Golf (uten VP). Fullstendig blottet for rekkeviddeangst :)

http://agnesmatre.com/2014/12/29/vi-tok-tiden-tilbake-med-e-golf/
e-Golf | X75D

Kent

Sitat fra: Ohm på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:01
Jeg tror jeg lett skal klare 10 mil i eGolfen min i minus 10.

Lett er vel å ta litt i, men det lar seg nok gjøre i lav hastighet og med lite varme.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Plomma

Har jeg misforstått totalt når jeg har oppfattet at denne varmepumpen kun øker rekkevidden dersom man faktisk bruker varmeapparatet i bilen?
I Eco+ skrus jo klimaanlegget dessuten helt av, er dette annerledes på varmepumpegolf?

Jeg har e-Golf uten varmepumpe og kjører 70 km tur retur jobb hver dag, alltid i forvarmet bil og med Eco-modus, da er klimaanleggets funksjon redusert og uansett om gradene står på 22 eller 29 (på sterk klimaprofil) blir det ingen forskjell på temperaturen inne i bilen og ingen forskjell i strømbruk. (Dersom jeg går over i normal modus blir bilen raskt god og varm men jeg mister etpar mil på rekkevidden.)
Jeg kjører 5 av 7 mil på motorvei med cruise på 120 km/t, og dette går fint med 30 km rekkevidde igjen når jeg kommer fram til jobb i temperaturer på ned til -3 til -5.

En dag hittil har det vært -8 grader og da sank rekkevidden dramatisk, men reddet rekkevidden med å kjøre saktere, kan sikkert få enda mer ved å sette på Eco+. Men det blir jo kaldt i bilen, så det gjelder å kle seg godt :-P
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

Ohm

Det er kun snakk om økt rekkevidde ved bruk av varme og ved utetemperatur høyere enn ca minus 15-20 grader. (Dvs fra ca minus 15 til pluss 15)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Plomma

Sitat fra: Ohm på mandag 05. januar 2015, klokken 20:46
Det er kun snakk om økt rekkevidde ved bruk av varme og ved utetemperatur høyere enn ca minus 15-20 grader. (Dvs fra ca minus 15 til pluss 15)

Takk, da har jeg oppfattet riktig.
Jeg vil altså kun savne varmepumpe de dagene gradene ligger mellom minus 5 og minus 15, og kanskje måtte kompensere med lavere fart og temperatur i bilen for å komme meg mine 70 km til jobb. Blir spennende å se nå i januar og februar hvor ofte det blir.
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

moby666

Biler med VP bør vel uansett få lengre rekkevidde selv uten bruk av klimaanlegg? Bruker ikke eGolf varme til batteriet når det er kaldt?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Råde

Sitat fra: moby666 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:21
Biler med VP bør vel uansett få lengre rekkevidde selv uten bruk av klimaanlegg? Bruker ikke eGolf varme til batteriet når det er kaldt?
Nei, ingen batteriklimatisering.
e-Golf | X75D

Bigmac

Hei, jeg er ny her på forumet og har nettopp bestilt ny eGolf med VP. Etter å ha lest denne tråden må jeg inrømme at jeg lurer på om det var lurt å bestille el-bil. Jeg blir skeptisk når jeg leser at dere skriver at 22 grader er varmt, at dere kler dere som om dere skal ut, varme sokker osv. Jeg hadde igrunnen ikke tenkt å redusere komforten ved overgang til el-bil. Tvert imot; stillegående, god akselerasjon, ACC, og rask varme (behøver ikke vente på varm motor) tenkte jeg var gode greier. Tar jeg feil? Det skal sies at jeg bare kjører 8 km til jobb (en vei) pluss en del tilsvarende småkjøring på ettermiddag/kveld (ungene på aktiviteter). Og at jeg bor i Bergen der vi ikke opplever mye kulde.
Er det slik at dere ved vinterstid opplever komfort reduksjon ved overgang fra fossil til el-bil?

Ohm

Skal jeg kjøre kortere enn 10 mil, trenger jeg ikke tenke på komfort. Da er det bare å pøse på med varme. Men feks i dag, ble det 15 mil, da må jeg rasjonere. Best å ha på litt midre varme til å begynne med. Den spiser mer rekkevidde på toppladet batteri enn på feks. halvt batteri. Såvidt jeg vet, er eGolf med varmepumpe 100% identisk med eGolf uten, med unntak av selve varmepumpa. Så den går like langt om man skrur av varmen. Det er kun ved forbruk av varme at man kan få noen mil ekstra ved varmepumpe. Uansett, hadde jeg kunne fått varmepumpe da jeg kjøpte, ville jeg selvsagt bestilt det.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

siforko

Sitat fra: Bigmac på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:41
Hei, jeg er ny her på forumet og har nettopp bestilt ny eGolf med VP. Etter å ha lest denne tråden må jeg inrømme at jeg lurer på om det var lurt å bestille el-bil. Jeg blir skeptisk når jeg leser at dere skriver at 22 grader er varmt, at dere kler dere som om dere skal ut, varme sokker osv. Jeg hadde igrunnen ikke tenkt å redusere komforten ved overgang til el-bil. Tvert imot; stillegående, god akselerasjon, ACC, og rask varme (behøver ikke vente på varm motor) tenkte jeg var gode greier. Tar jeg feil? Det skal sies at jeg bare kjører 8 km til jobb (en vei) pluss en del tilsvarende småkjøring på ettermiddag/kveld (ungene på aktiviteter). Og at jeg bor i Bergen der vi ikke opplever mye kulde.
Er det slik at dere ved vinterstid opplever komfort reduksjon ved overgang fra fossil til el-bil?

Tror ikke du trenger å bekymre deg, bor også i Bergen, har E-Golf uten varme pumpe.
Den funker utmerket til mitt bruk, og med den type vinter vi stort sett har her i Bergen.
Jeg fryser ikke når jeg kjører i min elbil.
Kjøre mønsteret mitt er ikke så ulikt det du beskriver.
Kjører E-Golf FL300

Råde

Sitat fra: Bigmac på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:41
Hei, jeg er ny her på forumet og har nettopp bestilt ny eGolf med VP. Etter å ha lest denne tråden må jeg inrømme at jeg lurer på om det var lurt å bestille el-bil. Jeg blir skeptisk når jeg leser at dere skriver at 22 grader er varmt, at dere kler dere som om dere skal ut, varme sokker osv. Jeg hadde igrunnen ikke tenkt å redusere komforten ved overgang til el-bil. Tvert imot; stillegående, god akselerasjon, ACC, og rask varme (behøver ikke vente på varm motor) tenkte jeg var gode greier. Tar jeg feil? Det skal sies at jeg bare kjører 8 km til jobb (en vei) pluss en del tilsvarende småkjøring på ettermiddag/kveld (ungene på aktiviteter). Og at jeg bor i Bergen der vi ikke opplever mye kulde.
Er det slik at dere ved vinterstid opplever komfort reduksjon ved overgang fra fossil til el-bil?
Som Ohm sier så kan du med ditt beskrevne bruk se frem mot en bil som er oceaner bedre en sine fossile søsken med hensyn til alle aspekter av komfort. Du trenger ikke å få kalde føtter...
e-Golf | X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ohm på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:54
... hadde jeg kunne fått varmepumpe da jeg kjøpte, ville jeg selvsagt bestilt det.
Og hadde jeg visst at bilen min ble et halvt år forsinket med varmepumpe, hadde jeg ALDRI bestilt det.  :P
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Bigmac

Takk for alle svar.
Hva er egentlig en PTC heater?
Sitat fra: Golfen på tirsdag 30. desember 2014, klokken 12:19
Skal bli spennende å se hvordan golf med varmepumpe klarer seg i vinter norge, men basert på teori fra vw og dette forumet vil jeg våge meg på følgende utsagn om e-golf med og uten varmepumpe.... PTC heater kan være en mer driftssikker og stabil løsning enn e-golf med varmepumpe, dette vil tiden vise.
Er det noen som vet noe mer om teknisk løsning på VP; har bilene med varmepumpe i tillegg det samme elektriske varmeapparatet, eller er all varme kun laget av VPen? Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg antar VP bruker lenger tid på å starte å lage varme enn elektriske varmetråder. En anne ting jeg lurer er om VP kompressoren er drevet av en egen el. motor, eller om den er drevet av bilens drivlinje ( neppe - for da varmer den jo ikke så lenge bilen står i ro...). Hvis VP drives av drivlinjen må det vel da være konvensjonelt el varmeapparat i tillegg ellers er f.eks forvarming umulig.
Noen som vet noe om dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA