Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Tesla65, torsdag 15. januar 2015, klokken 16:55

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Ingen elbiler utenom Tesla er brukbare til regelmessig langkjøring.
Til nød en sjelden gang i blant. Skal vi si en gang hver fjerde skuddår?

Hvem er det som tør stå fram og hevde
- kjøre en time, lade 30 minutter,
- kjøre en time, lade 30 minutter,
- osv
- osv

ikke er ren tortur du får gnagsår på sjela av?

Skomaker bli ved din lest:
Bruk kortrekke elbilen din innenfor en begrenset radius.
Og finn på noe annet når du skal langt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

mihkku

#16
Hmm... Kjørte til Gudbrandsdalen med en Leaf. Stoppet bare 15min i Minnesund og 15min på Hamar. Strekningen er på 280KM, -15 og kostet meg den nette sum av 88kr t/r.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: mihkku på mandag 29. desember 2014, klokken 19:00
Hmm... Kjørte til Gudbrandsdalen med en Leaf. Stoppet bare 15min i Minnesund og 15min på Hamar. Strekningen er på 280KM, -15 og kostet meg den nette sum av 88kr t/r.
Som Leaf eier i 3 år og over 90.000km hørtes dette ikke ut til å være i nærheten av sannsynlig vinterstid (utenom kronene du kostet på dette).
Kanskje hvis du bruker "tesla minutter" på ladingen; 2x50 min ved -15 er mer sannsynlig.

eivhelle

Sitat fra: Ferry på mandag 29. desember 2014, klokken 13:01
Hvis batteriet ikke kan ta i mot strømmen fra regen, så blir regen svakere. Energien har ingen annen vei å gå. Det er enten inn på batteriet eller mindre regen.
Hvis batteriet har høyere indre motstand i kulda vil mer av strømmen gå bort i varme og da får man ikke fullt utbytte av energien som blir generert under nedbremsing. Så jeg vil anta at man vil ha større forskjell på forbruk avhengig av kjørestil og topografi når det er kaldt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 29. desember 2014, klokken 18:51
Hvem er det som tør stå fram og hevde
- kjøre en time, lade 30 minutter,
- kjøre en time, lade 30 minutter,
- osv
- osv

ikke er ren tortur du får gnagsår på sjela av?

Skomaker bli ved din lest:
Bruk kortrekke elbilen din innenfor en begrenset radius.
Og finn på noe annet når du skal langt.

Kommer helt an på situasjonen. Har hatt en dag med omtrent følgende oppsett:

Kjøre 90 min
Lade 45 min
Kjøre 60 min
Lade 30 min
Kjøre 60 min
Lade 60 min
Kjøre 90 min
Lade 30 min

og så samme runde en gang til etter en drøy time hjemme for totalt 75 mil uten at det plaget meg i det hele tatt...

Leaf/eGolf osv er ikke bilen hvis du skal langt og har dårlig tid. Jeg har med meg PC eller lignende og klarer å utnytte ladepausene til fornuftige ting. Nå sist påvei hjem fra Oslo til sørlandet rett før jul ble ladepausene slått sammen med nødvendig handletid og i så måte ikke noe tapt tid. Total tid brukt på kjøring+handling(lading) hadde ikke blitt mye kortere med fossilbil. Blir mye mer irritert over ladekø enn ladetid.

Thomas Parsli

Jeg har sluttet å bruke Leafen til langturer som medfører mer enn to hurtigladinger (hver vei).

Med familie og begrenset tid stjeler ladingen rett og slett for mye tid fra reisen, spesielt når man i tillegg må planlegge med alternativ lading (og ev. overnatting).

Hvis det blir en siste tur til Sørlandsparken (før minstemann blir for stor) er det mulig vi bruker elbilen og bruker en dag ekstra på turen.
Jeg mener disse bilene  (20-25kWh batteri) har en praktisk rekkevidde på 200-300km fortutsatt tilgang til hurtigladere (overdekning).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ferry

Når indremotstanden øker så kan det ikke kjøres like høy strøm inn på batteriet uten at spenninga blir for høy. Derfor blir regen svakere. Vel, det er ihvertfall min teori. Jeg har ingen håndfaste beviser å komme med.

shb

Regen styrer Tesla etter batteri temp. Vises med stiplet strek. e-Golfen kan vel gjøre dette den også? 231 Wt/km var litt høyt. Bruker 220 -250 på Tesla en,  den er jo noen kg tyngre. Blir spennende med e-Golfen med VP. Brodere kjøpte uten VP. Samme dag og fikk bil i august. Skal teste de etter hverandre når den er på plass.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

timingbeltkiller

Sitat fra: emil på mandag 29. desember 2014, klokken 20:08
Kommer helt an på situasjonen. Har hatt en dag med omtrent følgende oppsett:
Madre mia!
Fins øyensynlig noen selvpinere blant oss.
God bedring!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TM

Ingen av dagens +- 200 km NEDC rekkevidde bilene er vel egnet til kjøreturer over 20-25 mil etter min oppfatning. Riktignok er det en del som kjører betydelig lenger, men da blir turen mer en ekspedisjon hvor man må være forberedt på utfordringer. Motvind, defekte ladere, kulde etc gjør dette til en aktivitet for spesielt interesserte. Har selv kjørt mye elbil med dunjakke og topplue, bare for å bevise at det går an. Men i lengden blir man vel lei av å måtte kjøre økonomi-løp og da er mer fristende å kjøre en hybrid eller dieselbil med høy comfort og ubegrenset rekkevidde. Og hvem ville kjøpt en dieselbil som bare har 6 liters tank - en tank som ifølge leverandøren må forventes å krympe med 20-30 % de nærmeste årene  ;)

mihkku

Du har nok rett. Jeg glemte å legge til 15min på Lillehammer.

Sitat fra: Finnøy på mandag 29. desember 2014, klokken 19:39
Sitat fra: mihkku på mandag 29. desember 2014, klokken 19:00
Hmm... Kjørte til Gudbrandsdalen med en Leaf. Stoppet bare 15min i Minnesund og 15min på Hamar. Strekningen er på 280KM, -15 og kostet meg den nette sum av 88kr t/r.
Som Leaf eier i 3 år og over 90.000km hørtes dette ikke ut til å være i nærheten av sannsynlig vinterstid (utenom kronene du kostet på dette).
Kanskje hvis du bruker "tesla minutter" på ladingen; 2x50 min ved -15 er mer sannsynlig.

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 29. desember 2014, klokken 21:36
Sitat fra: emil på mandag 29. desember 2014, klokken 20:08
Kommer helt an på situasjonen. Har hatt en dag med omtrent følgende oppsett:
Madre mia!
Fins øyensynlig noen selvpinere blant oss.
God bedring!

Nja... jeg plages ikke av å kjøre bil og å sitte foran PC kan jeg like gjerne gjøre i bil eller ute i friluft som hjemme. Så også på turen som en test for å se hva som er fysisk mulig både for meg og bilen. Alternativet til den doble turen var å vente 6-8t på Notodden mens fruen gjorde det hun skulle og tror det hadde vært mer selvpining for min del enn kjøreturen. (Vurderte også turen videre via Kongsberg mot Oslo, men siden første strekket til Notodden gikk så fint så ble det heller tur/retur/tur/retur).

Dette var rett etter at Notodden-laderen var satt i drift og det var gratis å lade. Så sammen med gratislading i Skien kostet turen meg en 50-lapp på GrønnKontakt klippekortet på hurtigladingen jeg hadde i Arendal.

Marius Engel


Sitat fra: Kent på mandag 29. desember 2014, klokken 00:46
Begynner å se at varmepumpe kanskje ikke er så dumt.
Det kan se ut som jeg skal slite å komme meg fram og tilbake på jobb uten å lade på de kaldeste dagene.

Kjørte 30km x2 i dag, 20km motorvei (80km/t), resten 50-60 og 70.
22 grader på varmeapparatet (som ble slått av siste 5km begge veier)
Utetemperatur på minus 10 fram og minus 13 tilbake.
Forvarmet bil fram, men ikke tilbake.

Når jeg parkerte i gården så hadde jeg 6 km igjen på guessometeret, og bilen hadde kutta ned på det meste.
Jeg hadde regna med en del lavere rekkevidde om vinteren, men 60-70km med redusert fart og varme gjør ting litt mer spennende en jeg hadde sett for meg.

Mye av dette vet du kanskje, men 22 grader er ganske varmt i kupè på vinterstid for elbil.

Når jeg kjører leaf langt i kulden kler jeg meg som om jeg skal ut. Dvs. varme sko og sokker (!), og jakken beholder jeg på. Da er det ingen problem å kjøre med 16-18 grader i kupè, alt etter hvor langt jeg skal. Dette har mye å si. Sete- og evt. rattvarme trekker lite strøm og gir varmen der det trengs.

Hvis auto på varmeapparatet fungerer likt på Golfen som det gjør på Leaf og Skoda kan du prøve å gjøre det slik:
- Still inn lav kupètemperatur. (16 grader? Lavere?)
- Slå på auto.
- Slå av AC!
- Deretter styrer du luften manuelt mot vindu og føtter om det dugger på vanlig auto instilling, men ikke rør vifteinstillingen hvis ikke du trenger. Viften vil øke/senke seg automatisk fortsatt, og dermed bruke minimalt med strøm, men fortsatt holde ønsket kupètemperatur.
- Dette pleier å holde duggfri kupè hos meg, og bruker minimalt med strøm.

Den siste delen av kjøreturen kan du nok slå av varmen for å utnytte restvarmen i bilen. Men du trenger nok vifte mot ruten for å hindre dugg vil jeg tro.

Den laveste farten som er praktisk mulig å holde hjelper på.

Forvarm lenge på vinteren, for å få grunnvarmen til å sette seg i bilen. Hvis det er mulig på golf å slå på setevarme under forvarming kommer du inn i ett behagelig sete.

EV - Driver

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:05

Sitat fra: Kent på mandag 29. desember 2014, klokken 00:46
Begynner å se at varmepumpe kanskje ikke er så dumt.
Det kan se ut som jeg skal slite å komme meg fram og tilbake på jobb uten å lade på de kaldeste dagene.

Kjørte 30km x2 i dag, 20km motorvei (80km/t), resten 50-60 og 70.
22 grader på varmeapparatet (som ble slått av siste 5km begge veier)
Utetemperatur på minus 10 fram og minus 13 tilbake.
Forvarmet bil fram, men ikke tilbake.

Når jeg parkerte i gården så hadde jeg 6 km igjen på guessometeret, og bilen hadde kutta ned på det meste.
Jeg hadde regna med en del lavere rekkevidde om vinteren, men 60-70km med redusert fart og varme gjør ting litt mer spennende en jeg hadde sett for meg.

Mye av dette vet du kanskje, men 22 grader er ganske varmt i kupè på vinterstid for elbil.

Når jeg kjører leaf langt i kulden kler jeg meg som om jeg skal ut. Dvs. varme sko og sokker (!), og jakken beholder jeg på. Da er det ingen problem å kjøre med 16-18 grader i kupè, alt etter hvor langt jeg skal. Dette har mye å si. Sete- og evt. rattvarme trekker lite strøm og gir varmen der det trengs.

Hvis auto på varmeapparatet fungerer likt på Golfen som det gjør på Leaf og Skoda kan du prøve å gjøre det slik:
- Still inn lav kupètemperatur. (16 grader? Lavere?)
- Slå på auto.
- Slå av AC!
- Deretter styrer du luften manuelt mot vindu og føtter om det dugger på vanlig auto instilling, men ikke rør vifteinstillingen hvis ikke du trenger. Viften vil øke/senke seg automatisk fortsatt, og dermed bruke minimalt med strøm, men fortsatt holde ønsket kupètemperatur.
- Dette pleier å holde duggfri kupè hos meg, og bruker minimalt med strøm.

Den siste delen av kjøreturen kan du nok slå av varmen for å utnytte restvarmen i bilen. Men du trenger nok vifte mot ruten for å hindre dugg vil jeg tro.

Den laveste farten som er praktisk mulig å holde hjelper på.

Forvarm lenge på vinteren, for å få grunnvarmen til å sette seg i bilen. Hvis det er mulig på golf å slå på setevarme under forvarming kommer du inn i ett behagelig sete.
Lav varme i kupèen er et must. Bruke varmetrådene i frontruta for å holde den åpen. Dette tar ikke så mange watt. Ikke gjør som journalistene å slå av radioen! Dette er bare tøys da radioen bruker 1-2 watt ved nomalt volume. Kjør uten regenerering og trill så mye som trafikken tillater. Du sparer på å trille de siste hundre metrene inn mot et kryss framfor å regenerere hardt de siste femten metrene. Utnytt terrenget til gratis fartsøkning i nedoverbakker så mye som trafikk og onkel P. tillater. God tur..
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Ohm

Har ikke dugproblemer i min eGolf, selv ikke med 3 i bilen var det noe problem. Passer på å ikke ha fukt på mattene, og aldri resirk på luften.

Ellers pleier jeg å ha minimum 20 grader. Alt annet synes jeg er for kaldt, selv om det selvsagt er mulig å kjøre helt uten varme hvis man må. Men det prøver jeg å unngå.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA