Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Tesla65, torsdag 15. januar 2015, klokken 16:55

« forrige - neste »

grorudklovnen

Dette er min påstand etter flere turer i minusgrader. På fredag prøvde jeg å kjøre 25 km i 100-sonen med batteriforvarming og da hadde jeg litt over halv tankt igjen.

På lørdag prøvde jeg 40 km med 10 min hurtiglading underveis(!) og 100-sone og da hadde jeg kun 37% igjen ved neste hurtiglader.

Jeg har brent så mye penger på hurtigladere den siste uken at det er snart like dyrt å kjøre egolfen som vanlig fossilbil.

Det eneste positive var at jeg lærte at forbruket opp Lierbakkene ble dramatisk redusert når jeg reduserte farten var 100 til 80 km/t!

I tillegg har jeg mistanke at det er forskjell på DC hurtigladere. Den på Møller Slependen synes å lade raskere enn den på Marienlyst i Drammen?

Nuvolari

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 28. desember 2014, klokken 19:02
Dette er min påstand etter flere turer i minusgrader. På fredag prøvde jeg å kjøre 25 km i 100-sonen med batteriforvarming og da hadde jeg litt over halv tankt igjen.

På lørdag prøvde jeg 40 km med 10 min hurtiglading underveis(!) og 100-sone og da hadde jeg kun 37% igjen ved neste hurtiglader.

Jeg har brent så mye penger på hurtigladere den siste uken at det er snart like dyrt å kjøre egolfen som vanlig fossilbil.

Det eneste positive var at jeg lærte at forbruket opp Lierbakkene ble dramatisk redusert når jeg reduserte farten var 100 til 80 km/t!

I tillegg har jeg mistanke at det er forskjell på DC hurtigladere. Den på Møller Slependen synes å lade raskere enn den på Marienlyst i Drammen?

Nå vet ikke jeg hvor mye hurtiglading du kommer til å benytte deg av pr år. Men dersom man 1 uke i året bruker like mye på hurtiglading som man ville brukt på fossilt drivstoff og dette gjør at man faktisk klarer seg med en eGolf mener jeg det totalt sett er et godt business case.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

emil

Sitat fra: Nuvolari på søndag 28. desember 2014, klokken 21:21
Nå vet ikke jeg hvor mye hurtiglading du kommer til å benytte deg av pr år. Men dersom man 1 uke i året bruker like mye på hurtiglading som man ville brukt på fossilt drivstoff og dette gjør at man faktisk klarer seg med en eGolf mener jeg det totalt sett er et godt business case.

I en diskusjon her rundt prising av hurtiglading kom jeg fram til at etter skroting av fossilbil så ville vrakpant + spart forsikring + spart årsavgift kunne gi meg ca 60 timer hurtiglading på Fortum/GrønnKontakt med minuttprising de neste 12 månedene. Da var bom+bensin+verkstedskostnader for fossilbilen ikke tatt med.

Så jeg kjører elbil og hurtiglader når det trengs og betaler med glede.

Kent

Begynner å se at varmepumpe kanskje ikke er så dumt.
Det kan se ut som jeg skal slite å komme meg fram og tilbake på jobb uten å lade på de kaldeste dagene.

Kjørte 30km x2 i dag, 20km motorvei (80km/t), resten 50-60 og 70.
22 grader på varmeapparatet (som ble slått av siste 5km begge veier)
Utetemperatur på minus 10 fram og minus 13 tilbake.
Forvarmet bil fram, men ikke tilbake.

Når jeg parkerte i gården så hadde jeg 6 km igjen på guessometeret, og bilen hadde kutta ned på det meste.
Jeg hadde regna med en del lavere rekkevidde om vinteren, men 60-70km med redusert fart og varme gjør ting litt mer spennende en jeg hadde sett for meg.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Råde

Tittel burde kanskje være: elbil (som ikke er TMS85) er ingen "landeveiscruiser" om vinteren. Se denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18653.0.html
e-Golf | X75D

Ohm

#5
Forøvrig, så lader ikke eGolf med VP noe kjappere enn den uten 8)

Ladet i går kveld på Fortum hurtiglader med eGolf, tok lang tid, men det fungerte i alle fall. Ser at hvis man skal spare tid, lønner det seg å senke hastigheten og dempe varmen litt hvis det utgjør at man kan komme seg helt hjem, framfor å hurtiglade. Dette gjelder jo egentlig hele året.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

kristian86

-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

tonl

Er bare nysgjerrig. Ble det brukt regen (nivå 1, 2, 3 eller B) på turen?

Ohm

Sitat fra: kristian86 på mandag 29. desember 2014, klokken 08:38
Er rekkevidden så mye bedre om vinteren med VP da?
Det er det ingen som vet sikkert enda. Svaret kommer om noen uker. Den er nok bedre, så det blir spennende.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

grorudklovnen

Sitat fra: tonl på mandag 29. desember 2014, klokken 09:06
Er bare nysgjerrig. Ble det brukt regen (nivå 1, 2, 3 eller B) på turen?
Jeg kjører stort sett i "B"

eivhelle

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 29. desember 2014, klokken 10:32
Sitat fra: tonl på mandag 29. desember 2014, klokken 09:06
Er bare nysgjerrig. Ble det brukt regen (nivå 1, 2, 3 eller B) på turen?
Jeg kjører stort sett i "B"
Et interessant spørsmål her vil vel da være om batteriet klarer å ta imot all energien som blir regenerert når det er skikkelig kaldt? Kanskje det er mer effektivt å kjøre med lavere grad av regenerering i kulda?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

poskare

Det er vel såpass lite strøm, så det klarers sikkert å ta i mot, i tillegg til at batteriet er i drift og er litt "oppvarmet" pga det og klarer å ta i mot regnerert strøm...?!?

Ferry

Hvis batteriet ikke kan ta i mot strømmen fra regen, så blir regen svakere. Energien har ingen annen vei å gå. Det er enten inn på batteriet eller mindre regen.

hpe

Jeg kjørte 101 km i går kveld, ca 2 mil på småveier, og 8 mil på E6. 19,4kWh/100 km. Anslår at ca 20% var i Eco-modus, og de resterende 80 i Eco+. Utendørs var det mellom -10 og -15, og jeg hadde varmeapparatet av mye av turen, så det ble en heller kald affære.

poskare

Roald Amundsen frøs sikkert litt på sine første turer også.... :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA