Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Startet av Otto, torsdag 15. januar 2015, klokken 15:49

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Berra på lørdag 30. september 2017, klokken 18:06
Mulig jeg var litt uklar med første innlegg her i tråden. Jeg får oppgitt rekkevidde på 385 km når bilen er ladet til 100%. Dette er hva som står både  i displayet og i appen. Kjørte lang tur til Sverige i uken, totalt 1250 km, opplevde da at rekkevidden var betydelig lavere. Sannsynlig fordi jeg kjørte ca halve veien på motorvei og lå da mye i 120 km/h.
Det jeg lurer på om det helt innenfor med oppgitt rekkevidde på 385 km på et fulladet 85 kW-batteri?

Som sagt: Ja
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

@Berra.
Du må ikke sammenligne med ham som har S85D. Hør med de som har P85D
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

TeslaK

Når du kjører under ca. 85 km/t og temp er over 0 så kjører du kun med bakmotoren. Den er mindre effektiv enn motorene på 85D. Dette kombinert med høyere vekt gir kortere rekkevidde. Jeg får også ca. 385 km på 100%. Det er helt normalt. På høst/vinter er nok 300 km mer realistisk rekkevidde.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Mao

Etter 2,5 år og 40k km viser min P85D fortsatt 392 km v/100%. Virker som det ikke forsvinner mer enn et par km rekkevidde for hver 12 mnd. som går, så jeg har helt sluttet å bekymre meg for degradering av batteriet  :D

Under optimale forhold opplever jeg at reell rekkevidde er rundt 450 km på langtur med snittfart i overkant av 80 km/t (range mode og 19-tommers hjul).
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Mao på lørdag 30. september 2017, klokken 21:34
Etter 2,5 år og 40k km viser min P85D fortsatt 392 km v/100%. Virker som det ikke forsvinner mer enn et par km rekkevidde for hver 12 mnd. som går, så jeg har helt sluttet å bekymre meg for degradering av batteriet  :D

Under optimale forhold opplever jeg at reell rekkevidde er rundt 450 km på langtur med snittfart i overkant av 80 km/t (range mode og 19-tommers hjul).
40k km kjørelengde er uansett ingenting for en elbil...

sylwester

Sitat fra: Mao på lørdag 30. september 2017, klokken 21:34
Etter 2,5 år og 40k km viser min P85D fortsatt 392 km v/100%. Virker som det ikke forsvinner mer enn et par km rekkevidde for hver 12 mnd. som går, så jeg har helt sluttet å bekymre meg for degradering av batteriet  :D

Under optimale forhold opplever jeg at reell rekkevidde er rundt 450 km på langtur med snittfart i overkant av 80 km/t (range mode og 19-tommers hjul).

Guessometeret bruker jo andre data enn tilgjengelig kWh som utgangspunkt og ting som temperatur og en og annen langtur siste måned kan endre hva den viser ved 100% uavhengig om antall kWh ved 100% er redusert. I praksis er det som å se på hvordan kuene henger med hua for å se om det blir fint vær imorgen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Berra

Sitat fra: GOS på lørdag 30. september 2017, klokken 17:53
Den oppgitte rekkevidden din er helt i tråd med det som er vanlig for P85D.

I starten så var S85D og P85D oppgitt med noenlunde like tkm  på 100%, men så justerte de for forskjellen i forbruk og da gikk rekkevidden opp på S85D og ned på P85D. P85D endte da opp i ca samme rekkevidde som S85 RWD som typisk ligger mellom 380 og 390 på 100% lading om en har ett veldig godt batteri.


Jeg får 354/355 tkm på 90% på min, jeg vet ikke om noen som får høyere, så jeg anser meg veldig heldig med batteriet.

Så ikke denne i går. Ja men da er det helt normalt. Bare dumt å bekymre seg mao. Da får jeg nyte bilen. Takk for alle innspill  :+1: :)
P85D 2015

Muffinman

Sitat fra: sylwester på lørdag 30. september 2017, klokken 22:50
Sitat fra: Mao på lørdag 30. september 2017, klokken 21:34
Etter 2,5 år og 40k km viser min P85D fortsatt 392 km v/100%. Virker som det ikke forsvinner mer enn et par km rekkevidde for hver 12 mnd. som går, så jeg har helt sluttet å bekymre meg for degradering av batteriet  :D

Under optimale forhold opplever jeg at reell rekkevidde er rundt 450 km på langtur med snittfart i overkant av 80 km/t (range mode og 19-tommers hjul).

Guessometeret bruker jo andre data enn tilgjengelig kWh som utgangspunkt og ting som temperatur og en og annen langtur siste måned kan endre hva den viser ved 100% uavhengig om antall kWh ved 100% er redusert. I praksis er det som å se på hvordan kuene henger med hua for å se om det blir fint vær imorgen.
Nei, Tesla bruker kun antatt tilgjengelig energi og en fast verdi for forbruk for å beregne rekkevidde. Verdien er kun ulik mellom forskjellige modellvarianter.

sylwester

Det visste jeg ikke. Ja, da fungerer det mer for å sjekke resterende kapasitet enn estimering av rekkevidde.
Vil antall km ved 90% SOC da endre seg? (siden jeg så noen rapportere km ved 90% som jeg trodde ikke ville endre seg før bilen ikke lengre klarer å lade opp til 90%)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Muffinman

Endrer seg ved endring av batterikapasiteten, hvis BMS blir litt på bærtur eller om Tesla bestemmer seg for å endre noe i software.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA