Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Startet av Otto, torsdag 15. januar 2015, klokken 15:49

« forrige - neste »

MeTesla

Nei jeg bruker data fra Tesla sin Design Studio i USA, det er der det nå står oppgitt slik jeg beskriver.

Det jeg mente å si er at i USA så blir nå nye kjøpere informert om at EPA for P85D er estimert 15 miles kortere enn for de to andre 85 modellene.

Pr nå er jo data fra uoffisielle tester ganske entydige på at rekkeviddetapet er mye mer enn 16 miles sammenliknet med S85, derfor antar jeg at den tredje modus er den som skal til for at P85D skal få den rekkevidden som Design Studio nå gir løfter om, S85 minus 16 miles.

Også_Øyvind_H

#31
Sitat fra: MeTesla på mandag 29. desember 2014, klokken 09:16
Med risiko for at dere vet det allerede...

I det amerikanske Design Studio oppgis nå rekkevidden på S85D som identisk med S85 og P85D har 15 miles mindre rekkevidde enn de to førstnevnte. (EPA - for D modellene er tallene estimert)

Dermed har Tesla gått tilbake på uttalelsene om at D modellene skal ha lengre rekkevidde for nye kjøp "over there".

Imidlertid har ikke Tesla gjort endringer i det norske Studioet.

Slik jeg tolker det så er dermed SW oppgraderingen med modus 3 "normal" det som skal til for at P modellen skal ha rekkevidde som kun er 15 miles mindre enn de to andre 85 versjonene.


Tesla sine sider viser vel nå det EPA målingen med 19' tilsier. Om dette er korrekt, så har bilen FORTSATT lenger rekkevidde på langkjøring og kortere rekkevidde på bykjøring. Vi må vel kunne anta (men det blir jo bare antakelser), at EPA målingen er gjort med Normal modus aktivert.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Bushy

Hei. Så på det diagrammet som musk la ut ang rekkevidde. Bare gjorde om s85d i km. Grovt...
Tror dere virkelig at man rekker 50mil på sommeren i 85 km/t? Er jo ikke så ofte man ligger så mye fortere for eks en ferie til nordnorge...
S75D sept. 17

mogu

I den grad du har flate veier der du kan sette cruisen på 85 km/t i 50 mil så kan du sikkert det.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Også_Øyvind_H

Det tilsvarer vel 152 W/km (76 kWh batteri tilgjengelig/500 km), og det er vel strengt tatt mulig. Jeg har aldri forsøkt å klare det, men det er ikke spesielt vanskelig å komme på ca 170 W/km med en S85, tilsvarende ca 450 km + sikkerthet etter 0. Og S85D skal jo gå hakket lenger ja. 
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Berra

Ny P85d-eier her. Må si at det er en fet bil med vanvittige ressurser  :D Har et spørsmål hva gjelder rekkevidde dog. Når jeg lader for langtur til 100% så sier displayet 385 km. Er det normalt? Hadde forventet litt bedre rekkevidde. Opplever og at reell rekkevidde er betydelig mindre, også når jeg er lett på høyrefoten
P85D 2015

GOS

Nå med sommertemperaturer så bør du fint klare 385 km rekkevidde i normale hastigheter på vanlige veier.

Men om du ligger på motorvei i 110 og over så blir det verre. Det begynner å gå sterkt merkbart mer strøm når en passerer 120.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

DagfinnN

Ved ikke hvor mye P utgjør for 85D. Jeg oppnår 420 på min snart 2 år gamle S85D som har kjørt 46k. 380 på 90%.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Berra

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. september 2017, klokken 17:10
Ved ikke hvor mye P utgjør for 85D. Jeg oppnår 420 på min snart 2 år gamle S85D som har kjørt 46k. 380 på 90%.

380 på 90% burde jo tilsvare 422 ved 100%. Det er betydelig bedre enn på min. Noen andre som har noen erfaringer her? Hvis det er sånn at batteriet mitt har såpass mye dårligere kapasitet så lurer jeg litt på hva årsaken er. Bilen har bare gått 29 000 km
P85D 2015

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Berra på lørdag 30. september 2017, klokken 17:36
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. september 2017, klokken 17:10
Ved ikke hvor mye P utgjør for 85D. Jeg oppnår 420 på min snart 2 år gamle S85D som har kjørt 46k. 380 på 90%.

380 på 90% burde jo tilsvare 422 ved 100%. Det er betydelig bedre enn på min. Noen andre som har noen erfaringer her? Hvis det er sånn at batteriet mitt har såpass mye dårligere kapasitet så lurer jeg litt på hva årsaken er. Bilen har bare gått 29 000 km

Kan jo som sagt være P som utgjør en del av forskjellen. 632 vs 613 (NEDC som er urealistisk, men uansett) på P100 modellene. Og kjørestilen er selvfølgelig også viktig her  :+1:

GOS

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. september 2017, klokken 17:10
Ved ikke hvor mye P utgjør for 85D. Jeg oppnår 420 på min snart 2 år gamle S85D som har kjørt 46k. 380 på 90%.

Når du sier oppnår og samtidig oppgir hva du får på 90% så virket det som om du snakker om hva du får i tkm ved 100%.

Spørsmålet hans var vel mer hva som er reel rekkevidde. Jeg kjører normalt 440-520 reelle kilometer på langtur fra 100% til stopp på min snart 3 1/2 år gamle S85. Men her vest er det ikke mye motorvei som gir  kjøring i 110+, så kjøringen er primært under 90 km/t.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

Den oppgitte rekkevidden din er helt i tråd med det som er vanlig for P85D.

I starten så var S85D og P85D oppgitt med noenlunde like tkm  på 100%, men så justerte de for forskjellen i forbruk og da gikk rekkevidden opp på S85D og ned på P85D. P85D endte da opp i ca samme rekkevidde som S85 RWD som typisk ligger mellom 380 og 390 på 100% lading om en har ett veldig godt batteri.

Jeg får 354/355 tkm på 90% på min, jeg vet ikke om noen som får høyere, så jeg anser meg veldig heldig med batteriet.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

DagfinnN

Sitat fra: Berra på lørdag 30. september 2017, klokken 17:36

380 på 90% burde jo tilsvare 422 ved 100%. Det er betydelig bedre enn på min. Noen andre som har noen erfaringer her? Hvis det er sånn at batteriet mitt har såpass mye dårligere kapasitet så lurer jeg litt på hva årsaken er. Bilen har bare gått 29 000 km
Det stemmer - har vært oppe i 423 på 100% og ofte 381 på 90. Lader jo sjelden så høgt opp derfor mindre erfaring med max. Jeg rundet av ;)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Berra

Mulig jeg var litt uklar med første innlegg her i tråden. Jeg får oppgitt rekkevidde på 385 km når bilen er ladet til 100%. Dette er hva som står både  i displayet og i appen. Kjørte lang tur til Sverige i uken, totalt 1250 km, opplevde da at rekkevidden var betydelig lavere. Sannsynlig fordi jeg kjørte ca halve veien på motorvei og lå da mye i 120 km/h.
Det jeg lurer på om det helt innenfor med oppgitt rekkevidde på 385 km på et fulladet 85 kW-batteri?
P85D 2015

Berra

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. september 2017, klokken 18:01
Sitat fra: Berra på lørdag 30. september 2017, klokken 17:36

380 på 90% burde jo tilsvare 422 ved 100%. Det er betydelig bedre enn på min. Noen andre som har noen erfaringer her? Hvis det er sånn at batteriet mitt har såpass mye dårligere kapasitet så lurer jeg litt på hva årsaken er. Bilen har bare gått 29 000 km
Det stemmer - har vært oppe i 423 på 100% og ofte 381 på 90. Lader jo sjelden så høgt opp derfor mindre erfaring med max. Jeg rundet av ;)
OK, så da var det som mistenkte. Da lurer jeg på hva som er årsaken til det? Har forrige eier brukt hatt en elendig ladekultur? Eller er det forskjeller fra batteri til batteri? Eller andre årsaker?
P85D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA