Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Startet av Otto, torsdag 15. januar 2015, klokken 15:49

« forrige - neste »

kos

Hei alle vi som har tesla vet av erfaring at "gasspedalen " steler rekkevidde. Om du er snill med pedalen går teslaen langt. Det samme vil for p85D gjelde. Noe spekulerer i at det kommer et større batteri. Da vil vel ikke bilen hete P85D ? Mye heller P100D. Tipper at P85D kommer med en SW som strekker bilen sin rekkevidde ved å temme kreftene. Men som sakt det blir ikke det samme resultatet, bare fortere når du bruker det du har tilgjengelig på pedalen. Så skal du bruke alle 692 HK så ikke kalkuler med noe annet en kortere brukstid enn en S85P.

Knut Erling Øen

P85D er så langt levert kun med Sport og Insane-modus, og når normal modus kommer vil nok rekkevidden bli omtrent som for P85+ :) Ser ingen grunn til å la seg stresse av dette  ;)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

sigurdi

Tar ikke sorgens helt ennå, så lenge Normal modus ikke er en valg mulighet, bare Sport og Insane, er desverre ikke softwaren for rekevidde lansert ennå.
Er vel ingen biler en setter i sport eller Insane modus og forventer lave forbruks tall. :-(
Grunnen for dette osv kan jo diskuteres, kommunikasjonen fra Tesla er desverre svært dårlig og kritikkverdig denne gangen også.
Burde kommet tilbud til kundene, få bilen som antatt, men med uferdig software, eller vente til software er ferdig.
Tror de aller fleste ville motatt bilen og ventet på ny software og ikke endt opp som E-Golf med varmepumpe kjøperene, som har fått utsatt og utsatt leveringene sine i endel måneder. Her også svært lite og kritikkverdig mangel på informasjon fra VW. :-)

Tesla burde gått forran og vist at bilbransjen bør skjerpe seg og informere kundene om feil, utsettelser osv. Pleier å bli mer forståelses fulle kunder om en får litt informasjon om den er god eller dårlig.

(PS litt glad AWD ble lansert på S før jeg fikk min X, nå blir nok det meste av feil og mangler i drivverket løst i god tid før X lanseringen. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

Sitat fra: kos på søndag 28. desember 2014, klokken 23:07
Hei alle vi som har tesla vet av erfaring at "gasspedalen " steler rekkevidde. Om du er snill med pedalen går teslaen langt. Det samme vil for p85D gjelde. Noe spekulerer i at det kommer et større batteri. Da vil vel ikke bilen hete P85D ? Mye heller P100D. Tipper at P85D kommer med en SW som strekker bilen sin rekkevidde ved å temme kreftene. Men som sakt det blir ikke det samme resultatet, bare fortere når du bruker det du har tilgjengelig på pedalen. Så skal du bruke alle 692 HK så ikke kalkuler med noe annet en kortere brukstid enn en S85P.

Regner med at guttene I USA som har eller her eiet en p85  og som nå klager over p85d  er så pass opplyste at de er klar over dette helt selvklare fakta....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hyperstress

Sitat fra: MeTesla på søndag 28. desember 2014, klokken 18:26

Som førstegangskjøper av Tesla blir jeg heller ikke beroliget av å lese om alle feil og mangler, feil som har vært i mange år og som er like galt på nye biler. Og så var det tråden om Tesla og kulda som skaper problemer - angrer kanskje en liten smule og trenger definitivt noen gladmeldinger fra vest. Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg bestilte min S85D før prisøkningen :)

Ingenting å engste seg for, bilen er ganske unik, selv om folk ønsker å få forbedret en del basic ting. Du irriterer deg sikkert over bugs på iphonen/Androiden din, men det betyr ikke at du vil ha en Nokia knappetelefon for det.
Og ser du nøye etter så ser du at flere av dem som er mest kritiske her er de som har kjøpt/bestilt både 2 og 3 Teslaer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Teslanewbie

Sitat fra: sigurdi på søndag 28. desember 2014, klokken 23:11
Tar ikke sorgens helt ennå, så lenge Normal modus ikke er en valg mulighet, bare Sport og Insane, er desverre ikke softwaren for rekevidde lansert ennå.
Er vel ingen biler en setter i sport eller Insane modus og forventer lave forbruks tall. :-(
Grunnen for dette osv kan jo diskuteres, kommunikasjonen fra Tesla er desverre svært dårlig og kritikkverdig denne gangen også.
Burde kommet tilbud til kundene, få bilen som antatt, men med uferdig software, eller vente til software er ferdig.
Tror de aller fleste ville motatt bilen og ventet på ny software og ikke endt opp som E-Golf med varmepumpe kjøperene, som har fått utsatt og utsatt leveringene sine i endel måneder. Her også svært lite og kritikkverdig mangel på informasjon fra VW. :-)

Tesla burde gått forran og vist at bilbransjen bør skjerpe seg og informere kundene om feil, utsettelser osv. Pleier å bli mer forståelses fulle kunder om en får litt informasjon om den er god eller dårlig.


Et jungel ordtak sier :

Når elon begynner å delete sine twittermeldinger da er det grunn til å bekymre seg ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi


Sitat fra: Teslanewbie på søndag 28. desember 2014, klokken 23:14
Et jungel ordtak sier :

Når elon begynner å delete sine twittermeldinger da er det grunn til å bekymre seg ..
Aldri hørt det ordtaket.
Så fremdeles ikke så veldig urolig, spesielt ikke siden jeg ikke har bestilt Model S i det hele tatt, men venter tolmodig på min X. ;-)
Og alle dere som kjøper første AWD, får som sakt gleden av å finne alle bugs i drivverket, mens jeg får gleden av å få ferdig konfigurert med både Autopilot og Normal modus i drift. (Kanskje autoparkering også)

Men forventer offesiell uttalelse fra Tesla ganske kjapt utpå nyåret.

Tar ikke sorgens på forskudd og hause opp problemer som bør la seg løse med software tar jeg ikke tungt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Jimpec

Greit nok at Model S muligens kan kalles en prøvekanin for flere av de tekniske løsningene fra Tesla. Uansett vil de momentene vi har sett til nå og som vi kan se konturene av fremover bare ytterligere forsinke Model X.. Det vil nok ha innvirkning både på bilpris isolert og avgiftsmessig belastning her hjemme i Norge.
Nok om X..

Betatestingen er over.. Med alle de millioner av kilometer med erfaring man har med Model S burde dette med rekkevidde være en smal sak å mene noe veldig kvalifisert om. Vi "vet" jo også at P85D har kjørt rundt i USA i lengre tid uten at noen har kunnet se det. Jeg har snakket med mennesker i Tesla som hadde hørt om denne bilen før Model S kom til Norge. Selsvagt har de hatt full kontroll over hva forbruket ville være.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

sigurdi


Sitat fra: Jimpec på søndag 28. desember 2014, klokken 23:38
Betatestingen er over.. Med alle de millioner av kilometer med erfaring man har med Model S burde dette med rekkevidde være en smal sak å mene noe veldig kvalifisert om. Vi "vet" jo også at P85D har kjørt rundt i USA i lengre tid uten at noen har kunnet se det. Jeg har snakket med mennesker i Tesla som hadde hørt om denne bilen før Model S kom til Norge. Selsvagt har de hatt full kontroll over hva forbruket ville være.
Det som er helt sikkert er at om Tesla vet at de ikke får høyere rekevidde på P85D en 15-20% under P85 hadde de ikke lansert den som noe annet.
At et selskap feilinformert med viten og vilje, vet Tesla som andre at kjøperene ikke aksepterer og vil føre til store negative oppslag og ville ikke Tesla tatt sjangser på.

Tror nok de har kommet i en klemme, hadde de utsatt leveringen av P85D, hadde de ikke nådd verken kvartals eller års produksjons tallene sine og ville blitt hardt straffet av aksjonærene.
Å levere ut en bil som ikke har ferdig software, ble vel den minste av ondene, men burde informert kundene.

Har tro på denne problem stillinggen (TMC forum) at problemet ikke har vært å kunne bruke Normal modus, men overgangene når bilen bytter mellom bakre, fremre motor ikke er myk nok.
Altså test versjoner har brukt denne modusen til tester av rekevidde, men den har vært noe brå og ubehagelig, og de regnet med at det var enkel justering for å få dette mykt og behagelig nok til lansering.
Elektronisk styre energi strømmen til begge motorer ved hardt pådrag er det helt grei det blir et nøkk i bilen og den tar av, ved normal kjøring er dette ikke akseptabelt.
Flytte energien mellom to konvertere to motorer som har ulik effekt og kanskje ulik utveksling, samt unngå at en AC motor som bare snurrer ikke skal oppføre seg som en generator har nok vært mer arbeid en antatt.
Å bare la en motor snurre med, trenger ikke bare være å kutte strømmen, rest strømmer i kretsen kon fort gi nok til at det blir indusert spenning i kretsen og den "bremser".
Altså en motor bremser den andre noe som også er diskutert i mange tråder her på forumet og kan forklare det høye forbruket.
15-20% større forbruk, lar seg ikke forklare av litt høyere vekt, så energien går en plass der den ikke skal være. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

RonnyØ

Det skal til ganske mye leamikk ifm 2 motorer. Der det før var veldig lite bevegelige deler foran, får denne 4 drivledd, drivaksler, mer ufjæret vekt m.m.

Dette er noe du ikke kommer unna, og vil rulle uansett hvordan motor frigjør eller har en annen utveksling. Tesla sin 4x4 krever omtrent akkurat like mye deler som f.eks en STi, Evo eller quattro, for å få drift på alle 4. - Minus en mellomaksel..

Jeg gleder meg til å se disse D'ne i litt frisk kjøring, gjerne på løst underlag.

Misforstå meg rett, dette blir/er nok jævlig gromt. Men at man får lengre rekkevidde med D, som først antydet, nekter jeg å tro. Uansett fart eller kjørestil.
Husqvarna Automower 320

Øyvind.h

4wd kan så absolutt innebære lengre rekkevidde. Forutsetningen er at en av de nye motorene har utveksling som gjør den mer effektiv i gitte hastigheter.
Dersom motoren eksmepelvis er mer effektiv ved 5000rpm enn 10000rpm vil en dobbeltmotor-konfig kunne innebære at en av motorene holder ca 5000rpm i 100km/t der gammel singel motor versjon måtte holde langt høyere rpm.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mr.Hansen

Mener å huske at Elon snakket noe med at han ikke ville ha flere kjøre innstillinger som 'Sport - Normal - Insane'. Liket min P85 da det var bare å kjøre på en modus, regulerte kjørestilen med pedalen. Synd at han går tilbake på det med P85D.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

MeTesla

Med risiko for at dere vet det allerede...

I det amerikanske Design Studio oppgis nå rekkevidden på S85D som identisk med S85 og P85D har 15 miles mindre rekkevidde enn de to førstnevnte. (EPA - for D modellene er tallene estimert)

Dermed har Tesla gått tilbake på uttalelsene om at D modellene skal ha lengre rekkevidde for nye kjøp "over there".

Imidlertid har ikke Tesla gjort endringer i det norske Studioet.

Slik jeg tolker det så er dermed SW oppgraderingen med modus 3 "normal" det som skal til for at P modellen skal ha rekkevidde som kun er 15 miles mindre enn de to andre 85 versjonene.

kos

HEI - så med andre ord - p85D får samme rekkevide ved normal kjøring, og fortsatt er det "pedalen som bestemmer rekkevidden" for alle modeller. Men med forsiktig pedal kommer man langt.? Få glede seg over kreftene - og om rekkevidden er et must så er det bare å kjøre etter norske fartsgrenser. PS sparer litt der og ...

sigurdi

@MeTesla
Dersom du bruker rykter fra TMC som fakta så bærer det litt langt ut på ryktebørsen.
Er mange som tror EPA tallene er estimert, men leser du litt grundigere er ikke det lov og tror ikke engang Tesla går mot USA federale.
Så tallene er nok kjørt i henhold til de nye EPA kravene, men med software som ikke er lansert ennå noe som ligger mer i gråsonen siden bilene får denne softwaren.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA