Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Startet av Otto, torsdag 15. januar 2015, klokken 15:49

« forrige - neste »

Otto

Som mange andre her inne har også vi "oppgradert" til P85D, fra å ha hatt P85 i et år. Denne har fungert stort sett upåklagelig, og hatt de vanlige garanti oppdateringene i s/w og h/w. Rekkevidden har vel så langt ligget på i overkant av 40 mil om sommeren, og 10 - 15 % lavere om vinteren.

En av grunnene til ny MS er muligheten for AWD (UTEN å gå på bekostning av rekkevidde ved langkjøring!) og NG seter. Estimert rekkevidde på P85D er 460 km ved konstant 105 km/t. Dette står fortsatt på Tesla sine sider.

De første meldingene fra statene tyder på at dette er rene eventyr tall. Flere uoffisielle tester viser nå at det er kanskje nærmere 200 miles, eller ca. 320 km ...

Ikke for å svartmale, men begynner vel å bli litt engstelig om dette stemmer med tanke på salg av den "gamle".

Vi har levering i April, og må si jeg er veldig spent på tilbakemeldinger fra de første bilene som kommer til Norge.
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

MeTesla

Du er ikke alene om å ha blitt litt engstelig de siste dagene, selv har jeg bestilt en S85D og jeg er ikke like sterk i trua lenger på at den får rekkevidde som først antatt.

En smule urovekkende at tweetet om SW oppgradering for forbedret rekkevidde er tatt vekk - hvorfor det?

Som førstegangskjøper av Tesla blir jeg heller ikke beroliget av å lese om alle feil og mangler, feil som har vært i mange år og som er like galt på nye biler. Og så var det tråden om Tesla og kulda som skaper problemer - angrer kanskje en liten smule og trenger definitivt noen gladmeldinger fra vest. Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg bestilte min S85D før prisøkningen :)

Trallalala

#2
Er ikke fra vest, men kan komme med en gladmelding fra øst. De som ikke har problemer med sin bil har ikke for vane å skrive for mye i trådene som omhandler feil og mangler. Selv har jeg ikke erfart problemer med hverken låste hjul, urovekkende opphopning i hjulbuene eller andre ulumskheter.  frossen ladeluke har jeg hatt ved et par anledninger,  men det løses enkelt ved et trykk mens man åpner fra appen. ingen grunn til å uroe seg før den er i hus. Og når du får den vil du garantert bare være et stort glis i uoverskuelig fremtid  8)

Edit: For ikke å snakke om hvor god den er på glatta, og ikke minst hvor deilig det er med umiddelbar varmluft i kupéen. Et par minutter oppvarming fra appen så er den klar. Beste vinterbil jeg har hatt.

BMW850

#3
Samme her, har hatt bilen i 8 måneder og ingen problemer å snakke om. Om det skulle oppstå noe småtteri betyr lite. Du kan være trygg på at Tesla tar tak i det
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Jimpec

Jeg følger denne saken tett på TMC. Det er en god ting at det er svært erfarne Tesla-sjåfører som gjør disse (uoffisielle) målingene.
Er som mange andre skeptisk til hvordan de skal klare denne knipa nå. Hadde 12 mil på fjellet i dag med 312 wh snitt og da var tankene innom hvordan det hadde vært med P85D.

Blir spennende å se hva som skjer.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Otto

Da har det kommet en ny uoffisiell sammenligning mellom P85 og P85D, angående forbruk. Samme firma som har lagt ut dyno og drag tester. Testen er riktignok veldig kort, 12,2 miles, men bilene kjørte siden av hverandre. Eneste kjente forskjell er forskjellig dekk.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/40076-Tesla-Model-S-P85D-vs-P85-Energy-Consumption-Test

Testen viser en forskjell på 15% i disfavør av D :-(. Med tanke på at det under vinterlige forhold kan være vanskelig å få noe særlig mere enn 30 - 32 mil, er en reduksjon på 15% tøft. Dvs. ca. 25 - 27 mil. Begynner å bli langt fra de oppgitte (under ideelle forhold) på Tesla sine sider. Skal bli spennende å se hvor lenge Tesla opprettholder disse..
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

Muffinman

Man kan jo lure på om bilene i det hele tatt er testet før levering startet? Når kundene får slike målinger så raskt burde jo Tesla fått det under test også. Kanskje de gjorde det, men valgte å sende bilene på markedet likevel med plan om senere retting?

eadie

Musk sa vel at software for D ikke var klar ennå, men når den er klar om litt vil range på P85D være tilnærmet lik P85+
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Thor2014

Kjenner jeg begynner å bli litt engstelig.
Har en P85d i bestilling, men 25-27 mil blir for kort rekkevidde

Teslanewbie

Ser ikke godt ut dette . P85d ser ut å ha 20% mindre rekkevidde enn p85
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Eneste løsningen er en oppgradert og større batteripakke til PD bilene   
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

#11
Har en S85D i bestilling. Hvis range på motorvei blir dårligere avbestiller jeg firehjulstrekken.

EDIT: Rettet leif. Dessverre rakk jeg å bli quotet et par ganger :)

MeTesla


Jimpec

Ja.. Tesla må på banen temmelig fort her nå. De tåler ikke hardkjør om rekkevidde på D-modellene like etter DU runden. Musken sto tross alt på scenen og lovde forbedret rekkevidde.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

boppus

Sitat fra: Muffinman på søndag 28. desember 2014, klokken 22:28
Har en S85D i bestilling. Hvis range på motorvei blir dårligere avbestiller kutter jeg firehjulstrekken.

+1
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA