Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kamikaze tur til Harryland

Startet av Lyse Tanker, torsdag 15. januar 2015, klokken 14:50

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Tror ikke det finnes en samletråd med viktige ting å være klar over ved bruk av Leaf i sterk kulde.
Mine spørsmål er:
1. Hvordan kan jeg ha på varme i bilen mens jeg lader?
2. I minus 15 – 20 grader hvor lenge kan bilen stå parkert uten at batteriet blir skadet?
3. Min erfaring er at kjørelengden halveres fra 120 – 140 km til 60-70 km i tilsvarende kulde, er det vanlig?
4. Hva skjer med bilen hvis jeg ikke kommer frem og må la den stå med helt utladet batteri i noen dager?
5. Holdes batteriet varmt når det er koblet til strøm?
6. Burde bilen være koblet til strøm hele tiden i sterk kulde?
7. Varmeapparatet er veldig varmt helt ned til 16,5 grader, men juster jeg ned til 16 grader så kommer det kald luft. Er dette normalt?
8. Hadde bare en strek på batterivarme ved start, men etter å ha kjørt noen mil så fikk jeg fire streker, hvorfor fungerer det slik?

Har sikkert glemt noe her, så håper på gode innspill. :-)

LeafSwe

1. Starta med carwings, går 2 timmar.
2. Flera veckor, ha över 30% laddning så batterivärmaren fungerar.
3. Ja
4. Inte bra för batteriet.
5. Nej, batterivärmaren startar vid ca -20grader även utan inkoppling om du har mer än 30% laddning.
6. Nej
7. Ja.
8. Batteriet värms vid charge/discharge
3P+
3SR+

Lyse Tanker


TorC

LeafSwe har svart deg kort og konsist med alt du trenger å vite, men her kommer litt utfyllende:

2. Li-ion batterier liker seg best mellom 20 og 80% og ca 20 plussgrader.  I perfekte forhold kan disse batteriene vare "evig".  Jeg har lest om folk som klarer å dra ut bortimot 10 000 sykluser (altså  tilsvarende 30 år med daglig lading), men da sluttet de å teste.  Jo oftere og jo lengre du er utenfor batteriets "komforsone" desto mer mer "skader" du batteripakken. Hvis du skal lagre bilen under 6 måneder bør du la pakken være på rundt 80%.

4. Ved å la bilen stå utladet kan du gjøre stor skade på batteriet. Det å la batteriet så med lav spenning er ikke sundt og bør unngås hvis du kan.

7. På Euro-Leaf 1. gen. er dette normalt. USA-Leaf 1. gen har 18. grader istedenfor. For å få varme i kupee må du sette den på en halv grad over.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Cowboystrekk

#4
Litt korrigering TorC: For levetid er såvidt over 0C og 20% SOC best, for best ytelse er høyere temp og noe høyere SOC best. Ved svært lave temperaturer tåler batteriet å stå med høy SOC langt bedre enn høy temp. For lagring over tid så vil 80% i 20C redusere levetiden med flere år kontra 20% SOC. I vinterkulda kan et sted mellom 50 og 80 være fornuftig som et kompromiss mellom levetid og ytelse. Selv ligger jeg på 30-60, sommerstid 20-50.


Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Zero-talent

Den grafen gjelder jo konstant soc. Er vel ikke så mange som lar bilen stå i ro i 20 år med 20% på batteriet? Nyttig informasjon, for all del (jeg trodde 20% var lavt og at man burde lade da). Vil jo helst ha batteriet friskt så lenge som mulig. Men bilen er en bil, og skal brukes.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

emil

Sitat fra: Zero-talent på mandag 29. desember 2014, klokken 10:59
Men bilen er en bil, og skal brukes.

Det er holdningen jeg har til Leafen. Enkelte ganger innimellom setter jeg ladingen til 80%, kanskje særlig sommerstid når jeg vet at temperaturene er høye, lademulighetene gode og distansene som skal kjøres ikke er alt for lange. Ellers lader jeg til 100% og hurtiglader når det er behov. Har ikke merket noe reduksjon i batterikapasitet på 16 måneder og ca 4 bjart kjørt annet enn de som var av tap da jeg fikk bilen.

Ellers er min "rekord" ca 50km fra full (90% av ny kapasitet) til tom (skilpadde). Da med flere småturer på 3-4km, noen litt lengre på 5-10km og en på ca 20km. Alle turer startet med kald bil og litt venting i bil underveis med varme på.

Cowboystrekk

Sitat fra: Zero-talent på mandag 29. desember 2014, klokken 10:59
Den grafen gjelder jo konstant soc. Er vel ikke så mange som lar bilen stå i ro i 20 år med 20% på batteriet? Nyttig informasjon, for all del (jeg trodde 20% var lavt og at man burde lade da). Vil jo helst ha batteriet friskt så lenge som mulig. Men bilen er en bil, og skal brukes.
ment som et svar til hvor bilen trives. Nytting når du skal på 2 ukers sydenferie f.eks :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jakoys

Vi har hatt en Leaf i halvannet år og en Tesla siden i sommer. Audi A6 ble solgt sist uke siden den nesten aldri ble brukt mer. Tesla har blitt brukt til langkjøring, og rekkeviddeangst har aldri vært et tema med den selv nå med god kulde. Tenker liksom ikke på det siden en superlader alltid er godt innenfor (vår) rekkevidde.

Men i går hadde vi det litt 'gøy' og skulle teste om Leaf'en dugde i kaldt vær. Mulighetene har kommet med en ny Fortum-lader i Holmestrand.

Konklusjon: Herregud for stress og mas det blir med en Leaf i forhold til Tesla. Iskaldt når vi ikke kan bruke varmeapparat hele tiden med påfølgende duggproblemer på vinduene (vi hadde bare 16gr og luft kun på vinduet men apparatet sugde likevel rekkevidde). Er vel litt bedre for de som nå har varmepumpe. Det har ikke vi. Men når vi kom til Holmestrand med nesten tomt batteri etter å ha kjørt bare fra Marienlyst i Drammen så virket ikke Fortum-laderen. Med en 5-åring i baksetet og -10 ute så får man litt småpanikk selv om man er forberedt på det verste med mye varme klær baki. Med 20km på tanken så var det ikke annet valg enn å forsøke seg på saktekjøring på gamleveien til Tønsberg. Det ville jo sannsynligvis ikke gå, men hadde ikke annet valg. Men noen km på vei kom plutselig SMS-respons inn fra startmeldingene på Fortumladeren. Den hadde tydeligvis bare vært veldig treg med respons. Så vi snudde og prøvde igjen og fikk da ladet (og varmet oss).

Men Leaf blir for spennende i kulda - og i dette tilfellet nesten farlig når infrastruktur ikke virker og det ikke finnes alternativer i nærheten.

Så takke seg til Tesla. De gjør alt rett og leverer et totalprodukt som faktisk kan brukes uten stress.

Daeedor

Sitat fra: Lyse Tanker på søndag 28. desember 2014, klokken 15:45
Tror ikke det finnes en samletråd med viktige ting å være klar over ved bruk av Leaf i sterk kulde.
Mine spørsmål er:
1. Hvordan kan jeg ha på varme i bilen mens jeg lader?
2. I minus 15 – 20 grader hvor lenge kan bilen stå parkert uten at batteriet blir skadet?
3. Min erfaring er at kjørelengden halveres fra 120 – 140 km til 60-70 km i tilsvarende kulde, er det vanlig?
4. Hva skjer med bilen hvis jeg ikke kommer frem og må la den stå med helt utladet batteri i noen dager?
5. Holdes batteriet varmt når det er koblet til strøm?
6. Burde bilen være koblet til strøm hele tiden i sterk kulde?
7. Varmeapparatet er veldig varmt helt ned til 16,5 grader, men juster jeg ned til 16 grader så kommer det kald luft. Er dette normalt?
8. Hadde bare en strek på batterivarme ved start, men etter å ha kjørt noen mil så fikk jeg fire streker, hvorfor fungerer det slik?

Har sikkert glemt noe her, så håper på gode innspill. :-)

1. Hvordan kan jeg ha på varme i bilen mens jeg lader?

- det går bra om du "starter bilen" med strøm tilkoblet , bare pass på at batteriet er over "low battery warning" - dvs over 17 % omtrent , elllers starter ikke varmen.
Eller - om du ikke sitter i bilen , kan du bruke carwings.

2. I minus 15 – 20 grader hvor lenge kan bilen stå parkert uten at batteriet blir skadet?
- Mange uker garantert. Det skal være veldig kaldt om de skal skades , sannsynligvis mere enn minus 40.
Men kapasitet vil jo være dårligere i slik kulde , og lading vil jo ta tid , da !

3. Min erfaring er at kjørelengden halveres fra 120 – 140 km til 60-70 km i tilsvarende kulde, er det vanlig?
-Hvis du kjører i høy hastighet og du ikke har varmet opp bilen på forhånd med strøm tilkoblet  - ja.
Dersom du varmer opp , ikke kjører fortere enn ca 80 kmt og har den nyeste Leaf , kan du kjøre ca 9 til 10 mil.

4. Hva skjer med bilen hvis jeg ikke kommer frem og må la den stå med helt utladet batteri i noen dager?
-Ikke så mye , men det er ikke veldig bra for batteriets levetid på sikt, dersom du gjør dette ofte. Noen feil vil du neppe oppleve.

5. Holdes batteriet varmt når det er koblet til strøm?
-Ja , batterivarmer slår automatisk inn ved ca minus 17 grader. (nyeste modell leaf etter juni 2013.)

6. Burde bilen være koblet til strøm hele tiden i sterk kulde?
Det er ikke nødvendig , men da risikerer du ikke at batteriet tappes for mye av batterivarmeren. (den skrur seg uansett av ved ca 30 % , men da har du både kaldt batteri og lavt nivå . Ikke så gøy.)

7. Varmeapparatet er veldig varmt helt ned til 16,5 grader, men juster jeg ned til 16 grader så kommer det kald luft. Er dette normalt?

-Ja , da skrur du av elementet.

8. Hadde bare en strek på batterivarme ved start, men etter å ha kjørt noen mil så fikk jeg fire streker, hvorfor fungerer det slik?

-Det er fordi batteriet utvikler varme ved belastning. Alle batterier gjør det. Det som er fint i vinterNorge , er at da vil batteriet ha bedre kapasitet , og lades opp raskere.  Opptil 6 streker er helt ok. (på sommeren kan det jo bli for varmt , det er ikke så bra.) :P

smaug01

Sitat fra: jakoys på mandag 29. desember 2014, klokken 13:49
Vi har hatt en Leaf i halvannet år og en Tesla siden i sommer. Audi A6 ble solgt sist uke siden den nesten aldri ble brukt mer. Tesla har blitt brukt til langkjøring, og rekkeviddeangst har aldri vært et tema med den selv nå med god kulde. Tenker liksom ikke på det siden en superlader alltid er godt innenfor (vår) rekkevidde.

Men i går hadde vi det litt 'gøy' og skulle teste om Leaf'en dugde i kaldt vær. Mulighetene har kommet med en ny Fortum-lader i Holmestrand.

Konklusjon: Herregud for stress og mas det blir med en Leaf i forhold til Tesla. Iskaldt når vi ikke kan bruke varmeapparat hele tiden med påfølgende duggproblemer på vinduene (vi hadde bare 16gr og luft kun på vinduet men apparatet sugde likevel rekkevidde). Er vel litt bedre for de som nå har varmepumpe. Det har ikke vi. Men når vi kom til Holmestrand med nesten tomt batteri etter å ha kjørt bare fra Marienlyst i Drammen så virket ikke Fortum-laderen. Med en 5-åring i baksetet og -10 ute så får man litt småpanikk selv om man er forberedt på det verste med mye varme klær baki. Med 20km på tanken så var det ikke annet valg enn å forsøke seg på saktekjøring på gamleveien til Tønsberg. Det ville jo sannsynligvis ikke gå, men hadde ikke annet valg. Men noen km på vei kom plutselig SMS-respons inn fra startmeldingene på Fortumladeren. Den hadde tydeligvis bare vært veldig treg med respons. Så vi snudde og prøvde igjen og fikk da ladet (og varmet oss).

Men Leaf blir for spennende i kulda - og i dette tilfellet nesten farlig når infrastruktur ikke virker og det ikke finnes alternativer i nærheten.

Så takke seg til Tesla. De gjør alt rett og leverer et totalprodukt som faktisk kan brukes uten stress.
Ja Leaf i vinterkulden er unektelig litt stress. Noen god vinterbil er det rett og slett ikke. Kjørte fra Gardemoen og hjem til Melsomvik og det ble tre ladestopper før jeg var hjemme(McD Frogner, Max v/Lierbakken og Kiwi Holmestrand). Nå kjørte ikke jeg spesielt sakte men holdt ikke fartsgrensen heller og det ble kaldt på føttene på slutten. Diesel/bensinvarmer burde være på plass i biler levert i Norge synes jeg. Uteklimaet påvirker rekkevidden for mye allerede med kaldere batteri, ekstra fyring og dertil langt på vei så varm bil som man skulle ønske er litt stusselig på en bil til 250K uansett hvordan man snur og vender på det. Oppe i Finnmark kjørte jeg en liten Toyota Urban Cruiser 1,4TD med ekstra dieselvarmer(Eber) i -20 grader og det trenger den. Da er det nesten uvirkelig at en elbil uten noen form for varmekilde ennet enn strøm ikke har sånt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA