Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lademønster

Startet av SuperSSRallyGT, torsdag 15. januar 2015, klokken 14:03

« forrige - neste »

SuperSSRallyGT

Håper noen med interesse for LED pærer kan bidra med hvilke pærer som passer inne i denne bilen.
Pærene har både teknisk betegnelse, tall for lysstyrke og et tall for hvor hvitt lys det er?
Om vi deler på erfaringer behøver ikke alle å gjøre den samme jobben, så kom igjen folkens, hva er din erfaring?
Jeg venter fremdeles på min Soul, så jeg kan foreløpig ikke bidra med mer enn å starte denne tråden..

OlavEmil

Har i utgangspunktet stert avsmak på LED (særleg uoriginalt) i hovudlys, då dei stort sett har gitt skarpt, altfor kvitt lys som er frykteleg ubehageleg for møtande trafikk. På den andre sida kunne det absolutt vore interessant å kutte det forbruket halogen gir i høve til LED. Er teknologien kome dit at det finst LED-pærer som gir same lys som halogen, slik at møtande trafkk ikkje vil sjå forskjell på det originale Soul-lyset og ein uoriginal LED-pære?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Olemann


Ser du heldigvis snakker om LED pærer INNE I BILEN.  Det er bra.  Uorginale pærer, enten Kina-mikk HID Xenon sett eller LED pærer fra Ebay etc, vil nesten alltid lyse feil om de settes inn i hovedlys.  Dette fordi moderne reflektorer inkl. glassene som fungerer som linse, ikke er laget for pærer der lyset kommer fra et annet sentrum enn ordinære pærer.
Sjekk også tråden om dette på i3 forum, mye fornuftig sagt der.

Men; siden du kun snakker om pærer som passer inne i bilen, så er du på tryggere grunn og plager i alle fall ikke andre veifarende.   Det er bare å prøve seg fram, LED takler bred spenning, 12V og langt oppover, lysfargen kan være helt opp til 7000 om du liker blått, vil du ha varmhvitt så hold deg på 2-3000.   


Sitat fra: SuperSSRallyGT på søndag 28. desember 2014, klokken 14:51
Håper noen med interesse for LED pærer kan bidra med hvilke pærer som passer inne i denne bilen.
Pærene har både teknisk betegnelse, tall for lysstyrke og et tall for hvor hvitt lys det er?
Om vi deler på erfaringer behøver ikke alle å gjøre den samme jobben, så kom igjen folkens, hva er din erfaring?
Jeg venter fremdeles på min Soul, så jeg kan foreløpig ikke bidra med mer enn å starte denne tråden..

K S

Sitat fra: OlavEmil på søndag 28. desember 2014, klokken 19:14
Har i utgangspunktet stert avsmak på LED (særleg uoriginalt) i hovudlys, då dei stort sett har gitt skarpt, altfor kvitt lys som er frykteleg ubehageleg for møtande trafikk. På den andre sida kunne det absolutt vore interessant å kutte det forbruket halogen gir i høve til LED. Er teknologien kome dit at det finst LED-pærer som gir same lys som halogen, slik at møtande trafkk ikkje vil sjå forskjell på det originale Soul-lyset og ein uoriginal LED-pære?

Hvis du tenker på nærlys så trekker disse 0,11 kW, altså 0,11 kWt på en times kjøring, LED trekker ikke 0, så det er noe begrenset hvor mye en kan spare, bilen forbruker gjerne 17 kWt på en times kjøring....om da forbruket blir 17 eller 17,11 betyr for meg null og niks....

Håpe noen av dere som kjører uten lys i skumring/mørke....

OlavEmil

Sitat fra: K S på søndag 28. desember 2014, klokken 21:09
Sitat fra: OlavEmil på søndag 28. desember 2014, klokken 19:14
Har i utgangspunktet stert avsmak på LED (særleg uoriginalt) i hovudlys, då dei stort sett har gitt skarpt, altfor kvitt lys som er frykteleg ubehageleg for møtande trafikk. På den andre sida kunne det absolutt vore interessant å kutte det forbruket halogen gir i høve til LED. Er teknologien kome dit at det finst LED-pærer som gir same lys som halogen, slik at møtande trafkk ikkje vil sjå forskjell på det originale Soul-lyset og ein uoriginal LED-pære?

Hvis du tenker på nærlys så trekker disse 0,11 kW, altså 0,11 kWt på en times kjøring, LED trekker ikke 0, så det er noe begrenset hvor mye en kan spare, bilen forbruker gjerne 17 kWt på en times kjøring....om da forbruket blir 17 eller 17,11 betyr for meg null og niks....

Håpe noen av dere som kjører uten lys i skumring/mørke....

Det var det eg opprinneleg trudde, men så var det nokon her eller på FB som satte opp eit reknestykke som viste at ein tapte bortimot ein halv mil på eitt batteri ved å køyre med nærlyset på jf kun LED "køyrelys". Alle slike små kilometer her og der er interessante for dei av oss som skal pendle langt med bilen året rundt. Men han hadde vel fått for seg at nærlyset trakk mellom 0,3 og 0,5, dine tal verkar meir realistiske :) .

Ironisk nok gjaldt dette (sjølvsagt) i ein diskusjon om kvifor det var greitt / bra å køyre utan baklys i dagslys, skumring og regnvær (alt utanom stummande mørke)...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

pwb


OlavEmil

Sitat fra: pwb på søndag 28. desember 2014, klokken 21:23
Halv mil? 200 meter maks.

Eg estimerte ca. 50 meter då diskusjonen gjekk ;D . Det vart sagt at nærlyset brukte 0,3kw, og at det utgjorde 4 tapte kilometer per 100 km. Men då konkluderar eg med at mitt anslag var nærmast sanninga.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

SuperSSRallyGT

Tanken bak innlegget var å bringe erfaring med LED pærer inne i bilen.
Et annet forum-medlem var for en tid tilbake forundret over at det ikke var benyttet LED pærer i innvendig belysning.
Noen av de nyere bilene jeg har kjørt har hatt LED i interiørbelysningen. Dette har jeg oppfattet som "friskt" og mer "moderne" lys.
Om noen på dette forumet har byttet til LED og er fornøyd med det, er det fint om de skriver om det i denne tråden.

OlavEmil

Ja, beklager avsporinga. Eg oppfatta som du ser feil, og tenkte LED hovudlys. Håpar andre har erfaring med LED innelys, der kan eg ikkje hjelpe :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA