Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla PreHeat

Startet av Dykkern, torsdag 15. januar 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

Dykkern

Jeg antar at mange av dere har fått prøvd bilen i streng vinterkulde nå. Kan dere dele erfaringer? Varmeapparat? Rekkevidde? Noen overraskelser eller problemer?

aaa3

Vi har vært nede i -15. Ingen ting spesielt å melde, bilen oppfører seg bra også i kulda.
Forvarming er en stor fordel, og etter 1/2 time forvarming (da var det -10), kunne vi kjøre på ren EV-drift (varmeapparatet på 18 + ECO).
Klart at EV-rekkevidden blir noe redusert, men ikke så mye som fryktet.

Gorm

Kjørte akkurat min fra Trysil (i 20 minus), til Jessheim. Nå kjører jeg ikke spesielt økonomisk, og jeg sparer heller ikke på komfort i kupeen for å spare drivstoff. Gjennomsnittsforbruk havnet på 1,1 liter per mil, mot vanligvis 0,8 (samme strekning).

Fiffik78

Kommer fra Trøndelag nå, 18 minus store deler av turen, aldri over 10 minus. Først og fremst, bilen kjører nydelig på vinterføre, ploger gjennom alt av spor og snø. Varmeapparatet er greit bare. Vi slet med ising på bakrutene så fireåringen satt og skrapte is med et bleiekort.. Vekslet på av og på med AC, og av og på med ECO. Så dog i app innstillingen at AC er satt til eco og ikke komfort, usikker på hvor mye det spiller inn. Forbruket ble 0.72, altså vesentlig mer enn turen opp på 0.65.

Fikk testet 4WD ut av oppkjøringen bak huset til svigers,  90 graders sving,  8 grader helning og islagt. Første gang gikk det fint, hadde satt på 4WD lock. Andre gang uten lock satte jeg meg fast, men kom opp igjen med lock. Kjører piggfritt.

Jeg elsker denne bilen :-) Ble også et hakk bedre når forvarmingsintervallene er økt.

Romslig er den også, selv med to barnestoler folk vi inn alt vi hadde med opp, samt et lite bord, en trestol og en trekasse. Vi snakker stappfullt, men jeg ble nesten imponert. Skal kjøpe en Thule Ranger 90 for litt ekstra lagringsplass på taket.
Outlander PHEV 2014

diax

Sitat fra: Fiffik78 på søndag 28. desember 2014, klokken 23:03
Kommer fra Trøndelag nå, 18 minus store deler av turen, aldri over 10 minus. Først og fremst, bilen kjører nydelig på vinterføre, ploger gjennom alt av spor og snø. Varmeapparatet er greit bare. Vi slet med ising på bakrutene så fireåringen satt og skrapte is med et bleiekort.. Vekslet på av og på med AC, og av og på med ECO. Så dog i app innstillingen at AC er satt til eco og ikke komfort, usikker på hvor mye det spiller inn.

Det er en ubetinget fordel å ha på AC hele tiden da luften tørkes. Mindre fuktighet i luften resulterer i
mindre dugging, og da ingen ising. ECO struper AC-kompressorens ytelse, og fuktinnhold øker.
ECO vs Comfort i appen har jeg ikke testet enda. Min står på Comfort.

EinG

Det jeg er spent på er hva som skjer ved parkering i 20-30 minus som ikke er uvanlig i Norge om vinteren. Vil bilen da nekte å starte? Og hvorfor kan den ikke kun starte bensinmotoren? Marerittet er å parkere i streng kulde, for deretter å ikke kunne få start på den.. Bilen selges jo også i Sverige, Finland, Russland og der kan det jo og være seriøst kaldt..

erik e

Den "spenningen" ville jeg vært foruten.  Tips:  Når jeg er på tur i kalde strøk (-20-30) starter og kjører jeg bilen gjennomvarm en gang i døgnet. Dette gjelder både bensin/diesel og EL-bil. Mulig jeg er gammeldags, men sover som ett barn om natten. God tur (og godt nytt år).
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

EinG

Sitat fra: erik e på tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:06
Den "spenningen" ville jeg vært foruten.  Tips:  Når jeg er på tur i kalde strøk (-20-30) starter og kjører jeg bilen gjennomvarm en gang i døgnet. Dette gjelder både bensin/diesel og EL-bil. Mulig jeg er gammeldags, men sover som ett barn om natten. God tur (og godt nytt år).
Godt nyttår! Klart det. Nå tenkte jeg mer på de gangene en ikke er i nærheten av bilen, feks på en lang flere dagers skitur i fjellet. Da er det greit at bilen vil/kan starte ved lave temperaturer.. Var på tur nå romjulen, men da var det kun 7-8 minus og ingen problemer, uken før var det minus 20 samme sted..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA