Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av kjølholdt, torsdag 15. januar 2015, klokken 11:28

« forrige - neste »

nortrahof

Som jeg tidligere har sagt i en annen tråd, bør det ikke være problem å få godkjent hengerfeste til TMS uten at Tesla selv godkjenner det. Det er tilfelle for de fleste OEM-festene som selges som tilbehør.
Produsenten må da ta seg bryet med å få sertifisert hengerfestet hos TüV eller en annen godkjent kontrollinstans og produsenten må også utstede et "compliance"-sertifikat at bilen med feste tilfredstiller gjeldende normer.
Slikt finnes for et utall forskjellige biler, så hvorfor ikke TMS?

Et "problem" kan være at de fleste nyere biler har ABS og ESP. Dersom disse er optimert for kun bilen alene og uten henger, kan denne optimeringen ikke være optimal for kjøring med henger. Moderne biler med ESP + ESP har derfor et "ekstra sett" paramerter som legges inn når hengerfestet aktiveres.  Derfor må man "bevise" gjennom tester at TMS + henger fortsatt ligger innenfor de krav som er satt i regelverket om dette ikke optimeres ved at det legges inn to sett parameter hos Tesla. Det er nettopp dette som en 3.partsverifikasjon skal verifisere. OEM-produsenten tar med dette på seg ansvaret for at bilen fortsatt er etter krav og regler. Det er derfor rimelig at om Tesla bestrider dette og "voider" garanti, så videreføres den under OEM-produsentens ansvar.

Biltilsynet vil godkjenne slike OEM-hengerfester dersom man kan dokumentere slik "compliance", så dette er viktige papirer å ta med seg sammen med vognkortet. Kun untaksvis blir slike hengerfester forevist Biltilsynet og ført i vognkort. Man risikerer derimot under kontroll å dokumentere på stedet, ellers risikerer man avskilting.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

thilo

Det går rykte at Westfalia og Tesla forhandler om å få laget tilhengerfeste til Model S.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

kjølholdt

Griffel jeg er heller ingen fundamentalist , men når jeg diskuterer med hard core fossil bil entusiaster kan jeg nok oppfattes som at jeg setter ting noe på spissen. Har unga dine fritidsaktiviteter som innebærer behov for henger, kjøper du fossil bil, ved kjørte totalt 5000 km i året ville jeg meldt meg inn i en bildelering
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Hyperstress


Sitat fra: thilo på torsdag 01. januar 2015, klokken 15:31
Det går rykte at Westfalia og Tesla forhandler om å få laget tilhengerfeste til Model S.

Kan du si litt mer om dette? :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

thilo

Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. januar 2015, klokken 09:40

Sitat fra: thilo på torsdag 01. januar 2015, klokken 15:31
Det går rykte at Westfalia og Tesla forhandler om å få laget tilhengerfeste til Model S.

Kan du si litt mer om dette? :)

Dessverre ikke, leste det på det tyske forum, vi få se om det blir noe av det, men det var snakk om Model S, ikke Model X.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

sn0le

Er ikke lenge siden jeg sjekket hvor mange av bilene til salgs på Finn som hadde hengerfeste. Det var faktisk langt under halvparten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Havebigfun

Da må du ikke glemme at de fleste husholdninger har flere biler slik at man trenger hengerfeste kun i en av dem.
Ellers er det sikkert noen som ikke er klar over at bilen har hengerfeste og glemmer å nevne det i annonsen.
Norge er "hengerlandet"

Råde

e-Golf | X75D

Tuxedo

Sitat fra: Råde på søndag 04. januar 2015, klokken 20:39
Sitat fra: Havebigfun på søndag 04. januar 2015, klokken 20:28
Norge er "hengerlandet"
Nope. Det er Danmark. Enda galere enn oss.
Ja, der kobler de bare fra hengeren når de skal i selskap.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

RSR911

Statistikk?
1. Det er ingen teknisk hindring for å trekke tilhenger med elbil.  Mange fosilbiler har tilhengerfeste selv om de ikke er konstruert for det, og selv om bilprodusenten ikke lager eller leverer hengerfeste
2. Tilhengerfeste til elbil kommer, det er kun snakk om tid og økonomi.  Økonomisk grunnlag kan beregnes via statistikk
3. Norge er ett av få tilhenger-land med betydelig salg av elbiler.  Det er godt mulig at verdens strørste marked for elbiltilhengerfesster kan bli i Norge
4. Nordmenn vet av erfaring at godkjente hengerfester kommer seilende fra Tyskland elller England -- vi har liten tradisjon for å utvikle og produsere hengerfester selv. (Eller er det fortsatt noen som gjør det her?)  Vi bør ikke forvente at tyskere og briter skal bry seg om Tesla

RSR911

#55
Betyr "tillatt tilhengervekt: 0kg" i vognkortet at bilen aldri vil (lovlig) kunne trekke tilhenger?  Eller finnes det veier rundt dette?

Fra Lovdata: "Kjøretøy skal være konstruert og overfor godkjenningsmyndigheten garantert av fabrikanten for største aksellast, boggilast og totalvekt, og for største totalvekt av eventuell tilhenger/tilhengerredskap til kjøretøyet."   https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_10#%C2%A710-1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA