Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av kjølholdt, torsdag 15. januar 2015, klokken 11:28

« forrige - neste »

kjølholdt

Jeg havner til stadighet i diskusjoner med fossil bil eiere . Sikkert som en del av dere andre her inne. Noen som har oversikt over nordmenns bruk av tilhengerfeste gjerne statistikk . Kan jo ikke bruke meg sjøl som eks 3ggr på 10 år. Men så er jo ikke jeg av handy man typen heller
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

pekle

#1
Tja, det fins 1,1mill registrerte hengere i landet så det er vel viktig for folk. Sjølv har eg brukt hengar ein gong på 19 år med sertifikat - men neppe representativ da eg har korkje båt, hest eller einebustad.

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-415.html

19quiz76

Tilhengerfeste selges på mange nye biler i dag fordi det koster relativt lite og er praktisk de gangene man trenger det. For noen er det ofte, de fleste sjelden. Frykt for annenhåndsverdi spiller nok også inn når man skal konfigurere nybilen.
Pleier å parere det argumentet med at jeg har en god short-list med kompiser som mer enn gjerne byttelåner eksos-sleperen mot min TMS de uhyre få gangene dette er en problemstilling ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Sense

#3
Jeg tror det er enda flere tilhengere faktisk. Sist jeg så statistikken i 2013 var det over 1 230 000. Med ca 2 500 000 mill. kjøretøy, så har halvparten av alle kjøretøy en tilhenger.
Da kan det ikke kalles sært. Jeg bruker enten båthengeren eller varehengeren min flere ganger pr. måned i snitt.

krl

I løpet av det siste halvåret, så har jeg kjørt drøye 6000 km med henger.

Tesla har tapt godt med salg pga. manglende hengerfeste.. Vi hadde kjøpt den første versjonen av Model S dersom den hadde hatt tilhengerfeste. Men nå er bilene uansett priset ut av markedet for de fleste, så...

kos

Hei - Nå er ikke tesla model s en bil som jeg forbinder med tilhenger. Prisen i Norge har gjort den til en folkebil som ikke bare de med million inntekter har råd til. dette har ført til at man får se bilen i litt andre bruksområder enn hva som er normalt for en slik bil. Eks med kloakkrør på taket osv. tesla model s er en bil i en klasse og pris som normalt man ikke sleper et lass med drit etter seg. Med model X blir det en SUV og bruksområdet blir plassert litt annerledes, men er fortsatt i øvre pris klasse.

Model s var ikke å konkurrere med biler som kjører rundt med et lass med møkk bak bilen.

For meg er det helt utelukket å kjøre rundt med drit i bilen, samt å trekke drit etter en slik bil. Det er nemlig det vi bruker hengerne i 80 % av tiden til. Og spar meg for dokumentasjon på det.

OleJA

Driver med en sport som krever at 'utstyret' må fraktes på henger. Kjører nok en 5000km med tilhenger hvert år, enkelte år betydelig mer. Dette er vel en av hovedgrunnene til at diseldyret beholdes. Hadde Model S kommet med hengerfeste samtidig med AWD, så hadde det blitt to Model S.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Havebigfun

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 28. desember 2014, klokken 16:50
Sitat fra: kos på søndag 28. desember 2014, klokken 16:47
For meg er det helt utelukket å kjøre rundt med drit i bilen,
:o
Ja- de fleste ser på en bil som et hjelpemiddel til å får gjort de daglige gjøremål- da hører transport av ymse med- selv i en Tesla. Sålangt har jeg transportert over et tonn fliser i min bil og tilsvarende vekt avrettingsmasse, flislim osv. jeg tror ikke man kan se det - bilen kan behandles pent selv om den brukes som transportmiddel.
Det samme gjelder hengerfeste.

kos

Hei - uten insentiver ville bilen kostet langt mer - bare mva ville gjort bilen vesentlig dyrere. Uten sammenligning en tesla  i dag så billig at man bruker den til nesten alt man brukte en vanlig bil i mellom klassen til. Bilen er i øvre klasse og vi mangler et alternativ i mellomklasse. Tenker at det stort sett er bare i Norge at man savner hengerfeste til bilen. Men det hadde vært flott med en bil mellom E- golf og tesla som hadde hengerfeste.

thilo

Sitat fra: kos på søndag 28. desember 2014, klokken 18:19Tenker at det stort sett er bare i Norge at man savner hengerfeste til bilen. Men det hadde vært flott med en bil mellom E- golf og tesla som hadde hengerfeste.

Stemmer ikke helt, i Tyskland jobber folk med å få godkjent den amerikanske hengerfeste på Model S. Og i Tyskland er bilen mer i prisklasse med Panamera, S-Klasse ol.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

kos

Hei - tenker at det ikke er godkjenningen for hengerfeste som er problemet. Heller elmotorens begrensninger.
Godkjenning for hengerfeste er en smal sak for myndighetene. Selv motorsykler får det. Men om elmotoren tåler belastningene er noe annet. Dessuten har jeg til gode å se biler utenom SUV som har hengerfeste på biler fra 1.1 mil og oppover.

Sense

Enig at det burde være en smal sak for myndighetene å tillate hengerfeste på TMS. Tror de har låst seg litt på at elbiler ikke kan godkjennes, uten at det finnes fysiske begrensninger.
Jeg er heller ikke overbevist om at elmotoren ikke tåler tilhenger. Så lenge bilen tåler akselerasjon fra 0-100 på 4 sekunder med en bil på 2,1 tonn, så skjønner jeg ikke at en tilhenger skulle kreve mer.

Prisen på bilen jeg frakter henger med, er helt uinteressant for meg. Det er egenskapene i bilen som avgjør om jeg ønsker å bruke den til dette.
Og da slipper jeg jo å ha dritten inni bilen....

kos

Hei - Tesla er en av mange elbiler. Noe av det som gjør at man gjerne vil ha hengerfeste på teslaen er vel antagelig at det er den eneste som faktisk kunne ha hengerfeste. Mitt poeng er at man kjøper ikke en Tesla  om man ikke har ordnet hengerfeste på en annen bil. Denne tråden handler ikke om tesla men om hengerfeste, og tror at det best at temaet fortsetter på et mer egnet sted. Slik at statistikk kan fortsette i rett spor.

Tuxedo

#13
Null problemer med hengerfeste på Model S:

http://torkliftcentral.com/ecohitch/tesla/ecohitch_tesla_model_s.php

Eller, det er vel et lite problem; man må like å leve litt farlig   ;)
Tror nok ikke denne varianten er trafikkfarlig, med rette koblinger for lys etc., siden Model X kommer med hengerfeste på samme chassis.  Men det er jo ikke lovlig å bruke denne løsningen til å trekke henger (derimot lovlig å montere, samt lovlig å bruke den til sykkeltransport).  Leverandøren har dog spesifisert den for ca 900 kg hengervekt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkm

Sitat fra: kos på søndag 28. desember 2014, klokken 19:57
Hei - Tesla er en av mange elbiler. Noe av det som gjør at man gjerne vil ha hengerfeste på teslaen er vel antagelig at det er den eneste som faktisk kunne ha hengerfeste. Mitt poeng er at man kjøper ikke en Tesla  om man ikke har ordnet hengerfeste på en annen bil. Denne tråden handler ikke om tesla men om hengerfeste, og tror at det best at temaet fortsetter på et mer egnet sted. Slik at statistikk kan fortsette i rett spor.
kos - du er negativ i alle innlegg. Hva er det du ønsker å oppnå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA