Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av kjølholdt, torsdag 15. januar 2015, klokken 11:28

« forrige - neste »

kos

Hei - som i tråden over så er det så godt som ingen elbiler som har henger av flere årsaker.
1 bilen er ikke tengt å ha bruksområde med henger
2. rekkevidden vil bli vesentlig redusert - uten hensiktsmessig rekkevidde
3. vekten tillater det ikke
4. bilens innfestning er ikke sterk nok.

Samma det vell - vi ønsker oss biler med hengerfeste - men må vente på Tesla model X for å se om man får det til. Samme som model S- fikk heller ikke til en elbil som kunne gå over 40 mil Så kom den ...... Model S.

Realist, men håper at verden blir slik vi ønsker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 29. desember 2014, klokken 10:55
Egentlig ikke i tillegg, men bare derfor. En 3-fase motorer med låst rotor vil brenne om den ikke beskyttes av motordriften (eller av motorværnbryter for motorer de som drives direkte fra strømnettet). Men i bilen er det altså motordriften (inverterkontrollsystemet) som "passer på" at motoren ikke går varm.

Asynkronmotoren klarer fint fullt pådrag med låst rotor om kjølingen er tilstrekkelig. NSBs EL18 lokomotiv med 4 motorer på hver 1350kW klarer å stå med fullt pådrag mot en butt hvor lenge som helst uten å ta skade av det. Men de kjøleviftene som kjøler motorene er rimelig store og kraftige, bråker noe infernalsk på maks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Men hvorfor skulle noen velge å stå stille med drivhjulene og samtidig holde full gass?
Bilen er da mer enn sterk nok til å flytte seg. Dermed er vel temaet med varmegang akademisk, selv om bilen hadde blitt levert med tilhengerfeste.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. desember 2014, klokken 14:55
Sitat fra: Griffel på mandag 29. desember 2014, klokken 10:55
Egentlig ikke i tillegg, men bare derfor. En 3-fase motorer med låst rotor vil brenne om den ikke beskyttes av motordriften (eller av motorværnbryter for motorer de som drives direkte fra strømnettet). Men i bilen er det altså motordriften (inverterkontrollsystemet) som "passer på" at motoren ikke går varm.

Asynkronmotoren klarer fint fullt pådrag med låst rotor om kjølingen er tilstrekkelig. NSBs EL18 lokomotiv med 4 motorer på hver 1350kW klarer å stå med fullt pådrag mot en butt hvor lenge som helst uten å ta skade av det. Men de kjøleviftene som kjøler motorene er rimelig store og kraftige, bråker noe infernalsk på maks.
I dette tilfelle er jo fullt pådrag begrenset av motordriften, ikke av hva motoren ville trekke av strøm i et forsøk på å sloss mot butten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 29. desember 2014, klokken 18:39
I dette tilfelle er jo fullt pådrag begrenset av motordriften, ikke av hva motoren ville trekke av strøm i et forsøk på å sloss mot butten.

Motordriften dytter på med det som motorene skal få fra 0 uansett, det er ikke noe som går varmt slik at effekten begrenses etter en viss tid. Lokomotivet skal kunne trekke igang over 1000 tonn på kroken i god stigning, så det er rimelig heftig moment fra 0 på de motorene der ;)
En seriekommutatormotor ville brent på kort tid om man prøvde det samme, uansett kjøling eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

Hmmm. Lurer på om trådstarter har fått svar på spørsmålet, jeg. Jeg har i hvert fall ikke. Tror i imidlertid ikke det finnes slik statistikk...?
e-Golf | X75D

Sense

Svaret er over 1 230 000 tilhengere i norske husholdninger. (Tall fra 2013.)
Hvor mange som benytter sine hengere til enhver tid, finnes det naturlig nok ikke noen pålitelige tall på.

Havebigfun

Svar nr 2: De som har tilhenger og TMS kunne tenke seg å bruke bilen til å trekke denne- manglende tilhengerfeste reduserer bruksmulighetene og er en showstopper for noen.

Råde

Spørsmålet er kanskje om det setter noen stopper for utrullingen av elbil (og kanskje enda viktigere, annenhåndsverdien av egen elbil etter hvert).

Svaret finnes vel også i hvor mange husstander som har to biler. Her i gården vil en være utstyrt med pipe og kule, mens den andre ikke har noen av disse.

Svært mange vil sikkert kunne klare seg som oss. To biler i heimen, hvorav en BEV.

Selvfølgelig ville det være to biler uten pipe, hvis fire av fire var oppfylt (plass, pris, rekkevidde og, ja, kule). Til nå oppfylles kun to :) (i enhver kombo, derav min signatur).
e-Golf | X75D

pej

Vi eier egen henger men med 2 elbiler står den mye stille. Har valgt å ikke selge den siden vi bruker den som søppelcontainer (den har lokk) så leier jeg en Berlingo for ca 500kr den dagen vi drar på fyllinga. ca en gang i mnd maks. Eller så bruker jeg taktikken: Ja du vil låne hengeren? Ikke noe problem hvis du tømmer den først.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Sense

Sitat fra: pej på mandag 29. desember 2014, klokken 22:08
Eller så bruker jeg taktikken: Ja du vil låne hengeren? Ikke noe problem hvis du tømmer den først.

Genialt. Den vil jeg gjerne adoptere.

Griffel

#41
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. desember 2014, klokken 20:07
Motordriften dytter på med det som motorene skal få fra 0 uansett,
Motordriften dytter ikke, motoren trekker og motordriften begrenser. Når den stå stille får den en brøkdel av de 1350kW som hver motor kan trekke ved full belastning. Motoren ville gjerne trekke mer om den kunne men det får den ikke lov til. Tapene i motor når den dytter mot butten er derimot ikke ulike tapene i en fullt belastet motor og det er jo kjølesystemet bergnet for å lede bort.

Derfor er overbelastning av motoren egentlig ikke et problem med tanke på henger, motoren er beskyttet.
Dette er et designspørsmål, Tesla har moment nok, men det vil gå utover rekkevidde og så er det spørsmål om det vil kreve forsterkninger i strukturer og drivverk, og hva dette koster i vekt og redusert rekkevidde også når bilen kjører uten henger.

Sitat fra: pej på mandag 29. desember 2014, klokken 22:08
Vi eier egen henger men med 2 elbiler står den mye stille. Har valgt å ikke selge den siden vi bruker den som søppelcontainer (den har lokk) så leier jeg en Berlingo for ca 500kr den dagen vi drar på fyllinga. ca en gang i mnd maks. Eller så bruker jeg taktikken: Ja du vil låne hengeren? Ikke noe problem hvis du tømmer den først.
Tømmer de den da der den står?, kjøres den til avfallsplass?, eller låner vedkommende en annen henger?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

Artig å se hvordan tråden utvikler seg men kommer vel ikke noe nærmere sannheten enn 1,2 mill hengerfeste . Hva snitt bruken på disse blir er ukjent. Men har vel kommet til konklusjonen at en del innbitte fossil bil entusiaster nytter det ikke å argumentere med. Når de ønsker å kjøre 800 km i strekk mulighet for hengerfeste og i tillegg mener at El bil forurenser miljøet , ser jeg ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen med de!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Griffel

#43
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 01. januar 2015, klokken 01:34
Artig å se hvordan tråden utvikler seg men kommer vel ikke noe nærmere sannheten enn 1,2 mill hengerfeste . Hva snitt bruken på disse blir er ukjent. Men har vel kommet til konklusjonen at en del innbitte fossil bil entusiaster nytter det ikke å argumentere med. Når de ønsker å kjøre 800 km i strekk mulighet for hengerfeste og i tillegg mener at El bil forurenser miljøet , ser jeg ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen med de!
Jeg er elbil fan, men ikke fundamentalist, kjører 5000 km i året, nær 50% med henger, og klarer meg greit med 1 bil (kan kanskje klare meg uten bil, men det er jo det praktiske da), har ca. 30 mil til hytte uten strøm. Hva synes du jeg bør kjøpe?

(Hadde tidliger 2 biler, og har kjørt over 80000 km med elbil, og vesentlig mindre med fossilbilen i samme periode)

Hva med de som har døtre med hestedilla, og behov for å frakte hest fra stall til stevne en gang i mnd. eller oftere, hva vil du anbefale disse?

Det kan være ganske situasjonsavhengig om en kan være hel, halv eller ikke elektrisk når det gjelder bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TKL

Det eneste store minuset i mitt regnestykke da jeg vurderte å kjøpe Tesla model S var mangelen på tilhengerfeste. Vi hadde da egentlig tenkt å selge to gamle bensinbrennere  og klare oss med en bil i familien. Men siden jeg innimellom har behov for å kunne frakte større ting  måtte jeg se på hvilke alternativer vi hadde:

1. Kjøpe en ny mellomstor nr.1 bil som kunne trekke tilhenger, dvs. ikke TMS.
2. Kjøpe TMS og låne bil med tilhengerfeste når det behovet er der.
3. Kjøpe TMS og en liten nr.2 bil med tilhengerfeste.

Nr. 1 var ikke et foretrukket alternativ.

Nr. 2 var et mulig men ikke så praktisk fordi dette medfører stadig jakt på en som er villig til å låne vekk sitt tilhengerfeste med bil på. Det er ikke alltid like enkelt på det tidspunktet man trenger tilhengeren.

Resultatet ble nr.3, dvs en liten rød Renault som brukes en gang i mellom. Teslaen blir brukt til det meste både lokalt og til langturer. Dessverre er ikke den lille røde egnet for turer med tung tilhenger. Så løsningen er ikke fullgod, noen transportoppgaver jeg kunne ta før kan jeg ikke lenger ta meg av. Så jeg håper noen hos Tesla Motors kommer til den konklusjonen at de bør tilby en oppgradering med forsterkning av understellet til bilen slik at den kan tåle en tilhenger.

Jeg forventer ikke rekkevidde 40 mil med 1000 kg tilhenger bak. Men ca 20 mil på sommerføre og med rimelig kjørehastighet burde være mulig å få til. Og det ville være nok for mange tror jeg.



S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA