Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av kjølholdt, torsdag 15. januar 2015, klokken 11:28

« forrige - neste »

kos

Hei - er vel realist og har prøvd å forklare at det er absurd å diskutere hengerfeste på en bil som det ikke er lov å sette hengerfeste på. Bilen er rett og slett ikke laget med tanke for hengerfeste.

Det denne tråden handler om er statistikk på hengerfester. Og til opplysning er teslaen den første bilen jeg ikke har hengerfeste på. Noe som statistisk skulle si at vi ønsker hengerfeste på bilene våre. Nå er det 100% ikke hengerfeste på samtlige elbiler. Tesla kommer antagelig med en som kan ha hengerfeste, men etter en av trådene her vil den få liten rekkevidde med henger. Jeg håper på det motsatte. så får vi se.

Men å antyde at jeg er negativ er å strekke hva som er mulig og hva som er ønskelig i den retning at jeg er negativ, er vel å beskrive virkeligheten som negativ. Så får jeg være negativ da.

krl

Av en eller annen grunn, så er det ikke mulig å montere hengerfeste på Mercedes B-klasse Electric Drive heller.. Og det er en bil som faktisk er laget for hengerfeste (B-klasseplattformen altså). Så jeg vil anta at det dreier seg mest om holdninger hos produsentene, ikke hva bilene (inkl. drivverk) faktisk tåler/er konstruert for.

Hyperstress

Sitat fra: krl på søndag 28. desember 2014, klokken 23:13
Av en eller annen grunn, så er det ikke mulig å montere hengerfeste på Mercedes B-klasse Electric Drive heller.. Og det er en bil som faktisk er laget for hengerfeste (B-klasseplattformen altså). Så jeg vil anta at det dreier seg mest om holdninger hos produsentene, ikke hva bilene (inkl. drivverk) faktisk tåler/er konstruert for.

Det er sikkert ikke tilrettelagt for kjøling av motor.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kos

Hei - nå innrømmer jeg at jeg er på tynn is - men min erfaring med store elmotorer er at de er sterke men, men står de stille og du gir gass så brenner du motoren. Om dette fenomenet er det man er redde for angående henger på en elbil kan hende. det er mulig å kvele en fossil, men en elmotor kveler du ikke du brenner den ?
Har jeg feil, så tar jeg korreks som takk.

B_Tesla

Elmotoren vil da brenne opp, gitt at du har tilstrekkelig med tilgjengelig strøm. Men det vil også si at du må klare å holde igjen dekkene. At hele momentet på 440-1000 Nm blir holdt tilbake. Det skal jo litt til da...
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 28. desember 2014, klokken 23:21
Hei - nå innrømmer jeg at jeg er på tynn is - men min erfaring med store elmotorer er at de er sterke men, men står de stille og du gir gass så brenner du motoren. Om dette fenomenet er det man er redde for angående henger på en elbil kan hende. det er mulig å kvele en fossil, men en elmotor kveler du ikke du brenner den ?
Har jeg feil, så tar jeg korreks som takk.

Gamle likestrømsmotorer (seriekommutator) brenner kommutatoren om man har mye pådrag ved stillestående eller veldig lavt turtall. 3-fase motorer, både asynkrone og synkrone, har ikke kommutator og tåler derfor dette helt fint så lenge de får nok kjøling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei - nå ble jeg interessert - betyr det at elmotoren må ha kjøling for eventuelt å trekke et tungt lass ?

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. desember 2014, klokken 01:00
Sitat fra: kos på søndag 28. desember 2014, klokken 23:21
Hei - nå innrømmer jeg at jeg er på tynn is - men min erfaring med store elmotorer er at de er sterke men, men står de stille og du gir gass så brenner du motoren. Om dette fenomenet er det man er redde for angående henger på en elbil kan hende. det er mulig å kvele en fossil, men en elmotor kveler du ikke du brenner den ?
Har jeg feil, så tar jeg korreks som takk.

Gamle likestrømsmotorer (seriekommutator) brenner kommutatoren om man har mye pådrag ved stillestående eller veldig lavt turtall. 3-fase motorer, både asynkrone og synkrone, har ikke kommutator og tåler derfor dette helt fint så lenge de får nok kjøling.
Og i tillegg vil jeg anta at kontrollsystemene i Teslaene er så avansert at de umiddelbart kutter effekt dersom situasjonen gjør at kjøling ikke er tilstrekkelig.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kos

Hei - hva er så årsaken til at teslaen ikke kan trekke eks henger på 900 kg?

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 29. desember 2014, klokken 01:11
Hei - hva er så årsaken til at teslaen ikke kan trekke eks henger på 900 kg?

Tesla har ikke godkjent bilen for hengerfeste. Antageligvis fordi det ikke er kultur for hengerfeste på den typen biler i USA. Du får f.eks ikke hengerfeste til BMW 5-serie i USA, da må du kjøpe X5.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rklokk

#25
Tesla MS hauling 1000 lb up Happy Jack:

S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

kos

Hei - så med andre ord Tesla har ikke bygget bilen for henger, da det ikke er kultur for at man kjører henger på biler som BMW 5 serie og tilsvarende, som er årsaken til at de ikke har godkjent bilen med henger. Men teoretisk kan man ha henger på bilen.

Tuxedo

Sitat fra: kos på mandag 29. desember 2014, klokken 01:27
Hei - så med andre ord Tesla har ikke bygget bilen for henger, da det ikke er kultur for at man kjører henger på biler som BMW 5 serie og tilsvarende, som er årsaken til at de ikke har godkjent bilen med henger. Men teoretisk kan man ha henger på bilen.
Ja, det var nok godt oppsummert.  Og mange eiere i USA har tatt dette fra teoretisk til praktisk og kjører rundt med henger ved behov.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

tstens

Jeg tenker på konstruksjonen av bilen også ,er den sterk nok/designet for mulig hengerfeste?greit at motor og drivverk kan klare å dra en henger ,men hjelper lite det ,hvis man står i fare for å dra skader på chassiet.
Tilbake til litt topic,jeg har hatt 17 biler på siden jeg fikk lappen i 86. Ikke hatt en m hengerfeste(kansje litt tilfeldig side de fleste har vært kjøpt brukt,men har ikke savnet dette da henger bruk er svært liten.Litt bruk av henger på vår/høst m hagebrask og skrot .Da låner jeg bil av svigers/far/nabo m min i byttelån.Hadde heller ikke valgt hengerfest hvis det hadde vært en option.
Terje
P85,White

Griffel

#29
Sitat fra: Tuxedo på mandag 29. desember 2014, klokken 01:07
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. desember 2014, klokken 01:00
Sitat fra: kos på søndag 28. desember 2014, klokken 23:21
Hei - nå innrømmer jeg at jeg er på tynn is - men min erfaring med store elmotorer er at de er sterke men, men står de stille og du gir gass så brenner du motoren. Om dette fenomenet er det man er redde for angående henger på en elbil kan hende. det er mulig å kvele en fossil, men en elmotor kveler du ikke du brenner den ?
Har jeg feil, så tar jeg korreks som takk.

Gamle likestrømsmotorer (seriekommutator) brenner kommutatoren om man har mye pådrag ved stillestående eller veldig lavt turtall. 3-fase motorer, både asynkrone og synkrone, har ikke kommutator og tåler derfor dette helt fint så lenge de får nok kjøling.
Og i tillegg vil jeg anta at kontrollsystemene i Teslaene er så avansert at de umiddelbart kutter effekt dersom situasjonen gjør at kjøling ikke er tilstrekkelig.
Egentlig ikke i tillegg, men bare derfor. En 3-fase motorer med låst rotor vil brenne om den ikke beskyttes av motordriften (eller av motorværnbryter for motorer de som drives direkte fra strømnettet). Men i bilen er det altså motordriften (inverterkontrollsystemet) som "passer på" at motoren ikke går varm.

(Forøvrig "gode" gamle Kewet kunne trekke en liten henger takket være at den hadde en likestrøms seriemotor.)

Til syvende og sist er det med henger kun et dimmensjonering og designspørsmål.
Elbilprodusenter legger "stor vekt" på lav vekt og rekkevidde og dimmensjonerer derfor ikke for henger.

(Jeg føler meg avhengig av henger: hageavfall til Yggesett, snekker materialer til ymse prosjekter, ved til hytta, bark-jord-sand til hagen. I tidligere tider: transport av datters hest til div. aktiviteter etc. etc.
Det er klart at behovet varierer fra person til person og med tiden. Henger ble kjøpt da jeg bygget hus og sparte seg greit inn i byggeperioden, men det var den den gang selvbygging var "inn")

Siden jeg da har et fossilt kjøretøy med hengerfeste og en henger, er det ikke uvanlig at den lånes ut til bekjente som klarer seg med bil uten hengerfeste siden "de kjenner noen".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA