Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Danmarksplass - betalingsmetoder

Startet av Mippen, torsdag 15. januar 2015, klokken 00:13

« forrige - neste »

Mippen

Siden jeg har hatt leafen min i snart et år har jeg gjort meg opp en del erfaringer med den. For eksempel at det er mye å hente bare på å forvarme bilen. I dag for eksempel har tempen lagt mellom minus 4 og minus 11. Startet i dag tidlig med 8 blå ute. Forvarmet bilen og startet med 94% batteri. Hadde ikke hadde tid til å lade ferdig. Kjørte i retning gamle jobben min. Det minste jeg har klart den veien på sommeren er 20% brukt på ca 27km. Det er mye opp og ned osv. I dag brukte jeg bare 22% selv om tempen lå mellom 8 og 11 blå.

Har også vært på ski noen ganger i vinter. Masse stigning og snødekke hele veien. Brukte 5% mer ene turen og 15% mer andre turen enn om sommeren. Det er en tur på 8 mil med som nevnt mye stigning.

Er det varmepumpen som gjør at rekkevidden holder seg såpass stabil selv om det er kaldt eller er det at forvarmingen har stor effekt? Dere som bor kaldere steder. Hvilken erfaringer har dere gjort når det er kaldere enn dette? Dere som har leaf uten varmepume, hvordan opplever dere kulden? Bor utenfor Bergen og det er sjelden så kaldt som nå. Kaldeste jeg har opplevd innen kommunen er 27 blå men det er uhyre sjelden.

Tok et bilde i 10 minus for å vise. Rekkevidden på gom er fortsatt ok til tross for at jeg ikke har kjørt økonomisk.

Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Er ikke du fra Askøy? På Steinseide har det ikke vert i nærheten så kaldt. Kaldeste jeg har opplevd er 3,5 minus i år.

Min erfaring fra 2014 acenta er at rekkevidden blir mer påvirket.

Dog hjelper det en del å skru litt ned på kupètemperatur, kjøre uten AC, kjøre det på auto, styre luften mot vindu og føtter om det blir dugg (men la resten kjøre på auto fortsatt).

Men varmen av eller på gir bare 5-10 km ekstra rekkevidde i følge GOM. Så jeg tror varmepumpen er meget effektiv.

Mippen

Jo, bor på Juvik. Kaldeste hjemme den uken var vel minus 7, et eller annet. 11 minus var i Arna og minus 9 når jeg kjørte forbi  Ikea i Åsane. Når jeg kom hjem var det bare 4 blå.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Ok.

Hvor rekker du tur/retur skitur med Leafen da? Kvamskogen og Voss går vel ikke på vinterføre?

Eller Voss går vel kanskje, om hurtiglader på Dale og Voss er oppe å gå.

Frotveit, bontveit går vel, gullbotn blir vel tøft uten lading?

Mippen

Jeg har klart Kvamskogen og Norheimsund med mellom 20 og 30% rest. Bruker ca 50% til Gullbotten fra Askøy.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel


Sitat fra: Mippen på søndag 04. januar 2015, klokken 16:12
Jeg har klart Kvamskogen og Norheimsund med mellom 20 og 30% rest. Bruker ca 50% til Gullbotten fra Askøy.

Fra steinseide, med ett butikkstopp, hadde jeg 25% i rest igjen ved toppen av hyttefeltet i furedalen på sommeren. Nå bruker jeg 10% til juvik da.

Gullbotn er nok greit reisemål også da, hvis hurtiglader i Åsane er oppe å går ;)

Kanskje jeg skal begynne å bruke Leafen mer på skitur, selv om diesel på ravnanger ligger på 11,05 i kveld, inkl. 50 øre rabatt ;)
(Problemet er å få barnepulk, ski og barnesete inn...)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA