Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Golf GTE

Startet av Nickelilltroll, onsdag 14. januar 2015, klokken 22:55

« forrige - neste »

MagnarPS

Vin først, så lading  ;D

Spøk tilside. Skal se litt på det på søndag.

Råde

Sitat fra: Ohm på fredag 23. januar 2015, klokken 20:59
Sitat fra: MagnarPS på fredag 23. januar 2015, klokken 19:48
Der kom min opp med samme feil som trådstarter. Hurra.

Er hele 13 minusgrader her nå.

Tar med ei flaske vin eller sju og reiser på hytta. (Med landcruisern)  ;)
Møller sier dette er pga lav strøm på 12 volt batteri og at det da bør lades.
Men sier de noe om at e-Golf i prinsippet burde greie den ladingen selv?
e-Golf | X75D

MagnarPS

Vet ikke hva møller/vw sier om lading av 12v batteriet, men det ville være forstemmende om de ikke sørget for lading av dette.

Det er drøye 45 år siden et menneske satte sin fot på månen, så det å få sørget for lading på dette batteriet burde være en smal sak.  ::)

Ohm

Selv i fossilbiler kan batteriet bli svakt, selv om det lades av motoren. Jeg tror ikke eGolfen lader 12 volt når den står stille. Mine feilmeldinger kom etter at bilen hadde stått noen dager.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

MagnarPS

I dette tilfelle hadde min stått i ca 19 timer uten kjøring
Ca 11 uten lading.

Nickelilltroll

Stop! Det er da ikke våres jobb å lade batteriet vel? Ikke godta dette før alt i verden!!! :o

Møller har fått noen biler med samme symptomer, noen hade fått leverert dålige batterier og noen "hade ikke spesifike ladeproblemer(av 12-volt)".

Summa sumarium blir at oss som bor på en plass med mange kuldegrader går på en smell hvis bilen står mange dager, med lading fra 230 eller ikke.

Min begynte da den magiske grens på -13 slog til. Forsvant, men da jeg hade arbeidshelg, stod bilen i 50 timer uten kjøring i -14. Var det takk og farvæl. Startet ikke i det hele tatt.

Etter at Møller hatt bilen i 3 uker forventer jeg at de fikset problemet. Har ikke hatt/sett feilmeldingen mer, men så har vi bare kost oss i -10, ikke kaldere. Venter i spenning på neste kuldeknepp :P
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

hottentott33

Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:33
Stop! Det er da ikke våres jobb å lade batteriet vel? Ikke godta dette før alt i verden!!! :o

Helt enig, en gjør seg bare en bjørnetjeneste ved å gjøre dette. Når man har en garanti med mobilitetsgaranti, så bruker en den frem til importøren går lei og finner en fiks for alle.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

MagnarPS

Sitat fra: hottentott33 på lørdag 24. januar 2015, klokken 18:08
Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:33
Stop! Det er da ikke våres jobb å lade batteriet vel? Ikke godta dette før alt i verden!!! :o

Helt enig, en gjør seg bare en bjørnetjeneste ved å gjøre dette. Når man har en garanti med mobilitetsgaranti, så bruker en den frem til importøren går lei og finner en fiks for alle.

Helt enig

sap_2000

Tips til dere som får opp denne feilen.
Hadde vært artig å kunne fulgt med på spenningen til 12v batteriet for å finne ut lademønsteret, altså i hvilke sammenhenger elektronikken velger å sende strøm til 12v.

Kjøp et voltmeter med siggarettennerplugg. Har ikke får min bil ennå, så vet ikke om egolf kutter strømmen til sig tenner når man skrur av tenningen, men hadde vært flott hvis ikke.
Ellers må man koble til et voltmeter direkte på batteriet for å se hva som skjer når bilen står plugget i.

F.eks denne: http://www.torshovbil.no/voltmeter
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Sidewinder

Skulle tro at en ELEKTRISK bil med et batteri på 28kwh skulle kunne ladde
et 12v batteri, selv om det ikke er samme spenning.
Hadde vært flaut om jeg skulle stått med et 12v lader på gårdsplassen for å lade 12v batteriet til en elbil

Gordon Retriever

Lading av 12v-batteri i elbil ser ut til å være en utfordring - tidlige utgaver av Leaf slet vel med noe lignende.

Også i utenlandske e-Golf fora diskuteres 12v-feilmeldingen, så ukjent for VW er feilen ikke. Feilprosenten på en av komponentene under panseret har nok vært for høy, selv om det virker som om VW holder kortene tett mht. om det er laderen eller kraftelektronikken som er den skyldige.


Nicofr

Sitat fra: Ohm på lørdag 24. januar 2015, klokken 00:24
Selv i fossilbiler kan batteriet bli svakt, selv om det lades av motoren. Jeg tror ikke eGolfen lader 12 volt når den står stille. Mine feilmeldinger kom etter at bilen hadde stått noen dager.
Hei,
Jeg hadde det samme problemet da jeg parkerte min e-golf før Nyttår  i Gardermoen Parkering i 10 dager (koblet til laderen). Da jeg kom tilbake var det minus 14 grader, og når jeg startet bilen, hadde jeg en alarm melding om problem med batteri, "gå til verkstedet" .. jeg prøve på nytt flere tid å starte bilen, men fortsatt den samme.
Jeg har lagt merke til at lyset i bilen gikk ned så jeg mistenkte et problem med 12V som høy spenning batteriet var full.

Jeg ringte assistanse og Falcks mann kom med en 12V batteri booster. det gjorde fungerte .. og jeg har aldri hatt problemet igjen siden ....

Nickelilltroll

Er ganske sikker på at møller sliter litt med lading mot 12-volten på våres e-golfer.

Hade lyst å hvite hva som feilet bilen når jeg hentet den etter 3 uker på verksted.
Svaret var MEGET diffust å dårligt. "Var noe med ladingen ja...."
Prøvde samme spørsmål med annen vri, men mannen i skranken var like få med ord.

Ville gjerne ha et skriv på reparasjon/ting som var gjort med dette var ikke aktuelt!

Går egentlig å håper på en skikkelig kuldeperiode igjen så jeg får en bekreftelse på at feilen er borte :P


Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Ohm

Har hatt en bil tidligere som var inne på verkstedet i ukesvis for å finne ut hvorfor 12 volts batteriet gikk tomt. Det klarte de aldri å finne noen god grunn til, alt var i orden, lading, stresstest osv. Jeg gav tilslutt opp og monterte en selv en Defa lader sammen med motorvarmeren. Etter det, fungerte bilen uten problemer de 3 neste årene.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

MagnarPS

Ja, da har det gått 1 måned siden bilen ble hentet hjemme hos meg.
Har ikke sett snurten av den siden.

Men skal sies at jeg har en god dialog med forhandler og at de opptrår ryddig.

Det de sier er at det lå noen feilmeldinger som de har måttet få evaluert fra "høyere" hold.
De venter nå på et reparasjonssett av noe slag. Dette var det da selvsagt rest på fra Tyskland.
Ettersigende skal det ankomme denne uke.

Skal be om en mer utfyllende forklaring på problemet og forhåpentligvis løsningen når jeg henter bilen igjen.

Noen andre som har hatt dette problemet som har fått vite årsak? (Dersom ikke bare har vært 12V batteri)
Feilmeldingen "Feil Elektrosystem" kan vel omfavne så mangt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA