Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spår nedgang i elbil salget.

Startet av pergreiner, onsdag 14. januar 2015, klokken 19:32

« forrige - neste »

Klykken

Nå er ikke verdi kun penger, husk. Bruksnytte og følelser bør veie mest.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

jojak81

For dere som gikk for i3:

Overgang fra min 1-serie med sportsseter til toppspekket e-golf virker som det vil være svært behagelig, sittekomforten, dash, fotstilling, etc blir mye det samme.

Under prøvekjøringen av i3 får jeg litt "kassebilfølelsen", at man sitter høyt og litt "løst" siden det er mye rom rundt føttene og pga det spesielle store, dype dashbordet.

Noen her som kan utdype om dette er noe man "venner seg til" eller om det fremdeles er veldig forskjellig fra å kjøre 1-serie/golf-størrelse "innvendig"?

BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

Gordon Retriever

Du kan ofte dele bilførere inn i to grupper: De som liker biler der man setter seg ned i, og de som foretrekker å sette seg inn i bilen.  Forskjellen er så viktig at det for mange blir avgjørende hvilken bil de velger - som f.eks. Golf vs. Soul.

jojak81

Jeg trives godt å med å sette meg rett inn, og sitte høyt - "problemet" er heller at jeg føler at jeg sitter litt "løst". Kona sier det samme, litt som å kjøre varebil.

BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

havardolini

Jeg tenkte å se om jeg klarte å sparke liv i denne igjen, siden jeg også går og vurderer enten e-Golf eller i3.

Jeg har vært så heldig å fått låne begge bilene såpass lenge at jeg har fått blitt godt kjent med dem.
Mitt inntrykk er at det var relativt lett å finne seilepunktet på i3, og at det da med en litt følsom høyrefot var lett å holde riktig fart nedover bakker. Man kan jo ikke seile for langt over fartsgrensa.
Tidligere denne uka hadde jeg en e-Golf på lån et par dager. Jeg testet litt å kjøre i B-mode, og prøve å seile ved å finne nullpunktet. Inntrykket mitt er at det var litt vanskeligere å finne dette punktet i e-Golf.  Jeg følte også at det ble mye fikling med girspaken mellom de forskjellige modusene. Dette bedrer seg sikkert over tid, men det er kanskje en indikasjon på at i3 for meg var lettere å bli vant til.

Min personlige mening er da at jeg likte enpedalskjøringen på i3 bedre, det ble mindre fikling av det, hverken hender eller høyrefot trenger å flytte på seg.

Nå har i tillegg i3 kommet på billigsalg, så akkurat nå føler jeg at pris også går i favør i3.
På den andre siden, så er e-Golf en traust, god og kjent bil. Man kan smelle på takstativ uten problem og 5 personer går greit inn i den, stort bagasjerom.
i3 igjen er mer smidig på lading, siden den kan lade på opptil 7,2KW(ikke skyt meg om jeg ikke traff helt på desimalen, jeg er ikke elektriker).

Og sånn går det, frem og tilbake... Hver bil har sine fordeler og ulemper, men jeg tror det blir i3 på meg :)

Klykken

Enpedals-kjøringa falt veldig naturlig for min del. Nesten ekkelt å kjøre andre biler uten dette nå!  :o

Ellers er jo i3-en mye raskere med sine 170hk, som innbyr til litt aktiv kjøring, samt at den har et karosseri som ikke ruster. Sånne ting kanskje veier litt i i3s favør også. I alle fall etter min mening.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Ikke glem at eGolfen har en ekstra vekt som tilsvarer at du til enhver tid drasser rundt med 3 voksne herrer a 100 kilo hver.....sammenlignet med i3 - jeg valgte i3 :-)

iGolf

Har du prøvekjørt og tatt et valg enda? ::)

Råde

Sitat fra: Olemann på fredag 12. juni 2015, klokken 22:13

Ikke glem at eGolfen har en ekstra vekt som tilsvarer at du til enhver tid drasser rundt med 3 voksne herrer a 100 kilo hver.....sammenlignet med i3 - jeg valgte i3 :-)
Men, så er det jo kun de tre herrene du nå kan drasse med i din i3. Jeg tar med meg 4 av dem ;D
e-Golf | X75D

havardolini

Sitat fra: Råde på lørdag 13. juni 2015, klokken 19:04
Sitat fra: Olemann på fredag 12. juni 2015, klokken 22:13

Ikke glem at eGolfen har en ekstra vekt som tilsvarer at du til enhver tid drasser rundt med 3 voksne herrer a 100 kilo hver.....sammenlignet med i3 - jeg valgte i3 :-)
Men, så er det jo kun de tre herrene du nå kan drasse med i din i3. Jeg tar med meg 4 av dem ;D
Dvs. At du da drasser rundt med 7 herrer?  ;)

havardolini

Jeg har forresten slått fra meg e-Golf. Nå står valget mellom i3 eller å fortsette å kjøre dieselmærsja.
Både jeg og min bedre halvdel likte i3 best. Ett viktig argument for meg er at i3 har en kraftigere AC-lader.

Er det noen her som vet om man kan få ut høydeprofilen på turen, eller om man må bruke andre verktøy for det? Det kunne vært kjekt for å lære seg å kjenne hvor langt man kommer når man tenker å tyne rekkevidden :)

iGolf

Sitat fra: pergreiner på lørdag 27. desember 2014, klokken 14:47
Hei, kommer til å kjøpe en BMW i3 eller en E-golf m varmepumpe i løpe av 2015.

Bilen skal i hovedsak brukes til pendling til jobb ca. 4 mil hver vei, men ville vært fint om det også kunne brukes til harryturer til Svergie.

Noen som har noen formening om hvilke bil jeg bør vel?

Vh

Per

Har du bestemt deg for bil enda?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA