Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spår nedgang i elbil salget.

Startet av pergreiner, onsdag 14. januar 2015, klokken 19:32

« forrige - neste »

pergreiner

Hei, kommer til å kjøpe en BMW i3 eller en E-golf m varmepumpe i løpe av 2015.

Bilen skal i hovedsak brukes til pendling til jobb ca. 4 mil hver vei, men ville vært fint om det også kunne brukes til harryturer til Svergie.

Noen som har noen formening om hvilke bil jeg bør vel?

Vh

Per

emil

Det ene er en 5-dørs, 5-seters familiebil, den andre en tre dørs 4-seters lekebil..

Hvis du ikke er avhengig av plassen i Golfen, og fornuftig oppsett på i3 er innenfor budsjett tar du den du liker best etter prøvekjøring. Leveringstid må også tas med i betraktning.

Som sagt, bare du kan velge og ingen av de er dårlige biler.

pergreiner


emil

Sitat fra: pergreiner på lørdag 27. desember 2014, klokken 15:25
Hvem har best rekkevidde?

i3 har i snitt lavere forbruk pr mil enn golfen, men mindre batteripakke. Selve bilen frister nok også til litt mer aktiv kjøring og høyere forbruk.

Vil tro at med lik kjøring vil en eGolf komme litt lengre enn i3, men igjen det kan finnes vei og føreforhold der i3 vil komme lengre med lik kjørestil.

Ellers ligger de fleste bilene innefor omtrent samme område når det gjelder rekkevide med opp mot 200km på flat mark, medvind og rolig sommersol og ned mot 60-70km i 10 cm snøslaps og sterk motvind.

Det som taler for i3 er 32A 230V lading, et tillegg man ikke får på eGolf (kun 16A). Begge hurtiglades fra samme Combo-kontakt så der er dekningen lik.

Ferry

Prøv begge og se hvilken du liker. De er ca. like store og dekker ca. samme behov, men allikevel er de ganske forskjellige. E-golf er en Golf slik du kjenner den fra før. Elegant bil som ikke skiller seg ut på noen måte. Bedre bagasjeplass enn i3 hvis det er viktig. i3 er mye mer spesiell på godt og vondt. Litt mer elsk eller hat. Noen mener det er verdens styggeste bil. Jeg vurderte vel opprinnelig vekk i3 og tenkte på Leaf. Men da E-golf ble annonsert så ville jeg vente på den. Tilfeldigheter gjorde at jeg fikk prøve en i3 i sommer, før jeg hadde sett E-golf. Både jeg og kona falt pladask for bilen, og hele konseptet. Det som på bilder så ut som en knøttliten bil viste seg å være en del større, og særlig førermiljøet virker veldig romslig. Vi er to personer og en hund, så 4 eller 5 seter betyr ikke noe. Hva DU bør velge må neste du selv svare på. Ingen av dem er feil.

elektrolux

e-Golf tilbyr flere kjøremodus. Fra enpedalkjøring i B med kraftig regenerering om en slipper fartspedalen til D der bilen seiler uten å bruke strøm.

i3 gir ikke fører dette valget.

Ene og alene av denne grunn ville jeg valgt e-Golf.

Seiling øker rekkevidden og gir en mer avslappende kjørestil. Deilig å kunne slå over til D på e-Up'en vår så snart vi er ute av innerste bykjerne. Kjenner formelig hjerterytmen roe seg, og stressnivået synker. Liker en å "hypermile", noe mange innbitte elbillister gjør er det ingen vei utenom seiling. På ruten min til jobben er det punkter der jeg slipper fartspedalen i en gitt hastighet, og vet jeg kan seile mange hundre meter før jeg igjen trenger å bruke strøm. De små gleder i livet som gir inspirasjon.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

Man gjør samme med i3 også, med seiling. Enten ved å benytte seg av "nullpunktet" på pedalen, eller via cruisekontroll. De som ikke eier i3, og bare har prøvekjørt, synes nullpunktet er vanskelig å finne.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Enpedalløsningen på i3 handler kun om smak og behag. Det kan være både fordel og ulempe avhengig av hvem som vurderer det. Og som Klykken skriver så seiler i3 også, men pedalen må holdes midt på. En ser på powermeteret når en er der. Jeg må si jeg sliter litt med å skjønne det store poenget med seiling. Skal en komme fram så må en nødvendigvis gi gass. Det lar seg ikke gjøre å kjøre fra A til B uten å bruke strøm. Med mindre det er nedoverbakke da.

valvolainen

Poenget med seiling er enkelt - du taper mer strøm på å regenerere i forhold til å seile.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

emil

Og det er mye enklere å seile ved å fjerne foten fra fartspedalen enn å hele tiden holde den på et fast punkt. Jeg har kjørt de siste >300.000km ved å justere farten med stortåa (når jeg ikke bruker CC) og vil gjerne fortsette med det. "Lastebilpedalen" som i3 og Soul har liker jeg ikke.

For min del er seilig et pluss, enpedalkjøring et stor minus. Men seilingen er for meg ikke viktig nok til at jeg ville valgt eGolf foran Leaf.

elektrolux

#10
Det å slippe fartspedalen like før en bakketopp vel vitende om at bilens kinetiske energi vil opprettholde framdrift over toppen og gjerne en og to km på andre siden må oppleves og prøves for å forstå poenget.

Dette kan ikke cruise control og sitte og stirre på et instrument for å holde fartspedalen i nøytral er mildt sagt tungvint.

Praktiserer seiling også på Mercen men da ved å legge giret i neutral. Enkelte strekk mellom Kristiansand og Stavanger funker dette i flere km.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gnilre

Jeg setter girvelgeren i N noen ganger, er vel det som er seiling ? Vet jeg sparer strøm på det hvis det er kupert terreng, men er det noe bra for "girkassen" å dra spaken mellom N og D ? Jeg har en Soul, men det blir vel det samme på andre biler.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

elektrolux

#12
Går helt fint å "gire" på Elbil, inkludert å sette den i revers i full fart framover er ufarlig da det kun er signaler til motorstyring. Denne vil tolke signalene og nekte farlige situasjoner.

Til og med på Automatgiret fossilbil funker dette, men da må motoren svive for å smøre girkassen og holde diverse aggregater i drift.

I mangel på riktig seilemodus er frigiring et greit, men noe mer tungvint alternativ.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: Gnilre på søndag 28. desember 2014, klokken 13:08
men er det noe bra for "girkassen" å dra spaken mellom N og D ?

"Alle" elbiler har en fast utveksling i "girkassen" og det ingen ting som kobles fysisk ut og inn der. Kun motorstyringen som sier hvilken vei motoren skal gå og om man skal trille eller regenerere. Gjør det samme i Leafen innimellom og gjør samme nytten. Eneste er at man man må passe litt på når man setter i D igjen at man ikke får en kraftig oppbremsing på regenereringen, da kan deler av det man sparte på seilingen bli tapt igjen.

Ferry

Sitat fra: valvolainen på søndag 28. desember 2014, klokken 11:54
Poenget med seiling er enkelt - du taper mer strøm på å regenerere i forhold til å seile.

Det blir jo en avveining mellom å miste farta eller beholde den. For å være litt vanskelig, en taper ikke strøm på å regenerere, en VINNER strøm på å regenerere. Seiling gir ingenting inn på batteriet. Det er ikke mulig å både regenerere og beholde farta. Når i3 og Egolf holder samme fart så bruker de like mye strøm. Og vi må forutsette her at de holder samme fart. Jeg skjønner at pådrag/regen innebærer tap, men vi må ikke glemme at det også innebærer fartsendring. Hvis en pendler mye mellom pådrag og regen så bruker det mer energi enn å bare seile, men det vil også medføre veldig rykkete kjøring, og det skjer ikke i praksis. Så fort bilen mister fart, så gir en jo gass, og motsatt. Det er ikke slik at en plutselig står stille på veien og innser at man har regenert for mye. Eller motsatt, at farta plutselig er 150 km/t fordi en fortsatte over en bakketopp med samme pådrag. Men nå er vi litt utenfor emnet her. i3 og Egolf har ca samme rekkevidde til tross for ulik pedalfilosofi. Prøv begge og se hva du liker. Egolf ligner mest på fossilmotor, med i3 så kommer du til "å henge i selen" første gang du slipper pedalen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA