Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av Mippen, onsdag 14. januar 2015, klokken 19:04

« forrige - neste »

Mippen

Alle som kjører elbil vet at det kan være litt konkurranse om ladepunktene. Kunne det ha vært en ide å ha ladetips på ladestadjonene? Ser mange uerfarne elbil eiere som for eksempel lader til 100% på hurtig ladestasjonen fordi de tror de må dette og ikke tenker på at de siste 20% går like fort på schuko. Det burde også være kontakter tilgjengelig.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på lørdag 27. desember 2014, klokken 13:40
Alle som kjører elbil vet at det kan være litt konkurranse om ladepunktene. Kunne det ha vært en ide å ha ladetips på ladestadjonene? Ser mange uerfarne elbil eiere som for eksempel lader til 100% på hurtig ladestasjonen fordi de tror de må dette og ikke tenker på at de siste 20% går like fort på schuko. Det burde også være kontakter tilgjengelig.

Når minuttprising og ikke gratis eller stykkpris blir standarden tror jeg mye av problemene med de som fullader løser seg av seg selv. Men ja, en liten ladeguide for hurtiglading burde vært tilgengelig på alle ladere. Opplæringen mange kjøpere får fra sine forhandlere er minimal eller ikke-eksisterende og jeg har selv hjulpet og tipset mange ved ladestasjonene.

Har til og med hjulpet en dame som ikke fant ut hvor hun skulle koble ladekabelen sin inn i Tesla Supercharger...

fredag

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 22. januar 2015, klokken 13:32
Jeg er ofte innom Slependen Senter, hvor det er flere ladeplasser.
Type 1, Type 2 med 16A og Type 2 med 32A.

Det jeg også har lagt merke til er at E-UP og BMW i3 ofte står på Type 2 32A.
Men kan noen av disse utnytte denne ladingen?

Eller kunne de like gjerne stått på Type 2 16A?

Noen BMW i3 kan lade på 32A:

http://enmira.no/Ladeguiden.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 22. januar 2015, klokken 17:06
Sitat fra: fredag på torsdag 22. januar 2015, klokken 13:37
Noen BMW i3 kan lade på 32A:

http://enmira.no/Ladeguiden.html
Takk.

I følge den oversikten kan i3 bare lade med inntil 7,2kW
Holder det da ikke å lade på 16A (11kW) i stede for å oppta en av 32A (22kW) plassene?

Alt annet enn Zoe og Tesla kan kun lade på enfase, så på en 11kW plass vil 6.6kW Leaf og i3 kun lade på ~3.5kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA